قناعت از کریدور ریلی شرق کشور شامل چابهار- زاهدان- زابل - نهبندان – سربیشه- بیرجند- قاین و یونسی به عنوان یکی از موضوعات مهم و مورد توجه دولت سیزدهم یاد کرد و گفت : این خط ریلی در حوزه ترانزیت کالا و تأمین درآمد و امنیت شرق کشور بسیار حائز اهمیت است.
وی با بیان اینکه این خط ریلی ارتباط شرق کشور را با مشهد و آسیای میانه برقرار میکند، افزود: قطعه بیرجند- قاین- یونسی به طول ۲۷۱ کیلومتر از پروژه راه آهن شرق، یکی از مصوبات سفر اول و دوم رئیس جمهور به استان است که ۹۰ کیلومتر از این پروژه که بخشی در خراسان جنوبی و بخشی در خراسان رضوی قرار گرفته، دارای پیمانکار است.
استاندار خراسان جنوبی به ورود ۶ شرکت راه سازی و انعقاد قرارداد بین وزارت راه و شهرسازی و کنسرسیوم بانکی اشاره کرد و افزود: سندیکای بانکی در این فاصله با پیگیریهای انجام گرفته به سرگروهی بانک رفاه هم تشکیل شد.
استاندار به اختلافی که برای تأمین تضمین این تسهیلات بین وزارت راه و شهرسازی و سازمان برنامه و بودجه بوجود آمده، اشاره و اذعان داشت: بانکها باید این تضمین را تأمین میکردند که این موضوع به عنوان مطالبه آنها از دولت مطرح شد و سازمان برنامه و بودجه هم باید تضمین مد نظر را صادر میکرد.
قناعت به ابهامات سازمان برنامه و بودجه برای صدور تضمین تسهیلات بیان کرد : در روزهای پایانی سال گذشته از طریق نهاد ریاست جمهوری پیگیریهایی در این زمینه انجام گرفت و در نهایت از طریق معاونت اجرایی رئیس جمهور در همین خصوص خطاب به شخص رئیس جمهور مکاتبهای در تاریخ ۹ فروردین ماه ۱۴۰۲ انجام گرفت.
وی گفت: در این مکاتبه برای حل مشکل پیش آمده دو پیشنهاد به رئیس جمهور ارائه شد.
استاندار افزود : باتوجه به اخذ موافقت هیئت امنای صندوق توسعه ملی با پرداخت این تسهیلات، تضمین سازمان برنامه و بودجه برای اخذ تسهیلات در جلسه سران قوا مطرح و مصوب شود ، عملاً تمام ابهامات در مورد پرداخت این تسهیلات مرتفع میشود.
پیشنهاد دوم قناعت این بود که جهت تسریع در روند اجرای قطعه بیرجند- قاین- یونسی پروژه راه آهن، اعتباراتی از محل منابع عمومی و تهاتر نفت تأمین شود.
قناعت با تأکید بر اینکه تلاش بر این است که از این دو مسیر روند اجرای پروژه راه آهن تسریع شود، متذکر شد: این دو پیشنهاد در جلسه سران سه قوه مطرح و امیدواریم مشکل تضمین تسهیلات صندوق توسعه ملی مرتفع و اعتبارات خوبی از محل تهاتر نفت و منابع عمومی هم اختصاص یابد.
وی با بیان اینکه قطعه ۱۶ به طول ۳۲ کیلومتر الان فعال است و پیمانکار پروژه نیز مستقر میباشد، گفت: پروژه راه آهن شرق ۵۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که سهم استان خراسان جنوبی از این حجم اعتبار ۱۴ هزار میلیارد تومان میباشد.