تدوین نقشه تحول حوزه هنری چهارمحال و بختیاری

رییس حوزه هنری چهارمحال و بختیاری گفت: سند زیست‌بوم هنری و نقشه تحول حوزه هنری اُستان توسط تیم تحول این نهاد تدوین شده است و در هفته هنر انقلاب اسلامی رونمایی می‌شود.

احسان قائدی در نشست خبری به مناسبت هفته هنر انقلاب اسلامی افزود: تیم تحول حوزه هنری استان به مدت یک‌سال نقشه تحول حوزه هنری چهارمحال و بختیاری و سند زیست‌بوم هنری را تدوین کرده است.

وی خاطرنشان کرد: برای استفاده درست از ظرفیت‌ها و فرصت‌های فرهنگی و هنری استان نیازمند به سند زیست‌بوم چهارمحال و بختیاری بودیم تا وضعیت فرهنگی استان را تبیین کرده و بتوانیم نظام ایده را در فرهنگ و هنر اُستان ایجاد کنیم.

قائدی تاکید کرد: یکی از مهمترین چالش‌های پیش‌روی فرهنگ و هنر اُستان کمبود و نبود امکانات و زیرساخت‌های فرهنگی و هنری است.

وی تصریح کرد: برای حل مشکلات و چالش‌های پیش‌رو فرهنگ و هنر استان، نیاز به نظام طرح مسأله داریم و برای تحقق این مهم با توجه به تعدد حوزه‌های فرهنگ و هنر نیاز به نهادی است که همه متولیان و مسوولان، در آن کنار هم بنشینند و بهترین بستر برای این امر شورای فرهنگ عمومی hستان است که بمانند نخ تسبیح نهاد‌های فرهنگی استان را در کنار هم جمع کند.

رییس حوزه هنری چهارمحال و بختیاری گفت: نبود زیرساخت‌ها برای حوزه فرهنگ و هنر مشکل جدی است و اُستان ما به غیر از پردیس سینمایی بهمن، زیر ساخت هنری استانداردی ندارد و این مجموعه نیز با تلاش هنرمندان حوزه سینما شکل گرفته است و به شکل پردیس سینمایی مجهز شده است.

قائدی خاطرنشان کرد: با وجود استعداد‌های فراوانی که در زمینه هنر تئاتر در استان وجود دارد، چهارمحال و بختیاری فاقد یک سالن و تالار نمایش استاندارد تئاتر است و تالار مهر مجموعه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، سالن تخصصی این رشته هنری نیست و ساختمان تالار امیرکبیر نیز در حال تخریب است.

وی یادآور شد: رایزنی‌ها و پیگیری‌های فراونی در خصوص بازگردان مدیریت فرهنگسرای شهرکرد به داخل اُستان انجام شده که با وجود موافقت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تاکید استاندار و نماینده شهرستان در مجلس شورا اسلامی هنوز این مهم اتفاق نیفتاده است و در صورت تحقق آن، انجمن‌های هنری مانند انجمن خوشنویسان می‌توانند از این فضا استفاده کنند.

رییس حوزه هنری استان تصریح کرد:هیچ نگارخانه استانداردی در اُستان وجود ندارد و مکان‌هایی که با عنوان نگارخانه در مدیریت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و حوزه هنری انقلاب اسلامی قرار دارند، مکان‌های استانداردی به عنوان نگارخانه برای نمایش آثار هنری نیستند.

قائدی در مورد فرصت‌ها و ظرفیت‌های استان در حوزه فرهنگ و هنر استان گفت: هویت قابل تحسین استان یکی از مهمترین ظرفیت‌های فرهنگی در اختیار است و مردمان این دیار نقش موثر و بسزایی در تاریخ معاصر داشته‌اند.

