مقامات ترکیه، چین و روسیه ضمن واکنش به حملات رژیم صهیونیستی به اراضی اشغالی خواستار ابتکار عمل سازمان ملل برای حل بحران شده‌اند.

مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در واکنش به حملات رژیم صهیونیستی به غزه گفت: «حملاتی که در ماه مبارک رمضان اماکن مقدس مسلمانان هدف گرفته است را به شدت محکوم می‌کنیم».

به گزارش الجزیره، وی تاکید کرد: «ما هرگز مسئله فلسطین را رها نخواهیم کرد و کاهش تنش در قدس ضروری است و به یافتن راه حل کمک خواهیم کرد».

چین هم ضمن واکنش به حملات رژیم صهیونیستی در شورای امنیت سازمان ملل خواست تا درباره حملات اخیر تل‌آویو به نمازگزاران فلسطینی و تحولات بعدی جلسه «فوری» برگزار کند.

مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین گفت این خواسته از سوی ژای جون، فرستاده ویژه چین در خاورمیانه، هنگام دیدار با سفرای کشور‌های عربی در پکن در اوایل صبح جمعه مطرح شد.

به گزارش روزنامه چینی گلوبال تایمز، سخنگوی وزارت خارجه چین گفت که ژای «موضع چین را در مورد تشدید درگیری‌ها با اسرائیل، فلسطین و لبنان روشن کرد». وی خطاب به سفرا گفت: «در حال حاضر یک ماموریت فوری برای مدیریت این وضعیت مورد نیاز است. چین از طرف‌های مربوطه، به ویژه اسرائیل می‌خواهد که خونسرد و خویشتن داری داشته باشند و از هر اقدامی که وضعیت را بدتر می‌کند، اجتناب کنند».

این مقام چینی همچنین بیان کرد: چین فعالانه به درخواست از کشور‌های عربی متوسل شده و از شورای امنیت سازمان ملل می‌خواهد تا جلسه فوری در مورد این وضعیت برگزار کرده و برای آرام کردن اوضاع تلاش کند.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نیز درخصوص تنش‌ها در سرزمین‌های اشغالی گفت: «سازمان ملل باید تلاش کند تا فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها را بر سر یک میز گرد هم بیاورد، اما می‌ترسد با این کار آمریکا را تحریک کند».

روز چهارشنبه و پنجشنبه، پلیس رژیم صهیونیستی صد‌ها فلسطینی را در مسجد الاقصی بازداشت کرد. شاهدان می‌گویند پلیس رژیم اشغالگر از زور بیش از حد از جمله گاز اشک آور استفاده کرده است. ترکیه، عربستان، پاکستان، مالزی، اندونزی، مصر، قطر، اردن، انگلیس و اتحادیه اروپا این جنایات را محکوم کرده و خواستار «کاهش تنش» در این خصوص شده‌اند.

با این حال تنش‌ها از روز گذشته شدت یافته و بامداد گذشته ارتش رژیم صهیونیستی غزه و مناطقی از لبنان را هدف موشک‌های خود قرار داد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار