طبق اعلام دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای تعداد کشتههای تصادفات نوروزی به روزانه حدود ۵۰ نفر رسید و بررسیها از گذشته تا کنون نشان میدهد انسان، خودرو و جاده هر کدام ممکن است در بروز سوانح نقش داشته باشند، اما همواره عامل انسانی بارزترین سهم را به خود اختصاص داده است.
علی مدقالچی، معاون حمل و نقل ادارهکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان زنجان، با ارائه آماری از تصادفات در ۱۰ ماهه سال ۱۴۰۱ اظهار کرد: این مدت در تصادفات جادههای برونشهری ۲۳۱ نفر فوت کردند که نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰، ۱۶.۷ درصد افزایش نشان میدهد.
وی با اشاره به اینکه تصادفات فوتی محورهای روستایی با ۲۳.۱ درصد کاهش، ۳۰ کشته برجای گذاشته است، ابراز کرد: در مجموع تلفات محورهای برونشهری و روستایی با ۱۰.۱ درصد افزایش به ۲۶۱ نفر رسیده است.
معاون حمل و نقل ادارهکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان زنجان ادامه داد: در ۱۰ ماهه سال ۱۴۰۱ تعداد کشتههای محورهای درونشهری استان زنجان با ۳.۸ درصد افزایش، ۲۷ نفر ثبت شده است.
وی تعداد مصدومان تلفات جادهای را ۵ هزار و ۲۳۸ نفر برشمرد و گفت: استان زنجان به لحاظ کم بودن تعداد مجروحان استان سوم در کشور است، اما با این حال همین تعداد نیز هزینههای جسمی، روحی و مالی بر جامعه تحمیل میکند.
همانطور که گفته شد انسان، جاده و خودرو میتوانند در بروز تصادفات نقش داشته باشند، اما راننده هوشیار میتواند احتمال خطر را در جاده و خودرو غیراستاندارد به حداقل برساند، همچنان که در آزادراههای استان زنجان از جمله آزادراه زنجان – قزوین که یک راه ایمن بهشمار میرود، خطای انسانی آمار حوادث را بالا برده است.
آزادراه زنجان – تبریز نیز خالی از تصادفات جادهای نبوده و علاوه بر وجود دستاندازها، در مواقع سرد سال گاهی اوقات شاهد پدیدهای است که علل جوی و قوانین فیزیکی در به وجود آن نقش دارند و شاید کمتر کسی اطلاعی از آن داشته باشد.
مدقالچی در خصوص این پدیده بیان کرد: آزادراه زنجان – تبریز دارای قوسهای قائم، دالانها و پلهای آبگذر زیادی است که زیر آنها خالی بوده و معمولا در هوای سرد سال، آب ناشی از بارش باران و آب شدن برف روی آن میماند و دیرتر خشک میشود.
وی عنوان کرد: در برخی از فصول سال که هوا یخبندان نبوده، اما سرد است، نم هوا و مه در بخشهایی از آزادراه که زیر آن خالی است، موجب تشکیل لایه بسیار نازکی از یخ میشود که به آن یخ سیاه میگویند که دیده نمیشود و از چشم راننده فقط یک خیسی دیده میشود.
معاون حمل و نقل ادارهکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان زنجان خاطرنشان کرد: به دلیل نازک بودن این لایه امکان نمکپاشی برای جلوگیری از لغزندگی وجود ندارد؛ چراکه نمکپاشی به سطح جاده آسیب میزند، اما رانندگان حرفهای میدانند که در فصول سرد و پاییز روی پلهایی که زیر آنها خالی است به دلیل تشکیل یخ سیاه ممکن است خطرناک باشد، بنابراین سرعت خود را متعادل میکنند.
وی با اشاره به اینکه در ساعات ابتدایی صبح به دلیل رطوبت و سرمای هوا و شبنم صبحگاهی این پدیده ممکن است، بیشتر باشد، ابراز کرد: در این آزادراه در هنگام مواجهه با پدیده یخ سیاه چنانچه سرعت وسیله نقلیه زیاد باشد، رانندگان از محور خارج شده و ممکن است سقوط کنند و این موضوع سبب افزایش تصادفات میشود.