معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: کشاورزان و باغداران استان تمهیدات لازم برای محافظت از محصولات در برابر سرمازدگی را اتخاذ کنند.

احمد شهریار با اشاره به پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان مبنی بر کاهش دمای هوا تا منفی ۷ درجه و بارش باران و برف در روز‌های آینده گفت: در جلسات مشترکی که با کارشناسان اداره کل هواشناسی و مدیریت بحران استانداری برگزار شده، پیش‌بینی‌های لازم برای جلوگیری از خسارت‌های احتمالی به مزارع، باغات، گلخانه‌ها و سایر تاسیسات کشاورزی به عمل آمده و کشاورزان و باغداران هم باید از روز جمعه تا یکشنبه تمهیدات لازم را اتخاذ کنند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل بر راه‌اندازی و استفاده از دستگاه‌های ضدسرما و ضدتگرگ در روز‌های مذکور تاکید کرد و گفت: روش‌های سنتی ایجاد دود در سطح باغات با استفاده از شاخ و برگ و مخلوط کاه و کود‌های حیوانی بویژه در ساعات نزدیک صبح و بامداد می‌تواند به محافظت از محصول در سرمای پیش رو کمک کند.

شهریار در عین حال از کشاورزان و باغداران خواست برای جلوگیری از ایجاد خسارت به باغات و محیط زیست از سوزاندن لاستیک و مواد مشابه اجتناب کنند.

او بر محافظت از تاسیسات کشاورزی، گلخانه‌ها و انبارها، جمع‌آوری و انتقال بقایای گیاهی و پاکسازی انهار و جوی‌ها، خودداری از محلول پاشی و سم پاشی در ایام مذکور تاکید کرد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل مه پاشی با آب با استفاده از سم پاش‌های موجود برای افزایش رطوبت و تعدیل دمای محیط، استفاده از قیم برای نهال‌های تازه غرس شده، آبیاری خارج از نوبت، ایجاد پوشش بر روی نهال‌های جوان و آسیب‌پذیر (گونی، پلی اتیلن و نایلون و کلش)، استفاده از هیتر‌های بادی و کنترل دما و رطوبت و تهویه گلخانه‌ها، مرغداری‌ها و دامداری‌ها را از دیگر راهکار‌های مقابله با سرمازدگی و کاهش آسیب‌های ناشی از آن عنوان کرد.

شهریار ضمن تاکید بر لزوم محافظت از سیستم‌های آبیاری تحت فشار، توقف هرس درختان، عدم مبارزه شیمیایی در باغات و مزارع، استفاده از محلول‌های ضد سرما، به عشایر و دامداران توصیه کرد از عبور از ارتفاعات و توقف در حاشیه مسیل‌ها و رودخانه‌ها خودداری کنند.

انتقال نهاده‌های کشاورزی به مکان‌های مسقف، انتقال دام از واحد‌های فرسوده و مستهلک، عایق‌بندی و محافظت از کندو‌ها و خودداری از استقرار در ارتفاعات و کنار جاده‌ها و حاشیه مسیل‌ها و رودخانه‌ها، بازدید از وضعیت استخر‌های دارای ماهی، پاکسازی، تنظیم و کنترل دریچه‌های آب ورودی و خروجی، پیش‌بینی تمهدات لازم برای جلوگیری از ورود سیلاب و آب گل آلود به استخر‌ها از دیگر توصیه‌های معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی اردبیل به کشاورزان و باغداران است.

داده‌های هواشناسی حاکی از افت دمای منفی یک تا منفی هفت درجه در برخی شهرستان‌های استان از ساعات اولیه روز جمعه ۱۱ فروردین تا اوایل وقت یکشنبه ۱۳ فروردین است.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.