امامی گفت: تقارن ماه مبارک رمضان و نوروز ۱۴۰۲ می‌تواند نقش بسزایی در افزایش بهره وری معنوی و تقویت نشاط فرهنگی و اجتماعی داشته باشد.

تقارن ماه مبارک رمضان و نوروز ۱۴۰۲ می‌تواند نقش بسزایی در افزایش بهره وری معنوی و تقویت نشاط فرهنگی و اجتماعی در هفته‌ های آتی داشته باشد که یکی از این برنامه‌ها، پویشی تحت عنوان «شهر ما روزه است» و یا «این شهر روزه دار است» است که برای ترسیم مسئولیت متقابل شهرهای مقصد گردشگری و همچنین مسافران نوروزی طراحی شده است.

مسافران نوروزی با توجه و درک متقابل به شئون ماه مبارک رمضان در شهر مقصد گردشگری رفتار می‌کنند و طبعاً مسافران، بهترین پاسدار حرمت ماه رمضان و احترام روزه داران هستند.

روزه داران هم، میزبان شایسته ای برای همه مسافران نوروزی خواهند بود و  به عبارت دقیق‌تر با تقویت این مسئولیت متقابل و بهینه سازی و متناسب سازی فضاهای گردشگری و واحد های پذیرایی می‌توان بیشتر از رفتارهای خلاف شئونات ماه مبارک رمضان پیشگیری کرد.

سید مجید امامی، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور  گفت که ماه مبارک رمضان، بهترین فرصت برای تقویت نشاط اجتماعی در جامعه است و باید با ضریب بالایی که در نوروز امسال گرفته است شاهد تقویت فرهنگ صله رحم و استفاده از فضای معنوی شب های این ماه  مبارک باشیم و همه ما این فرصت را ارج می نهیم و آن را زمینه ای برای نزدیکی قلب ها می کنیم.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور، از دستگاه های مسئول خواست برای رعایت شأن مسافران نوروزی معذور از روزه داری در داخل شهرها اقدامات لازم را بر اساس توصیه نامه شورای فرهنگ  عمومی کشور اجرایی کنند. پیش از این در بخشنامه دادستانی هم آمده بود که مسئولان مربوط باید با همکاری فراجا و اماکن، غذاخوری هایی را در داخل شهرها با پوشش مناسب برای مسافران، آماده و معرفی کنند.

او درمورد هدف توصیه نامه شورای فرهنگ عمومی کشور بیان کرد: اصل ماه مبارک رمضان ترکیبی بین زمان و فضای بسیار مقدسی است که طبعاً با روزه داری مردم در شهرها در بستر دریافت برکات قرآنی همراه می شود و با توجه به این که امسال، ماه مبارک رمضان مقارن با اوج مسافرت های مردم است که نمی توانند در زمان دیگری از سال به سفر بروند و به همین خاطر، آن ها معذور هستند و می خواهند از این فرصت استفاده کنند. البته باید حرمت و شأن شهرها به ویژه شهرهای بزرگی که مقاصد عمده گردشگری هستند را حفظ کنند.

به گفته امامی، هدف اصلی ما این بود که با کمک همکاران در پلیس، اصناف و مجموعه گردشگری و میراث، شرایطی را فراهم کنیم و واحدهایی متناسب سازی  و حریم سازی شده تا برای استفاده از مسافران معذور اعلام شوند و اگر در برخی از شهرها هم، این فضاها به میزان کافی وجود ندارند باید برای مسافران معذور، این شرایط تسهیل شود. البته باید حرمت این ماه هم حفظ شود و مسافران نیز، آن چه که مغایر ارزش ها و زیبایی های معنوی این ماه مبارک است را مدنظر داشته باشند و ارتقاء مسئولیت متقابل میزبانان و مسافران هدف اصلی ما در این ایده است.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور درمورد چگونگی نظارت بر اجرای این توصیه نامه و نصب علائم ویژه مسافران نوروزی ادامه داد: همیشه در ماه مبارک رمضان، پلیس اماکن با اصناف مختلف ارتباط می گرفتند و اصناف هم، خودشان به ویژه اصناف مرتبط، اعلام و متناسب سازی می کردند و امسال، با توجه به نظر ستاد تسهیلات سفر و وزارت میراث و گردشگری، تا حدی، میزان فضاهای دارای مجوز که اطلاعیه های ویژه مسافران نوروزی را نصب می کنند افزایش پیدا کرده است و احیاناً اگر اصناف و اتحادیه های محترم، نیازی را احساس کردند، می توانند از پلیس اماکن استان خود، مجوزهای مربوطه را بگیرند و رعایت باید از هر دو طرف میزبانان و مسافران صورت بگیرد و اسم این راهبرد را متناسب سازی گذاشته ایم که اگر متناسب سازی اتفاق بیفتد شاهد مشکل خاصی نباشیم و به زیبایی، بهره گیری از ماه رمضان انجام شود.

