وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد هیچ نشانه‌ای مبنی بر آماده شدن روسیه برای استفاده از سلاح هسته‌ای وجود ندارد.

دفتر مطبوعاتی وزارت دفاع آمریکا در بیانیه‌ای کتبی ضمن رد آمادگی روسیه برای استفاده از سلاح هسته‌ای گفت: «ما گزارش‌هایی از اعلام روسیه (استقرار تسلیحات هسته‌ای روسیه در بلاروس) را دیده‌ایم و به نظارت بر این وضعیت ادامه خواهیم داد.»

این وزارتخانه در ادامه تصریح کرد: «ما هیچ دلیلی برای تعدیل موقعیت استراتژیک هسته‌ای خود ندیده‌ایم و هیچ نشانه‌ای ندیده‌ایم که روسیه برای استفاده از سلاح هسته‌ای آماده می‌شود. ما متعهد به دفاع جمعی از اتحاد ناتو هستیم.»

روز گذشته خبرگزاری تاس در گزارشی نوشت که «ولادیمیر پوتین» اعلام کرده روسیه با بلاروس قراردادی برای استقرار سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی در خاک خود منعقد کرده است. پوتین می‌گوید چنین اقدامی نقض توافقنامه‌های منع اشاعه هسته‌ای نیست و افزود که آمریکا سلاح‌های هسته‌ای را در قلمرو متحدان اروپایی مستقر کرده است.

در واکنش به انتشار این خبر، «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مدعی شد میزبانی بلاروس از تسلیحات هسته‌ای روسیه تشدید غیرمسئولانه تنش‌ها است. وی با بیان این ادعا که «استقرار تسلیحات هسته‌ای روسیه تهدیدی برای امنیت اروپا است» مدعی شد: «آماده پاسخگویی با اعمال تحریم‌های بیشتر علیه بلاروس هستیم.»

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار