روزنامه فایننشال تایمز انگلیس نوشته بود «غربی‌ها با توافق موقت با ایران که در برابر محدودیت در فعالیت های هسته‌ای کاهش محدود تحریم‌ها را  به دنبال داشته باشد، علاقه مند هستند.»

از مدت‌ها قبل صحبت از پیام‌های پنهانی آمریکا به مسئولان ایرانی در جهت حصول برجام می‌شد صحبت‌هایی که اگرچه واکنش مثبتی از سوی آمریکا به همراه نداشت، اما با نگاهی دقیق تر می‌توان به ابعاد این اصرار و انکارها پی برد.

فایننشنال تایمز: اگر کاری نکنیم، ایران به غنی‌سازی ۹۰ درصدی نزدیک و نزدیک‌تر می‌شود

دوماه پیش بود که روزنامه انگلیسی  فایننشال تایمز انگلیس نوشته بود « غربی‌ها به نوعی توافق موقت با ایران که در برابر محدودیت در فعالیت‌های هسته‌ای ایران نوعی کاهش محدود تحریم‌ها را  به دنبال  داشته باشد، علاقه مند هستند، اما تحلیل‌گران می‌گویند چنین رویکردی (رویکرد فعلی) دوام ندارد و با خطر اشتباه محاسباتی یک طرف که ممکن است منجر به تشدید شرایط شود، روبه رو است. دیپلمات‌ها و تحلیل‌گران می‌گویند یک گزینه می‌تواند تلاش برای یک توافق موقت باشد که در برابر تسهیل محدود تحریم‌ها، سقفی برای فعالیت‌های هسته‌ای ایران در نظر می‌گیرد.» این روزنامه در ادامه به نقل از یک مقام غربی که البته از وی نام و نشانی به زبان نیاورده است اینگونه می‌نویسد که: «اکنون به نوعی توافق دیگر که قابل حصول باشد تمایل وجود دارد. اگر هیچ کاری نکنیم، ایران به غنی‌سازی ۹۰ درصدی اورانیوم نزدیک و نزدیک‌تر می‌شود و خطر سوءتفاهم و بدترشدن اوضاع به‌صورت واقعی وجود دارد.» 

موضعی که به نظر می‌رسد متعلق به امروز و دیروز نیست و از مدت‌ها قبل فکر طرف آمریکایی را به خود مشغول کرده است شاهد مثال این امر هم صحبت‌های بایدن پیش از ریاست جمهوری است که در شبکه خبری CNN مطرح شد مبنی بر اینکه «راهی که من به عنوان رئیس جمهور آن را انجام خواهم داد درصورت بازگشت ایران به تعهدات هسته‌ای ، آمریکا به عنوان نقطه شروع مذاکرات بعدی به توافق بازمی‌گردد! ما بر روی گسترش مفاد کار خواهیم کرد.»

اما با گذشت زمان این موضع طرف آمریکایی شفاف و شفاف تر می‌شود.

حکایت یک تله آمریکایی 

روز گذشته بود که پایگاه خبری آمریکایی اکسیوس پرده دیگری از این موضع آمریکا را فاش کرد و نوشت: «سالیوان مشاور امنیت ملی بایدن سه سناریو را برای مذاکرات وین مطرح کرد: توافق، توافق موقت و عدم توافق .دولت بایدن طرح توافق موقت با ایران که موجب رفع برخی از تحریم‌ها در ازای توقف بخش‌های از برنامه هسته‌ای ایران می‌شود را با شرکای اروپایی و صهیونیستی خود مطرح کرده است. این رویکرد جدید آمریکا نمایانگر نگرانی آمریکا از تحولات اخیر برنامه هسته‌ای ایران است.»

این پایگاه خبری تازه تاسیس که در سال ۲۰۱۷ رسما آغاز به کار کرده است این را هم نوشته که  «دولت بایدن بررسی این طرح را در ماه ژانویه آغاز و آن را در ماه فوریه  با اسرائیل و تروئیکای اروپایی مطرح کرده است.»

تا اینجای کار موضع طرف آمریکایی مشخص است توافق موقت یا همان کمتر در برابر بیشتر؛ موضوعی که روح الله مدبر کارشناس مسائل سیاسی درباره آن گفته است:  طرح توافق موقت که آمریکا به رژیم صهیونیستی و تروئیکای اروپایی پیشنهاد کرده در زمینه برنامه هسته‌ای ایران و رسیدن به غنی سازی ۶۰ درصد مطرح شده و در واقع یک تله آمریکایی است، زیرا وقتی ما با آمریکایی‌ها توافق جامع و نهایی هسته‌ای را امضا کردیم و مصوبه شورای امنیت سازمان ملل بود آمریکا به آن متعهد نبود و از آن به راحتی خارج شد حالا قطعا در تلاش برای وقت کشی و نیات بعدی آمریکایی‌ها طرح شده که نیازمند هشیاری دستگاه دیپلماسی است که البته دستگاه دیپلماسی هم این را نپذیرفته است.

ایران از دستیابی به غنی سازی ۶۰ درصدی دست بکشد تا به میزان محدود بخشی از تحریم‌ها لغو شود

وی ادامه داد: این‌ها نشان دهنده این است آمریکایی که به کرات اعلام کرده برنامه‌ای با ایران در زمینه هسته‌ای ندارد در صدد یک فتنه جدید است، زیرا آمریکا هرگز به تعهد خود پایبند نبوده اند. امروز هم در دیدار کارگزاران نظام با مقام معظم رهبری شاهد این بودیم که مجدد مقام معظم رهبری بحث سیاست خارجی را تبیین و اعلام کردند که نباید کشور را معطل این کنیم که گشایشی از سوی غربی‌ها و نوکران آمریکایی برای ایران ایجاد شود. اینهمه کشور‌های مستقل در نظام بین الملل وجود دارد که می‌توان با این‌ها کار کرد و ضرورت دارد که به سرعت سیاست خارجی متحول شود و در این مسیر قرار بگیرد که طرف آمریکایی جرات ارائه پیشنهاد‌های غیرواقعی را به ایران نداشته باشد.

مدبر در تشریح توافق موقت نیز بیان کرد: طبق اعلام غیر رسمی طرف آمریکایی که با رژیم صهیونیستی و تروئیکای اروپایی مشورت کرده قرار بود که ایران از دستیابی به غنی سازی ۶۰ درصدی دست بکشد و در مقابل آن به میزان محدودی بخشی از تحریم‌های ایران لغو شود که کلا این پیشنهاد غیرقانونی است. زیرا تحریم‌هایی که ضد ایران پس از برجام مطرح شده همه غیر قانونی است و حالا اینکه توافقی به صورت موقت بخواهد بخشی از تحریم‌ها را بردارد نوعی گستاخی طرف آمریکایی است. غنی سازی ایران هم همواره بر طبق اصول آژانس بوده است، اما آمریکا در صدد است که غنی سازی ایران را بر خلاف موازین آژانس نشان دهد. در اصول دیپلماسی ما چیزی به نام موقت نداریم.در کل این کشور چون خودش به صورت یک طرفه از برجام خارج شده و تخلف کرده است باید به تعهدات خود بازگردد و خسارات ایران را جبران کند و هرچیزی غیر از این نوعی تله محسوب می‌شود. 

توافق موقت؛ چند روز نان و کره خوردن در قبال چندین سال نان و تره خوردن 

مصطفی خوش چشم کارشناس روابط بین‌الملل نیز در تعریف این توافق گفته است: «توافق موقت مصداق ضرب المثل چند روز نان و کره خوردن در قبال چندین سال نان و تره خوردن است.»

البته این موضوع همواره با واکنش منفی مقامات کشورمان مواجه بوده است .

پیشتر خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه کشورمان گفته بود: «ما برای رفع تحریم‌ها و چگونگی توقف اقدامات جبرانی ایران در مقابل رفع تحریم‌ها مذاکره می‌کنیم. چیزی به نام توقف و توافق موقت مطرح نیست.»

علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت نیز دو سال قبل در این باره گفته بود: همان‌طور که بار‌ها اعلام شده است موضوع توافق موقت در دستورکار جمهوری اسلامی ایران نیست و تیم مذاکره‌کننده متمرکز بر رفع تحریم‌های ظالمانه به‌شکل پایدار و مطمئن است.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه نیز در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان در این باره گفته بود: «توافق موقت از نظر جمهوری اسلامی ایران مطرح نیست. مبنای ما بازگشت به برجام بر اساس سند امضا شده در سال ۲۰۱۵ میلادی است.»

و در پایان باید گفت اینکه آمریکا بار‌ها و بار‌ها پیام‌های غیر مستقیم خود را به ایران با واسطه کشور‌هایی نظیر عمان و قطر در زمینه توافق انکار می‌کند شاید ناشی از این است که مذاکرات احیای برجام را در دستور کار خود ندارد بلکه در صدد اجرای یک تله آمریکایی به نام توافق موقت است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۵ ۱۶ فروردين ۱۴۰۲
هر توافقی با دولت دموکرات بایدن فقط و فقط ۱۲ ماه اعتبار داره
۱ سال دیگه ترامپ یا جمهوری خواهان خواهند آمد

اگر توافق بشه دلار تا ۳۵ تومن میاد و به محض رفتن باید و تهدید خروج دوباره ترامپ تا ۱۰۰ تومن بالا میره
هیچ شرکتی.هیچ سرمایه گذاری.هیچ دولت ترسوی اروپایی در این ۱۲ ماه جرات ورود به ایران رو نداره
Iran (Islamic Republic of)
ایرانیومU-238.03
۱۹:۲۵ ۱۶ فروردين ۱۴۰۲
باز توطئه. باز برجام. توافق یک قدر مطلق از معنی را دارد. مثل ازدواج. ولی بایدن فکر کرده ازدواج موقت با توافق موقت هم قابل امتزاج و مورد اختراع و اکتشاف او قرار خواهد گرفت. او قصد طعنه زدن در صورت عدم توفیق را دارد. این ها همه زاییده مغزهای پوسیده و پلاسیده منافقین است که به او تزریق می کنند. مثلا قبل از شهادت حاج قاسم عزیز نمی شد توافق موقت را اعلام کنند؟ ایا می شود گفت ترامپ نیمه محکوم است؟ یا حدودا محکوم است؟ خنده دار نیست؟ چون قافیه تنگ آید شاعر(بایدن) به جفنگ آید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۹ ۱۶ فروردين ۱۴۰۲
وقتی درست فکر میکنم چطوره امریکا که به قول شما دشمنه تا چند وقت پیش حامی اغتشاشگران بود حالا میخواد توافق کنه بایدن ی حرفی میزنه که حامی مردم ایرانه بعد حرفشو پس میگیره یا پسران همون مسولین تو امریکا هستن بیاین کمی تامل کنیم به نظرم این ها فقط بازی سیاسی نه امریکا دشمنه نه مسولین به فکر مردم همیشه فشار تحریم های رو مردم بوده وگرنه کدوم مسولی مستاجر یا به نون شب محتاج بوده مردم باید به این فهم برسن که هیچ کس به فکر شون نیست که اگه ما مسولین درستی داشتیم با این همه منابع الان وضعمون این نبود شما خبرگزاری خواشهنا تورو به مقدسات نظرات رو بذارین اگه بده مردم دیس لایک میذارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۱ ۱۶ فروردين ۱۴۰۲
چخه مزدور آلبانی.
Iran (Islamic Republic of)
عبدالهی
۱۳:۲۲ ۱۶ فروردين ۱۴۰۲
آمریکا با اینهمه دشمنی قابل اعتماد نیست و نخواهد بود
Iran (Islamic Republic of)
عبدالهی
۱۳:۲۲ ۱۶ فروردين ۱۴۰۲
آمریکا با اینهمه دشمنی قابل اعتماد نیست و نخواهد بود
Iran (Islamic Republic of)
عبدالهی
۱۳:۲۲ ۱۶ فروردين ۱۴۰۲
آمریکا با اینهمه دشمنی قابل اعتماد نیست و نخواهد بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۱ ۱۶ فروردين ۱۴۰۲
آمریکا قابل اعتماد نیست و ارزشی ندارد چون پیمان شکن و دشمن است
آنانی هم که فرزندانشان در آمریکاست خیانتکارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۰ ۱۶ فروردين ۱۴۰۲
آمریکا باید غرامت و خسارت تحریم و بدعهدی و دشمنی و جنگ افروزی و ترور سرداران و شهیدان ایران را بدهد
آمریکا بدهکار است و باید صدها ملیارد دلار غرامت و خسارت بپردازد
Iran (Islamic Republic of)
Bakhtiyari
۱۳:۱۵ ۱۶ فروردين ۱۴۰۲
باید با هزاران دستگاه تی بی ام در دل کوههای هزاران تاسیسات ساخت غرب خودش بر دست و پای ایران میافتد و پاچه خواری خواهد کرد و به ابر قدرتی ایران تعظیم خواهد کرد