گفتنی است در توصیه نامه شورای فرهنگ عمومی کشور در خصو ص تقارن عید نوروز و ماه مبارک رمضان«بهار ۱۴۰۲» (مصوب جلسه ۷۹۳ مورخ ۱۴۰۱/۱۲/۱۶ شورای فرهنگ عمومی کشور) این طور نوشته شده است:

بسمه تعالی

هم زمانی ماه مبارک رمضان ۱۴۴۴(هجری قمری) و نوروز ۱۴۰۲(هجری شمسی) و تقارن دگرگونی شگرف طبیعت با ماه رستاخیز روح، فرصت مغتنمی است برای اندیشیدن انسان به عظمت کبریایی خالق هستی تا خویشتن خویش را از نسیان و غفلت رهایی بخشد. شورای فرهنگ عمومی کشور با توجه به مصوبه جلسه ۴۲۰ مورخ۸۴/۶/۲۲  «بررسی شیوه‌های ارتقاء ترویج و تعمیق فرهنگ عمومی در بستر ماه رمضان» و متمم مصوبه فوق در جلسه ۵۰۸ مورخ ۸۸/۴/۲۳ و به منظور استفاده بهینه از این تقارن مبارک ایرانی اسلامی و نقش محوری مردم، مساجد و محلات با رویکرد جهاد تبیین و ترسیم مسیر پیشرفت جامعه و استفاده از ظرفیت‌های دینی و ترویج نشاط و تقویت پیوستگی اجتماعی در بستری دینی، توصیه های ذیل را ارائه می‌نماید:

راه اندازی پویش «شهر ما روزه دار است» و اطلاع رسانی آن از طریق نصب تابلوهای تبلیغاتی در مراکز اقامتی و پذیرایی و مبادی ورودی شهرها و استانهای کشور

انجام دید و بازدید در نوروز ۱۴۰۲، در فاصله زمانی افطار تا سحر؛ از طریق ترویج فرهنگ سفره های افطاری توسط مردم و در کمال سادگی

تشویق و حمایت از مراکز خدماتی و فعالیتهای فرهنگی، معنوی در شهرها و استانهای کشور که از افطار تا سحر به مراجعین و مسافران نوروزی خدمات ارائه می‌دهند.

برگزاری مراسم افطار و احیای سنت حسنه اطعام روزه داران به صورت محله محور با همکاری مساجد و شهرداری ها

ایجاد ایستگاه‌های صلواتی (موکب) پخش افطار برای روزه داران در سطح شهرها یا بین راه‌ها برای مسافرینی که در مسیرها افطار می‌کنند

غنی سازی (معنوی و اجتماعی) و جایگزین سازی زیست شبانه در ماه مبارک رمضان

برپایی جشنواره غذای سالم و مفید برای افطار با توجه به آمایش سرزمینی و زیست بوم مناطق

فروش های ویژه ماه مبارک رمضان برای گردشگران در مکان‌های مناسب به منظور ترویج فرهنگ بومی و ارائه خدمات و محصولات زیست عفیفانه
ایجاد زمینه های مناسب برای ترویج گردشگری فرهنگی به منظور ارتقای نشاط اجتماعی با حفظ حرمت ماه مبارک رمضان

رعایت شأن مسافران نوروزی معذور از روزه داری در شهرها و اطلاع رسانی رستورانهایی برای ارائه خدمات به مسافران در ماه مبارک رمضان

تعیین و الزام اماکن خدماتی (رستوران، ... ) به نصب علائم «ویژه مسافران نوروزی» در ورودی این اماکن

تفکیک واحد های پذیرایی که به مسافران خدمات ارائه می‌دهند.

تغییر الگوی زمانی سفرها، دید و بازدیدها و .... به منظور توازن بخشی بین ضیافت ماه مبارک رمضان و آداب و رسوم عید نوروز

رویکرد محترمانه پلیس اماکن نسبت به معذورین از روزه داری

الزام ضابطین به رعایت ملاحظات شرعی و قانونی در برخورد با متجاهرین به روزه خواری در ملاء عام و هتک حرمت ماه مبارک رمضان

حمایت از ناهیان از منکر در حوزه روزه خواری در ملاء عام

استفاده از ظرفیت شبکه های تبلیغاتی و آگهی نماها(بیلبورد) با هدف مزین شدن جاده ها به پیامهای قرآنی با تاکید بر مراقبت از سلامت، ایمنی و رعایت مقررات و حقوق شهروندی

تدوین تقویم ویژه مناسبتی ایام ماه مبارک رمضان و عید نوروز با توجه به تقارن تاریخی و دینی به گونه ای که به معنای واقعی بهار قرآن با بهار طبیعت عجین شود.

مدیریت رسانه ای کشور برای احتراز از شکاف اجتماعی و برجسته سازی مظاهر یا تجاهر به روزه خواری

گسترش محافل قرآنی در فضاهای عمومی همانند: پارک ها، محیط‌های تجمع، پایگاه های میراثی و جاذبه های گردشگری و استقرار مسافران نوروزی

استفاده از ظرفیت عید نوروز و ماه مبارک رمضان برای تقویت مناسک دینی و قرآنی و تقدیر از کنشگران و فعالان این حوزه به منظور ترویج روزه داری و ایجاد نشاط اجتماعی در تمام سطوح جامعه

تبیین فرهنگ قرآنی در پایگاه های میراث فرهنگی و گردشگری

استفاده از ظرفیت غنی مناسک دینی و قرآنی در جهت بسط رفتار حسنه و امر به معروف و تقویت سنت حمیده صله رحم و رفتار مومنانه مسافرین معذور از روزه داری در خصوص احترام به روزه داران در شهرهای مهمانپذیر با عنوان نشر خوبی‌ها

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار