محمدحسن اسدی شهردار شیراز در نخستين جلسه علنی شورای اسلامی شهر شیراز در ارائه خدماترسانی به میهمانان نوروزی، اقدام شهرداری را ماحصل یک کار تیمی و جهادی از سوی تمام دستاندارکان دانست و گفت: شهرداری بهعنوان سکان پیشرو در ارائه خدمات نوروزی تمام نیروهای خود را برای خدماترسانی به مهمانان نوروزی به کار گرفت و در این مسیر به دلیل حجم مسافران نوروزی از هرگونه کمبود و قصور غیر سهوی عذرخواهی می کنیم.
او با اشاره به نامگذاری سال ۱۴۰۲ از سوی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) به نام مهار تورم و رشد تولید اظهار امیدواری کرد: کلانشهر شیراز بتواند با گام نهادن در مسیر رشد، خدمات شایستهای را به شهروندان ارائه دهد.
این مقام ارشد شهرداری شیراز با اشاره به آماده سازی ۱۳ سالن ورزشی، ۱۲ بوستان، ۴۳حسینه و ۴ سالن ورزشی تحت نظر اداره کل ورزش جوانان برای اسکان مسافران نوروزی، گفت: در مدت زمان تعطیلات نوروز حدود ۵۶۶هزار نفر در این مکانهای درنظر گرفته شده اسکان یافتند.
اسدی با بیان اینکه از چهار ماه قبل از نوروز ستاد سفر شهرداری شهر شیراز تشکیل شد تا شهر آماده میزبانی از میهمانان نوروزی باشد،گفت: به دلیل اهمیت موضوع استقبال و ارائه خدمات به مسافران نوروزی ۱۳ هزار نیرو شهرداری عضو ستاد سفر بودند که در طول تعطیلات نوروز از ظرفیت سه هزار و ۴۰۰ نفر نیروی شهرداری برای ارائه خدمات بهره بردیم.
شهردار شیراز از حضور ۴۰۰ نفر نیروی بسیجی در کنار نیروهای شهرداری برای ارائه خدمات به مسافران بهار ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: در ایام نوروز به دلیل اهمیت سلامت و امنیت مسافران نوروزی با همکاری نیروهای آتشنشان داوطلب تعداد ۲۱۸ مسافر از مرگ با گاز منواکسید کربن جلوگیری شد.
این مقام ارشد مدیریت شهری با اشاره به اولویت شهرداری در تأمين امنیت سلامت مسافران در کنار ارائه خدمات اظهار امیدواری کرد: شهرداری شیراز مفتخر است که در نوروز ۱۴۰۲ آمار مرگ مسافران در چادرهای نصب شده به دلیل استفاده از وسایل گرمایشی غیر استاندارد صفر ثبت کند.
محمد فرخ زاده با اشاره به اینکه از چهار ماه قبل از فرا رسیدن ایام نوروز ستاد خدمات سفر راهاندازی شد، اظهار کرد: فارس به زعم بازرسانی که به استان سفر داشتند، جزو منظمترین استانهای کشور بوده و جزو سه استان برتر قرار گرفت.
او گفت: باتوجه به نظم موجود میان دستگاه های اجرایی و مدیریت شهری شاهد ترافیک و شلوغی کمتری بودیم.
معاون زیارت و گردشگری استانداری فارس گفت: در ایام نوروز تعداد وضعیت اقامت در استان فارس ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر بود که ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر مربوط به شهر شیراز بوده است.
فرخزاده با اشاره به در صدر بودن مجموعههای تاریخی و گردشگری استان در آمار بازدیدکنندگان کشور، گفت: حافظیه با ۴۰۵ هزار نفر بازدید کننده رتبه اول کشور را به خود اختصاص داد و پس از آن مجموعه سعدیه، تخت جمشید و پاسارگاد تعداد ۱.۵ میلیون نفر بازدید کننده داشت.
معاون گردشکری و زیارت استانداری فارس یادآور شد: امسال با همتی که وجود داشت در تصادفات منجر به فوت ۱۹ درصد کاهش نسبت به سال گذشته داشتهایم و میزان آمار جرحی ۵ درصد کاهش داشت.
این مقام عالی حوزه گردشکری در فارس گفت: براساس آمار اداره کل حملونقل جادهای در استان فارس تعداد تردد ۲۸میلیون بوده است که افزایش ۱۸ درصدی نسبت به سال گذشته داشته است.
