بهبود روابط سوریه با کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس و توافق ایران و عربستان برای از سرگیری روابط دیپلماتیک باعث نگرانی شدید رژیم صهیونیستی شده است.

نزدیکی و بهبود روابط میان سوریه با کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس و توافق ایران و عربستان برای از سرگیری روابط دیپلماتیک باعث نگرانی شدید رژیم صهیونیستی شده و رویای این رژیم را برای تشکیل ائتلاف عربی – بین المللی بر ضد تهران از بین برده است.

رسانه‌های اسرائیلی به ترس و نگرانی تل آویو از نزدیکی سوریه با کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس پرداختند و اعلام کردند این مسئله نه تنها خبر خوبی برای اسرائیل نیست بلکه نزدیک شدن این کشور‌ها به ایران، برای اسرائیل نگران کننده است.

«روعی کاس» کارشناس امور عربی شبکه عبری زبان «کان» اسرائیل مدعی شد نزدیکی و بهبود روابط میان بشار اسد رئیس جمهور سوریه و کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس می‌تواند فرصتی برای تاثیرگذاری بر بشار اسد و تغییر سیاست هایش باشد.

روزنامه عبری زبان معاریو نیز نزدیک شدن سوریه به برخی کشور‌های عربی و احیای روابط میان آنان را شکل گیری «خاورمیانه جدید» توصیف کرد و به دعوت عربستان از بشار اسد برای شرکت در نشست سران اتحادیه عرب که در ماه مه آینده در ریاض برگزار خواهد شد، اشاره کرد.

روزنامه معاریو افزود: حضور بشار اسد در نشست سران اتحادیه عرب در ریاض می‌تواند نشان از «تحولی مهم» در احیای روابط میان سوریه و کشور‌های عربی باشد که این امر بیانگر تغییر موضع منطقه‌ای در قبال سوریه است.

این روزنامه همچنین به دیدار فیصل المقداد وزیر امور خارجه سوریه از قاهره اشاره و اعلام کرد این دیدار با هدف اتخاذ گام‌هایی برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب با میانجی گری مصر و عربستان انجام گرفت.

روزنامه «اسرائیل الیوم» نیز نوشت دعوت بشار اسد به نشست سران عرب در ریاض در راستای ایجاد تغییر بزرگ در سیاست خارجی عربستان است که در حال تقویت روابط با چین بوده و از طرفی هم در صدد احیای روابط خود با تهران است.

در همین حال خبرگزاری «رویترز» روز گذشته اعلام کرد «فیصل بن فرحان» وزیر امور خارجه سعودی طی هفته‌های آینده راهی دمشق خواهد شد تا رسما از بشار اسد رئیس جمهور سوریه برای شرکت در نشست سران عرب دعوت کند.

برخی منابع به خبرگزاری رویترز گفتند عربستان سعودی در صدد برنامه ریزی برای دعوت از بشار اسد برای شرکت در نشست سران عرب است که در تاریخ ۱۹ مه آینده به میزبانی ریاض برگزار خواهد شد، اقدامی که روابط میان عربستان و سوریه را به تدریج به دوران قبل از سال ۲۰۱۱ باز می‌گرداند.

این منابع افزودند: گفتگو‌های اولیه درباره سفر فیصل بن فرحان به دمشق یا بالعکس سفر فیصل المقداد به ریاض به علت وقوع زلزله مرگبار فوریه گذشته در ترکیه و سوریه، به تعویق افتاد.

همچنین اندیشکده آمریکایی «استیمسون» در گزارش اخیر خود اعلام کرد نزدیک شدن عربستان و سوریه نشانه جدیدی از سیاست احتیاطی ریاض و پیروزی دیپلماتیک برای روسیه است.

این اندیشکده آمریکایی افزود: توافق میان عربستان و سوریه در مسکو نشان از پیروزی بزرگ در سیاست خارجی روسیه تنها پس از چند هفته از میانجی گری چین میان ریاض و تهران است.

بر اساس گزارش این اندیشکده، صحبت از برنامه ریزی عربستان برای احیای روابط دیپلماتیک با سوریه در پی اعلام توافق میان ریاض و تهران برای از سرگیری روابط دیپلماتیک شان با میانجی گری چین مطرح شد و این تحول در سیاست ریاض را می‌توان در چارچوب دیپلماسی آن در موضوع بلایای طبیعی (در سوریه) و نیز افزایش اقدامات احتیاطی عربستان در دوری جستن از وابستگی به آمریکا مشاهده کرد.

در همین حال روزنامه اسرائیلی «هاآرتص» نیز به موضوع توافق میان ایران و عربستان سعودی پرداخت و نوشت این توافق «نقشه جدیدی برای خاورمیانه و فراتر از آن» ترسیم خواهد کرد.

«زوی بارول» کارشناس مسائل عربی این روزنامه تصریح کرد: «توافق میان ریاض و تهران رویای اسرائیل برای ایجاد یک ائتلاف عربی - بین‌المللی بر ضد ایران را از بین می‌برد و ممکن است تماس‌ها برای از سرگیری گفتگو‌ها درباره توافق هسته‌ای جدید با ایران را احیا کند». این کارشناس مسایل عربی افزود: «امضای چنین توافقنامه‌ای نشان از افزایش قدرت چین به ضرر آمریکاست».

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار