مقامات آمریکایی می‌گویند پکن نباید به سفر رئیس جزیره تایوان به ایالات متحده واکنش بیش از حد نشان دهد.

«سفر تسای اینگ ون» رئیس تایوان به آمریکا و کشور‌های آمریکای مرکزی با خشم چین همراه بود. با این حال مقامات واشنگتن رویکرد پکن در این باره را واکنش بیش از اندازه توصیف کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، مقامات ارشد آمریکایی اعلام کردند: «واشنگتن دلیلی برای واکنش بیش از حد چین به سفر رئیس تایوان به آمریکا به عنوان مسیر ترانزیتی وی در سفر به آمریکای مرکزی نمی‌بیند. براساس رویه دیرین، ما سیاست چین واحد را قبول داریم.»

تسای اینگ ون قرار است برای سفر به آمریکای مرکزی، ابتدا به نیویورک سفر کرده و از آن‌جا به گواتمالا و بلیز پرواز کند. وی در مسیر بازگشت نیز قرار است وارد لس آنجلس شود. با این حال گمانه‌زنی‌هایی درباره احتمال دیدار رئیس تایوان با «کوین مک کارتی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در ایالت کالیفرنیا مطرح شده است.

در صورت انجام این دیدار، برای نخستین‌بار در تاریخ جزیره تایوان است که عالی‌ترین مقام اجرایی این جزیره با رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در خاک این کشور دیدار می‌کند.

یک مقام ارشد آمریکایی در این باره گفت: «رئیس تایوان پیش‌تر در مسیر ترانزیتی خود از آمریکا با نمایندگان کنگره، جمعیت تایوانی‌های مقیم ایالات متحده و شرکت‌های آمریکایی دیدار کرده بود. از همین روی دلیلی ندارد که پکن از ورود تسای اینگ ون به آمریکا به عنوان بهانه‌ای به منظور انجام اقدامات تحریک‌آمیز و تهاجمی بهره گیرد.»

واشنگتن می‌گوید پکن فشار‌های سیاسی، اقتصادی و نظامی علیه تایوان را افزایش داده است. با این حال تلاش‌های یک‌جانبه به منظور تغییر شرایط موجود نخواهد توانست باعث تغییر رویکرد آمریکا درباره آزادی مسیر‌های ترانزیتی از این کشور شود.

سفر اخیر تسای اینگ وین به آمریکا در حالی انجام می‌شود که اکنون سطح روابط میان واشنگتن و پکن به پایین‌ترین سطح از زمان عادی‌سازی روابط دو کشور در سال ۱۹۷۹ میلادی تاکنون رسیده است. رئیس تایوان امروز پیش از عزیمت به آمریکا و کشور‌های آمریکای مرکزی در جمع خبرنگاران گفت: «فشار‌های خارجی هرگز باعث توقف تعامل تایپه با جهان نخواهد شد.»

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار