احمد محمودزاده در بازدید از ستاد اسکان مسافران نوروزی آموزش و پرورش استان گفت: یکی از مهمترین برنامههای وزارتخانه درباره مدارس غیرانتفاعی مربوط به سنجش و بررسی صلاحیتهای حرفهای و کیفی معلمان است که ساز و کار آن آماده شده و به زودی در تمام استانها اجرایی میشود.
به گفته او از سال آینده تحصیلی هیچ معلمی بدون احراز صلاحیت حرفهای حق تدریس در مدارس غیرانتفاعی کشور را نخواهد داشت و در صورت نبود احراز صلاحیت مجوز ورود آنها به این مدارس لغو خواهد شد.
او با اشاره به غفلتهای صورت گرفته در سالهای گذشته درباره نحوه به کارگیری معلمان در مدارس غیرانتفاعی، یادآور شد: در سال جدید هدف اصلی خود را بر ارتقای کمی و کیفی آموزش و تعلیم و تربیت استوار کرده ایم تا کمبودها و نارساییهای سالهای قبل به نوعی جبران شود.
او امضای تفاهم نامه با دانشگاه فرهنگیان و هسته گزینش را از جمله اقدامات مهم وزارت آموزش و پرورش برای بررسی و احراز صلاحیت حرفهای معلمان مدارس غیردولتی اعلام و اضافه کرد: دانش تحصصی و صلاحیت حرفهای اولویت اصلی و مهم ما در اجرای این طرح است.
محمودزاده با بیان اینکه اکنون بخش بزرگی از معلمان این مدارس دارای صلاحیتهای مورد نظر هستند ادامه داد: رصد تمام معلمان در سالجاری به انجام میرسد و بخش نامه مربوطه نیز به تمام استانها ابلاغ شده است.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی وزارت آموزش و پرورش مجموع مدارس غیرانتفاعی کشور را ۱۸ هزار باب اعلام کرد که در آنها تعداد ۲۵۰ هزار معلم و سایر کارکنان اداری مشغول انجام وظیفه هستند که ۱۷۰ هزار نفر آنها به صورت آزاد اشتغال دارند.
محمودزاده توجه به ایجاد و توسعه مدارس هیات امنایی دولتی را یکی دیگر از برنامههای مهم وزارت آموزش و پرورش در سال جدید بیان کرد و افزود: بر همین اساس مناطق محروم و حاشیهای شهرها بیشتر مدنظرند تا از امکانات تحصیل و تعلیم بهتر و مناسب تری برخوردار شوند بر این اساس باید توجه داشت که توسعه این گونه مدارس تنها از عهده وزارتخانه خارج بوده و همت و همکاری سایر دستگاهها و نهادها را میطلبد.
او با تاکید بر اینکه مسایل مالی در ایجاد مدارس هیات امنایی دولتی به هیچ عنوان هدف نیست گفت: هدف اصلی ایجاد و توسعه این مدارس، بهبود شرایط تعلیم و تربیت و حضور خانوادهها و اولیای دانش آموزان در اداره مدارس است تا مدارس از حالت کنونی خارج شده و با تفویض اختیارات شاهد شکوفایی و بهبود کیفیت آموزش شویم.
او تقویت مدارس مجتمعی را از دیگر رویکردهای مهم وزارت آموزش و پرورش در سال جدید دانست و افزود: حرکت از مدارس حقیقی به سمت مدارس حقوقی و کیفی سازی نحوه آموزش و تربیت از اهداف مهم این رویکرد جدید است.
او استانهای تهران، اصفهان و فارس را پیشگامان ایجاد مدارس مجتمعی در کشور اعلام و اظهار کرد: وضعیت آذربایجان شرقی در این خصوص رضایت بخش نیست و باید فعالیتهای بیشتری در این زمینه با حمایتهای دستگاههای اجرایی به انجام برسد.
محمودزاده مجموع مدارس فعال کشور در حال حاضر را ۱۰۵ هزار واحد اعلام کرد که ۱۶ درصد آن را مدارس غیردولتی تشکیل میدهند که در آنها ۱۲.۵ درصد کل دانش آموزان به تحصیل اشتغال دارند.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: از مجموع مدارس کشور تنها ۳.۵ درصد به صورت هیات امنایی دولتی اداره میشوند که تلاش میشود تا پایان امسال این رقم به ۱۰ درصد برسد.
محمودزاده از شرایط اسکان مسافران نوروزی در آذربایجان شرقی ابراز رضایت کرد و گفت: برای ایام تعطیلات نوروزی تعداد ۱۰۰ باب مدرسه در این استان به استعداد ۹۱۵ کلاس برای اسکان مسافران نوروزی در نظر گرفته شده که تاکنون یکهزار و ۱۷۲ خانوار از نقاط مختلف کشور در این مدارس اسکان یافته اند.
او ادامه داد: علاوه بر مدارس فوق، تعداد ۱۹ مجموعه فرهنگی و رفاهی نیز در آذربایجان شرقی برای اسکان مسافران نوروزی پیش بینی شده است.