تنها با تبلی و سستی به جایی نخواهیم رسید با تلاش و اندیشه و با پویایی و ساخت صدها و هزاران تاسیسات و کارخانجات در دل کوههای و جاهای مستحکم است که ما ابرقدرت و توانمند خواهیم شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۲ ۱۶ فروردين ۱۴۰۲
توافق باید همراه با تضمین درست باشد و گر نه توافق از دشمنی بسیار بهتر است
فعلا آمریکای افسار بریده و یاغی دست از سر دشمنی و تحریم با ملت ایران بر نداشته و بدعهدی و پیمان شکن است
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۱۲:۴۶ ۱۶ فروردين ۱۴۰۲
اگر غرب عاقلانه رفتار کند توافق بسیار نزدیک است و اگر همچنان به تحریم و تهدید و دشمنی ادامه دهند بعید نیست ایران عزیز ما از هزاران گزینه خود استفاده کند که یکی غنی سازی صد درصدی است که حق ماست
گزینه های بعدی می‌توانند ساخت صدها تاسیسات مخفی در دل کوههای زاگرس و البرز و کوههای مرکزی و گوشه گوشه ایران عزیز و آزمایش هایپر سونیک ها با هر کلاهکی باشد
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۱۲:۴۵ ۱۶ فروردين ۱۴۰۲
اگر غرب عاقلانه رفتار کند توافق بسیار نزدیک است و اگر همچنان به تحریم و تهدید و دشمنی ادامه دهند بعید نیست ایران عزیز ما از هزاران گزینه خود استفاده کند که یکی غنی سازی صد درصدی است که حق ماست
گزینه های بعدی می‌توانند ساخت صدها تاسیسات مخفی در دل کوههای زاگرس و البرز و کوههای مرکزی و گوشه گوشه ایران عزیز و آزمایش هایپر سونیک ها با هر کلاهکی باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۵ ۱۶ فروردين ۱۴۰۲
اسم عباس عراچی آمد دلار ۲تومن تومن ارزان شده اسم ظریف آمد دلار ۵تومن ارزان شده اسم حسن کلیدساز آمد دلار ۱۰ تومن ارزان شده ولی آنها را کنار زدن دلار داره به ناکجاآباد میره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۵ ۱۶ فروردين ۱۴۰۲
اسم عباس عراچی آمد دلار ۲تومن تومن ارزان شده اسم ظریف آمد دلار ۵تومن ارزان شده اسم حسن کلیدساز آمد دلار ۱۰ تومن ارزان شده ولی آنها را کنار زدن دلار داره به ناکجاآباد میره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۹ ۱۶ فروردين ۱۴۰۲
خوبه مملکت دست کسایی باشه که میگن نباید با شیطان توافق کرد ایا 1 درصد هم احتمال جنگ وویرانی نمیدین، درصورت یک اجماع جهانی میدونید چ ویرانی ببار خواهد امد، انسان عاقل باید با تفکر خودشو از خطرات دور کنه، پیامبر (ص) هم با کفار برای جان گرفتن دوباره مسلمین صلح کرد، یک توافق خوب میتونه کارگشا باشه ویکم از فشار بر مردم کاسته بشه که واقعا تحت فشار زیادی هستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۷ ۱۶ فروردين ۱۴۰۲
خیلی غلط میکنن
مکارھای حیلہ گر بی شرف
میخوان تنفس مصنوعی بدن بہ نفع خودشون باز نقشھای کثیفشون رو پیش ببرن
نقشہ ھای قبلی کار نکرد بہ فکر یک نیرنگ دیگہ افتادن
بہ این بی ھمہ چیزھا اعتماد نکنید
اینھا بہ ھیچ عھد وپیمانی پایبند نیستن
ایران با بدعھد ھای حیلہ گر ھیچ توافقی نمیکنہ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۵ ۱۶ فروردين ۱۴۰۲
مگر نمیگفتید برجام یک توافق خوبی نیست پس چرا دارید تلاش میکنید که به یک توافق بد برگردید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۲ ۱۶ فروردين ۱۴۰۲
گور بابای هر نوع توافق
مگر اسرائیل توافقی داره که ما داشته باشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۸ ۱۶ فروردين ۱۴۰۲
خب،مجبور شدید پای میز توافق بنشینید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۴ ۱۶ فروردين ۱۴۰۲
سودجویان از تحریم و افراطیون دلواپس مخالف هر گونه توافق هستند حتی اگر به نفع مردم و کشور باشد .ولی هرکس دلسوزکشور و آینده نگر و خواهان توسعه کشور هست با در نظر گرفتن خواسته های مردم نه خواسته های گروه ها و جناح ها " خواهان توافق خوب وسازنده هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۹ ۱۶ فروردين ۱۴۰۲
توافق موقت میکنن تا چند روز بیشتر بتونن جلوی غنی سازی ایران رو بگیرن.بعدش دوباره یه بهانه الکی و دروغی میسازن و تحریم ها بر علیه ایران رو هزاربرابر میکنن. از همین الان دیگه نباید به آمریکا باج بدیم چون شرایطمون را در آینده بدتر میکنه.مرگ بر آمریکای دزد و قاتل.مرگ بر غربگدایان بیچاره
Iran (Islamic Republic of)
غفار
۰۹:۵۲ ۱۶ فروردين ۱۴۰۲
هرتوافقی بین ایران وآمریکاتوافق شیطانیه ومحکوم به شکسته ونه سودی برای ایران خواهدداشت ونه آمریکا
والعصران الانسان لفی خسر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۷ ۱۶ فروردين ۱۴۰۲
اگر آمریکا عاقل باشد و تحریمها و دشمنی را کنار بگذارد و بدعهدی نباشد توافق دو کشور چندان دور نیست
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۹:۰۴ ۱۶ فروردين ۱۴۰۲
چرا توافق نمیکنید بخدا تورم پدر مردمو دراورده به فکر مردم باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۲ ۱۶ فروردين ۱۴۰۲
توافق موقت به درد عمش میخوره، همه ما همین وضع داریم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۵ ۱۶ فروردين ۱۴۰۲
۹:۰۴ اینقدر ظاهربین نباشین. علت اینکه پدر مردم در اومده این هست که حسن روحانی بیلیاقت، مثل آب خوردن با آمریکا مذاکره کرد و برجام امضا شد.اما آمریکا سریع برجام را پاره کرد چون اصلا هدف آمریکا کمک به مردم ایران نیست.ساده لوح نباش و فکر نکن آمریکا بهت لطف میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۵ ۱۶ فروردين ۱۴۰۲
محمد جان ، خوبی داداش ؟
Iran (Islamic Republic of)
غفار
۰۸:۵۱ ۱۶ فروردين ۱۴۰۲
دست ازتوافق باشیطان برداریدکه شیطان دشمن آشکارشماست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۶ ۱۶ فروردين ۱۴۰۲
غربگداهای ابله منفی دادن
Iran (Islamic Republic of)
غفار
۰۸:۵۰ ۱۶ فروردين ۱۴۰۲
سلام وای جی شی چه خبر خخ
توافق باآمریکاسودی برای ایران نخواهدداشت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۰ ۱۶ فروردين ۱۴۰۲
توافق با گرگ=کشتار گوسفندان به دست چوپان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۹ ۱۶ فروردين ۱۴۰۲
چرند نگو
آمریکا اگه عاقل باشد و بدعهدی و تحریم را کنار بگذارد توافق خواهد شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۴ ۱۶ فروردين ۱۴۰۲
اگه سرت رو بیاری پایین یعنی بله ، اگه سرت رو ببری بالا یعنی نه ، و اگه سرت رو به دو طرف چپ و راست ببری یعنی سرگردانی.
قضیه توافق موقت یعنی سرگردانی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۰ ۱۶ فروردين ۱۴۰۲
میخوان دست خودشان برو روند ادامه مسخره بازیهای بعدی خودشان همچنان باز بگذارن و ما را با تهمت و افترا همچن گذشته سرکار بگذارند!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۹ ۱۶ فروردين ۱۴۰۲
شیطان قسم خورده است که تا آخر زمان با هر روش و ابزاری در حال فریب نسل آدم باشد .
زنده باد ایران و مقامات مسئول
زنده باد خبرگذاری های داخلی و متعهد که قبل از این که رسانه های دشمن بر این موضوع مانور دهند خبر را با تحلیل درست ارائه کرد
آخرین اخبار