این مسوول حوزه هنری استان یادآور شد:مردمان چهارمحال و بختیاری در نهضت مشروطه، رویداد‌های قبل و بعد از انقلاب، دفاع مقدس و بزنگاه‌های تاریخی ایفاگر رشادت‌هایی بودند که روایتگری آن‌ها و تبیین این هویت می‌تواند ظرفیت زیادی در اختیار فرهنگ و هنر این دیار قرار دهد.

قائدی اظهار داشت:شخصیت‌ها و مفاخر اُستان ظرفیت بزرگی را در اختیار فرهنگ و هنر استان قرار می‌دهد و وجود مفاخری، چون آیت‌الله دهکردی، علیمردان‌خان بختیاری، عمان و دهقان سامانی و صد‌ها چهره برجسته دیگر که بیشتر آن‌ها چهره‌های ملی هستند، فرصت تولید آثار زیادی را در اختیار هنرمندان استان قرار می‌دهد.

وی تاکید کرد: در معرفی شخصیت‌ها و مفاخر اُستان باید به این مفاخر به عنوان گنجینیه ملی توجه کرد و کسانی که مباحث قومی را پیش می‌کشند به اُستان ضربه می‌زنند.

قائدی موسیقی بومی را یکی دیگر از مزیت‌ها و ظرفیت‌های هنری استان برشمرد و گفت: موسیقی می‌تواند نقطه عطف در هنر استان باشد و با زبان موسیقی می‌توان با تمام مردم جهان گفتگو کرد و موسیقی محلی استان چه موسیقی دهکردی و چه موسیقی بختیاری و ترکی حرف زیادی برای گفتن دارند، ولی متاسفانه کمبود زیر ساخت‌ها در این بخش نیز در استان وجود دارد.

وی گفت: ادبیات ظرفیت بزرگ دیگری است که در اختیار استان است و عقبه چهارمحال و بختیاری در شعر و ادبیات و وجود شاعران به‌نام در گذشته و حال موجب ایجاد ظرفیت ادبیات در اُستان شده است و شاعران و نویسندگان حاضر استان در بیشتر روایداد‌های ادبی جوایز را از آن خود می‌کنند که جای افتخار دارد.

رییس حوزه هنری چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: این استان دارای اقلیم و بوم، زیبایی است که مستندسازی آن می‌تواند فرصت‌های نابی در اختیار هنرمندان این سرزمین قرار دهد و به اعتلای جایگاه هنر در آن کمک کند.

قائدی به معرفی برخی برنامه‌های هفته هنر انقلاب اسلامی پرداخت و افزود:برنامه‌های هفته هنر انقلاب اسلامی از ۱۷ فروردین با زیارت مقبره شهدا آغاز می‌شود و به علت مصادف شدن برخی از روز‌های این هفته با شب‌های قدر، بسیاری از برنامه به قبل و بعد این روز‌ها منتقل شده است.

این مسوول فرهنگ و هنر استان گفت:هفته هنر امسال اتفاق مهمی در زمینه ادبیات استان محقق می‌شود و دبیرخانه دایمی شعر حماسی کشور در شهرکرد مستقر می‌شود و از این پس همه فعالیت‌های ادبی در این حوزه در کشور با محوریت شهرکرد انجام خواهد شد.

قائدی یادآور شد:فراخوان نمایشنامه‌نویسی، برگزاری روز ملی تئاتر در اُستان، فراخوان مسابقه داستان نویسی با عنوان شیر سنگی که امسال به صورت استانی و از سال آینده به صورت منطقه‌ای برگزار می‌شود از دیگر برنامه‌های هنری، در هفته هنر انقلاب اسلامی امسال است.


بیشتر بخوانید


وی گفت: نمایشگاه عکاسی با موضوع شب‌های قدر، اطعام ماه مبارک رمضان و روز قدس در این هفته برگزار می‌شود و به‌دنبال انعقاد تفاهمنامه با خانه مطبوعات برای استفاده خبرنگاران از امکانات حوزه هنری و خانه عکاسان برای صدور کارت و مجوز برای عکاسی در همه مکان‌های استان با رایزنی با دستگاه‌های دیگر هستیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار