بازدید از بناهای کمتر دیده شده اصفهان

رئیس اداره هنری شهرداری اصفهان گفت: دو بنای تاریخی اصفهان که در طول سال تعطیل است برای بازدید گردشگران نوروز بازگشایی شده است.

علی عطریان رئیس اداره هنری شهرداری اصفهان، اظهار کرد: امسال پنج اثر تاریخی تحت عنوان پنج موزه برای نوروز ۱۴۰۲ بازگشایی شده و مسافران نوروزی و مخاطبان می‌توانند از آن‌ها بازدید کنند.

مقبره خواجه نظام‌الملک طوسی
او با اشاره به اینکه از این آثار دو اثر به طور ویژه برای بازدید نوروزی آماده شده گفت: یکی از این مکان‌ها «مقبره خواجه نظام‌الملک» مربوط به دوران سلجوقیان در خیابان احمدآباد اصفهان است.


رئیس اداره هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان توضیح داد: آرامگاه خواجه نظام‌الملک طوسی، مرد بزرگ علم و ادب و سیاست ایران در کنار قبور چند تن از شاهان سلجوقی قرار گرفته و گفته شده خواجه نظام‌الملک در خانه خود به خاک سپرده و پس از آن ملکشاه نیز در همان مکان مدفون شده است.

بازدید از بناهای کمتر دیده شده اصفهان

عطریان گفت: این آرامگاه دارای سنگ‌های بسیار نفیس و قبرهای بسیار زیبایی است که دیدن آن خالی از لطف نیست و بازدید از آن رایگان است.

 

مقبره باباقاسم
او در ادامه گفت: یکی از عرفا و زاهدان مشهور اوایل قرن هشتم هجری در اصفهان، «بابا قاسم اصفهانی» بوده که پس از چند قرن، مزار او همچنان زیارتگاه مردم اصفهان است.


رئیس اداره هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان با بیان اینکه مقبره باباقاسم در خیابان ابن‌سینا واقع است، گفت: این مجموعه آرامگاه و مقبره‌ای بسیار نفیس با کاشی‌کاری‌های فوق‌العاده و لاجوردی از دوران ایلخانی است و در کنار آن سنگ‌تراشی‌های بسیار زیبا وجود دارد.

عطریان اضافه کرد: راهنمایان گردشگری در این مکان مستقر هستند ضمن اینکه بازدید از این موزه نیز رایگان و از ساعت ۹ تا ۱۸ پذیرای علاقه‌مندان است.

بازدید از بناهای کمتر دیده شده اصفهان
موزه عصارخانه شاهی
او درباره برخی دیگر از آثار تاریخی کمتر شناخته شده اصفهان در میان گردشگران افزود: «موزه عصارخانه‌شاهی» از عصارخانه‌های مطرح دوران صفوی در بازار عصارها در میدان نقش‌جهان قرار دارد و گردشگران می‌توانند از سمت ورودی قیصریه وارد آن شوند.


رئیس اداره هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه عصارخانه شاهی از ساعت ۹ تا ۱۸ پذیرای بازدیدکنندگان است گفت: در موزه عصارخانه برنامه‌های جنبی از جمله ویژه‌برنامه آموزشی همراه با بازی معمایی برای کودکان در نظر گرفته شده است.


بازدید از بناهای کمتر دیده شده اصفهان
حمام شاهزاده‌ها
عطریان افزود: یکی دیگر از آثار تاریخی که به مناسبت نوروز بازگشایی شده، «موزه حمام شاهزاده‌ها» از آثار دوره صفوی در خیابان حکیم، بازار فرش‌فروش‌هاست.


او ادامه داد: «حمام شاهزاده‌ها» شامل قسمت‌های مختلف حمام ایرانی همچون ورودی حمام، خزینه و ... است و گردشگران می‌توانند از پشت‌بام آن که دارای معماری ایرانی است هم بازدید کنند.

بازدید از بناهای کمتر دیده شده اصفهان
موزه گرمابه علی‌قلی‌آقا
رئیس اداره هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان گفت: موزه «گرمابه علی‌قلی‌آقا» در خیابان مسجدسید و خیابان بیدآبادی یکی از حمام‌های دوران صفوی است که با گچ‌بری‌ها، نقوش معماری و کاشی‌کاری‌ توجه گردشگران را به خود جلب می کند.


عطریان با بیان اینکه در موزه گرمابه علی‌قلی‌آقا یک حمام کوچک و یک حمام بزرگ به هم متصل است و همه جزئیات یک حمام ایرانی در آن مشهود است اضافه کرد: در این مکان هم برنامه های جنبی مانند نقاشی کودکان و نمایش‌های آئینی در نظر گرفته شده است.


بازدید از بناهای کمتر دیده شده اصفهان

رئیس اداره هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان اظهار کرد: در کنار آثار تاریخی شاخص مانند میدان امام و چهل‌ستون اصفهان، آثار کمتر دیده‌شده نیز مورد استقبال مردم و گردشگران قرارگرفته و این استقبال به این دلیل است که آثار تاریخی دارای معماری‌های خاص و متفاوت هستند.
به گفته عطریان هرکدام از این موزه‌ها که مورد توجه قرار می‌گیرد به جذب گردشگر و عدالت گردشگری منجر می شود.
منبع: ایمنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۴ ۰۸ فروردين ۱۴۰۲
اصفهان نصف جهان