مسعود زارعی در این جلسه اظهار داشت: در راستای ارائه خدمات و پذیرایی از مسافرین نوروزی به نسبت سال گذشته، اقدامات منظم.تر و منسجمتر بود.
او عنوان کرد: این خدمات رسانی مطلوب در راستای تلاش کلیه مجموعه شهرداری بود.
رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر شیراز به اهداف ستاد عالی نظارت بر خدمات سفر نوروز اشاره کرد و افزود: نظارت بر این ستاد جزو وظیفه ذاتی شورای اسلامی شهر شیراز بود تا باتوجه به ایراداتی که مطرح میشد عوامل اجرایی بتوانند نسبت به رفع سریع ایرادات اقدام کنند.
زارعی گفت: در سال گذشته ۱۳ ایراد ساختاری در ستاد نظارت خدمات سفر مطرح شد و در اولین جلسه تشکیل شده با حضور شهردار، برآیند و نتیجه ایرادات ستاد اجرایی مطرح شد و در جلسه کمیسیون خدمات شهری که در روز پانزدهم اسفند سال گذشته برگزار شد ۳۷ تصمیم کمیسیون با حضور مسئولین و رؤسای دستگاههای اجرایی خارج از شهرداری مورد بررسی قرار گرفت و به جهت اجرا به شهرداری ابلاغ شد.
او گفت: یک اقدام مؤثر صورت گرفته قرائت واحد ایرادات با حضور شورای شهر و شهرداری بود که در راستای آن با حضور اعضای پر تلاش شورا و شهرداری و ناظرین محترم قرائتی واحد نسبت به رفع ایرادات با پنج عنوان اصلی و ۸۲ موضوع در قالب یک چک لیست به توافق طرفین رسید تا در قالب این چک لیست اقدام شود.
این عضو شورا گفت: در ستاد نظارت عالی ۵۵ نیروی بسیج در قالب ۲۲ اکیپ در دو شیفت کاری صبح و شب کار نظارت دنبال میشد.
او، در خصوص مکانهای مورد بررسی نظارت توضیح داد: مناطق یازده گانه در چهار ورودی شیراز، بوستانهای مورد استفاده در نوروز ، سالنهای ورزشی و چهار کمپ نوروزی جنت، زیباشهر ، سعدیه و مسجد جامع الشهدا و ۲۱ پارکینگ عمومی و ۴۳ بازارچه و غرفه عرضه میوه و تره بار در سطح شهر از جمله آنهاست.
رئيس ستاد نظارت بر خدمات سفر نوروز با بیان اینکه فرآیند نظارت در دو بخش صورت گرفت، گفت: فرآیند نظارت به دوصورت سیستمی و از طریق سامانه ۱۳۷ که برای اولین بار صورت گرفت اتفاق افتاد و با آموزشهای تخصصی که برگزار شد سامانه پیامکی ۱۳۷ فعال و مسیر سیستمی نظارت دنبال شد، همچنین مسیر دوم به صورت میدانی بود که در پایان هر شیفت کاری نظارت میدانی توسط نیروهای بسیج انجام شد.
زارعی یادآور شد: در جمع بندی نهایی صورت گرفته تعداد هزار و ۷۰۹ ایراد در سامانه ثبت و مورد بررسی قرار گرفت و معایب به بیست و یک رده مربوطه به شکل سیستمی ارجاع شد.
این عضو شورای اسلامی شهر با بیان اینکه گزارش اقدامات شاخص و ستاد نظارت عالی خدمات سفر به کلیه اعضای شورای شهر ارائه شد، گفت: در راستای اقدامات شاخص مثبتی که در سطح شهر انجام شد، تقویت مبادی ورودی فعال شهر صورت گرفت و شهر شیراز به عنوان شهری تمیزتر از هر سال ارزیابی شد و ایرادات فضای سبز آن برطرف شد و برای اولین بار سامانه ۱۳۷ به شکل جدی در راستای نظارت بیشتر و به عنوان پل ارتباطی با مسافرین نوروزی تقویت شد.
انسجام و انضباط حاکم بر کمپها از دیگر موضوعاتی بود که زارعی به آن اشاره کرد و گفت: ایمنی مثال زدنی با تلاش مؤثر سازمان آتش نشانی قابل محسوس بود و باتوجه به ایرادات بصری که در سال گذشته در محور خلیج فارس شاهد بودیم، ایرادات این محور برطرف شد.
