موضوع ترافیک و ناتوانی در مدیریت آن، موضوع دیروز و امروز پایتخت نیست. کلان شهر تهران با جمعیت نزدیک به ۹میلیون نفر، سالهاست با معضل ترافیک روبه رو است و این معضل در همه ماههای سال نیز دیده میشود.
با وجود رفت و آمد مدیران شهری در شهرداری و پارلمان شهری اما مشکل ترافیک همچنان پابرجاست، جوری که اکنون بسیاری امیدی به باز شدن گره کور آن ندارند. مدیران شهری در هر دوره ای بنا به اقتضائات، طرحهای مختلفی برای کنترل ترافیک ارائه و اجرا کردند. اما حل نشدن معضل ترافیکی تهران نشان از عدم موفقیت و ناکارآمدی آن دارد و فرمانده انتظامی تهران بزرگ هم معتقد است که با تبلیغات و شعار، کاری پیش نمی رود. باید مسئولان مردانه بیایند پای عمل و در حوزههای مختلف از جمله ترافیک، آسیبهای اجتماعی و ... وسط میدان باشند تا مشکل حل شود.
در سال ۱۴۰۱ مدیران شهری دوره ششم معتقد بودند که تمام هم و غم خود را برای رفع ترافیک تهران گذاشته اند و درصدد کاهش و یا رفع آن هستند و این مسئله آنقدر مورد اهمیت بوده که علیرضا زاکانی شهردار تهران در اواخر سال ۱۴۰۱ اعلام کرد که سال آینده کمر ترافیک را میشکنیم.
این جمله شاید کوتاه باشد، اما سراسر آن بار مثبتی با خود به همراه دارد و شاید عملی شدن آن بسیار سخت باشد! متاسفانه ترافیک شرایط را به سمتی سوق داده است که آسایش و آرامش از مردم گرفته شده است. ترافیک پایتخت آنقدر مهم است که مقام معظم رهبری در بیست و ششم آبان ماه سال ۱۴۰۰ در دیدار با شماری از نخبگان جوان و استعدادهای برتر علمی از ترافیک تهران انتقاد کرده و فرمودند: مسئلهِ ترافیک، یک مشکلی در زندگی است. شما از یک گوشه تهران حرکت میکنید تا یک قسمت دیگر، باید یک ساعت، یک ساعت و ربع سوار ماشین باشید با این گرفتاریها؛ خب این راه حل دارد؛ باید از طریق علم راه حلّ این را پیدا کرد.
طبق آمارهای اخیر، شهروندان تهرانی همواره از ساعت ۶ صبح تا ۲۱:۳۰ دقیقه شاهد ترافیک در معابر تهران هستند و حتی طول ترافیک صبحگاهی در برخی از خیابان های پایتخت در یک روز عادی بین ۱۳۰ تا ۱۵۰ کیلومتر و طول ترافیکی عصرگاهی بین ۲۳۰ تا ۲۶۰ کیلومتر برآورد می شود؛ حال با توجه به وعده شهردار تهران مبنی بر شکستن کمر ترافیک در سال جاری، از او درباره میزان همکاری دستگاه های دیگر را هم جویا شدیم! زاکانی در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت ما با همه دستگاه های مرتبط نهایت همکاری را داشتیم و شورای ترافیک، راهور، وزارت کشور، استانداری و... دست به دست هم دادیم تا کمر ترافیک تهران شکسته شود همچنین در سال جاری وضعیت ترافیکی تهران بهبود پیدا خواهد کرد.
در این راستا، سیدجعفر تشکری هاشمی، عضو شورای شهر تهران در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان بیان کرد که برای برطرف کردن معضل ترافیک نباید دنبال راه حل باشیم و تصور کنیم که باید مسیر جدیدی برای آن کشف کنیم. راه حل معضل ترافیک روشن و شفاف است. باید ناوگان حملونقل عمومی را توسعه دهیم و بهبود ببخشیم تا مردم نیازی برای استفاده از خودروهای شخصی نداشته باشند. حال با توجه به اینکه در جریان صد و بیستوششمین جلسه علنی شورای شهر تهران کلیات بودجه ۱۴۰۲ به تصویب رسید و شورائیان تصمیم به جهش در حوزه حمل و نقل گرفتند مقرر شد تا شهرداری تهران مبلغ ۱۰ هزار میلیارد تومان علاوه بر ردیفهای اعتباری موردنظر برای بخش حمل و نقل عمومی نیز در نظر بگیرند؛ انتظار می رود تا شاهد تغییراتی در حوزه حمل و نقل خصوصا کاهش ترافیک تهران باشیم.
اما نکته جالب اینجاست که مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران معتقد است که متأسفانه شهرداری و شورای شهر نیز بیش از این نمیتواند برای ترافیک تهران کاری کند. در ادامه پرویز سروری نایب رئیس شورای شهر تهران هم درباره این موضوع به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: مردم هم باید در راستای حل مشکل ترافیک به مسئولان کمک کنند، اگر استفاده از حمل و نقل عمومی فرهنگ سازی و فراگیر شود میتوان مشکل ترافیک را حل کرد و می توانیم در آینده ترافیک شهر تهران را سبک و روان کنیم.
در ترافیک ماندن فارغ از صدمات جسمی و روحی، زیانهای مالی بسیاری هم دارد همچنین خسارت وارد شده از سوی در ترافیک ماندهها شامل تصرف بیش از ۳۰درصدی فضاهای شهری توسط خودروهاست! پس لازم است تا مدیران شهری بیش از پیش به فکر باشند و با توجه به وعده ای سنگینی هم که دادند؛ تمام عزم خود را برای شکستن کمر ترافیک جزم کنند تا در سال آینده با عمل به وعده خودشان برگی زرین در کارنامه کاری شان ثبت کرده باشند.
بعد خودرو و وسایل
باید به ازای هر ماشین نو یک خودرو استقاطی تحویل گرفته شه
مثلا اتوبان همت ونیایش را با راه اندازی مونو ریل یا بی آرتی !
حالا چرا عزمی نیست
الله اعلم