او یادآور شد: در جلسه برگزار شده در روز چهاردهم فروردین سال جاری ۱۲ تصمیم که اهم آن شامل گزارش درآمد و هزینه کرد، ساماندهی تصاویر شهداء، هوشمند سازی نرخ پارکینگ های سطح شهر و افزایش کیفیت سرویس های بهداشتی سطح شهر ، تهیه و تکمیل طرح جامع اقامتگاهها به جهت استفاده از ظرفیت آنها در زمان بحرانها و بازنگری در شرح وظائف سازمانها در حفظ و نگهداری بخش خصوصی مدیریت باغهای در اخباری شهرداری بود، موارد به شهرداری شیراز ابلاغ شد.
غلامرضا غلامی معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری شیراز نیز در ادامه ارائه گزارش عملکرد با بیان اینکه شهرداری شیراز به گواه آمار توانسته خدمات خوبی را به مسافران نوروزی ارائه کرده است، گفت:همکاری شورا و شهرداری شیراز در ایام نوروز در بالاترین نقطه عطف خود قرار داشت که ماحصل آن راضی شدن مردم و میهمانان از ارائه خدمات نوروزی بوده است.
او با اشاره به توزیع بیش از ۲۵ هزار نقشه و ۳۰هزار بروشور تصریح کرد: بیش از ۲۰۰ هزار متر مربع گلکاری، بلوارها و بوستانها و آمادهسازی بوستانها برای روز طبیعت و همچنین نور پردازی پلها و تقاطع و المانهای نوروزی از جمله اقدامات نوروزی مدیریت شهری برای نوروز سال ۱۴۰۲، بود.
توزیع میوه و گوشت شب عید در بازارچههای عرضه مستقیم توزیع کالا، جمعآوری زباله و تلاش شبانهروزی برای نظافت شهر و طرح از سبزه تا کمپوست برای جمع آوری سبزههای روز طبیعت از دیگر اقدامات نوروزی شهرداری شیراز بود که رئیس ستاد اجرایی خدمات سفر شهرداری به آن پرداخت.
رئیس شورای اسلامی شهر شیراز از عملکرد مدیریت شهری در ایام نوروز تقدیر کرد.
مهدی طاهری با اشاره به این موضوع که در ایام نوروز کارکنان شهرداری تلاش بسیار در خور تقدیری برای مهماننوازی و مهمانداری از زائران حرمین منور و گردشگران نوروزی از خود نشان دادند، اظهار داشت: به موازات خدمترسانی در تعطیلات سال جدید، در حوزه امر به معروف و نهی از منکر و به ویژه طرحهای عفاف و حجاب طرحهای مثبتی انجام شده است.
او با تقدیر از عملکرد شهردار و کارکنان شهرداری شیراز گفت: امید است با رفع ایرادات و نواقص شرایط میهمانداری برای ایام و سالهای آتی را بیش از پیش مطلوبتر کرده و شیراز را به شأن شیراز مهماننواز برسانند.
نماینده مردم در پارلمان شهری با تشکر از ستاد عالی نظارت بر اقدامات شهرداری خطاب به شهرداری شیراز خاطرنشان کرد: در بین چند دروازه ورودی شیراز، ورودی شهرک سعدیه و جاده خرامه نیاز به اقدامات جدی دارد و تقاضا دارد تا در مجموعهای از اقدامات هماهنگ با اداره کل راه و شهرسازی این ورودی مهم و تاریخی را از این عزلت خارج و آنرا به شأن خود برسانند و این مهم را به یادگار از خود به جای بگذارید و تقاضا دارم تا کمیسیون حمل و نقل و عمران شورا تحولی را در این خصوص صورت دهند.
رئیس شورای اسلامی شهر شیراز گفت: اخیرا اقدامات در خور تقدیری توسط تعدادی از کارکنان شهرداری شیراز در مترو را ملاحظه کردم که با زبانی خوش و با احترام کامل آنچنانکه با خواهران خود سخن میگویند، اقدام به تذکر لسانی و نهی از منکر برای رعایت عفاف و حجاب بانوان و امر به معروف و تقدیر از بانوان محجبه کردند.