آزادراه تبریز- مرند- بازرگان از ابرپروژههای آذربایجان شرقی و بخشی از بزرگراه ۲۰ هزار و ۵۵۷ کیلومتری آسیا به شمار میرود که از کمربندی توشین در مرکز توکیو شروع شده و پس از عبور از کره شمالی، چین، ویتنام، کامبوج، تایلند، میانمار، هند، بنگلادش، پاکستان، افغانستان و ایران در مرز بین ترکیه و بلغارستان خاتمه مییابد.
این آزادراه به عنوان بخش مهمی از کریدور (دالان) بین المللی شرقی - غربی کشور از گمرک «دوغارون» در مرز افغانستان شروع و پس از عبور از تهران به گمرک بازرگان در مرز با ترکیه ختم میشود که بخشی از این مسیر از تهران تا تبریز ساخته شده و در حال بهره برداری است بخشی نیز به طول ۶۴ کیلومتر از غرب تبریز شروع و پس از عبور از صوفیان به مرند میرسد.
آزادراه تبریز- مرند - بازرگان به طول ۲۵۳ کیلومتر از محورهای پرتردد سفرهای تجاری و تفریحی منطقه به شمار میرود که عملیات اجرایی آن در سال ۸۶ آغاز شده است و اجرای آن موجب کاهش زمان سفر، افزایش ظرفیت تردد جادهای در این مسیر، افزایش سطح کیفیت ترافیک، کاهش تصادفات و افزایش ایمنی، کاهش مصرف سوخت، توسعه شبکه آزادراهی کشور و افزایش سهم ایران در بازار ترانزیت کالا و مسافر به منطقه قفقاز و ترکیه میشود.
توسعه زیرساختهای جادهای و ارتباطی آذربایجانشرقی به عنوان بستر دستیابی ایران به منطقه قفقاز و ترکیه از اولویتهای دولت سیزدهم برای توسعه زیرساختهای جادهای و ارتباطی کشور و آذربایجان شرقی بوده که برای تحقق آن ۲ هزار و ۳۸۳ میلیارد تومان اعتبار تصویب شده که با بهره برداری کامل از آزادراه تهران - بازرگان، راه دسترسی از پایتخت کشورمان به مرز ترکیه به طول حدود ۹۰۰ کیلومتری به شکل آزادراه فراهم میشود.
به گفته کارشناسان اقتصادی، مسیر تبریز - بازرگان، مسیر اصلی ترانزیت کالا و مسافر با کشور ترکیه، اتحادیه اروپا و منطقه قفقاز است که سالانه بیش از ۱۵ میلیون تن بار و ۱۰ میلیون مسافر از طریق آن جابجا میشوند.
آزادراه تبریز - مرند - بازرگان نیز از جمله طرحهای نیمه تمام عمرانی، صنعتی و زیرساختی آذربایجان شرقی است که از برکت سفر استانی آیت الله رئیسی، رییس جمهور و اعضای هیات دولت در راستای عمل به شعار «عدالت محوری» در قالب بیست و سومین سفر استانی در ۱۲ خرداد سال گذشته بی بهره نماند و ۶ هزار میلیارد ریال اعتبار را به خود اختصاص داد تا در بازه زمانی ۲ ساله روند اجرایی این طرح تسریع یابد.
استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه آزادراه تبریز - مرند - بازرگان از پروژههای ناتمام استان بوده و بهره برداری از آن مسیر توسعه استان را هموارتر میکند، میگوید: در این استان پروژههای ناتمام و راکد مربوط به سالهای گذشته وجود دارد و اولویت مدیریت ارشد استان توجه به این طرحها بوده و حوزه راه نیز جزو اولویتهای نخست است.
عابدین خرم، با تاکید بر اینکه یکی از شاخصهای توسعه استان، ساخت و بهسازی راههای استان است، میافزاید: در این راستا کریدورهایی (دالان) که در حوزههای آزادراه، بزرگراه، راه بین شهری و راه روستایی در استان وجود دارد مورد توجه قرار گرفته و در حوزه آزاد راه و بزرگراه مسیرهای بستان آباد - سراب و اهر - تبریز تکمیل و به بهره برداری رسید.
وی با اشاره به اینکه پلهای روگذر و نقاط خطرآفرین و مناطق حادثه خیز موجود در این مسیرها نیز اصلاح مهندسی شد، اظهار کرد: با تلاش ادارات مربوطه، راه آسفالت روستایی استان به متوسط کشوری نزدیک شد و هم اکنون بیش از ۵۱ درصد راههای روستایی آسفالت شده است.
استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه بهسازی راه از نیازهای استان و از اهداف دولت در مناطق محروم است، میگوید: در سال ۱۴۰۱ حدود ۷۸۵ کیلومتر جاده روستایی آسفالت و ۲۰۰ کیلومتر راه روستایی احداث شد به طوری که در سال گذشته به اندازه ۱۰ سال گذشته راه روستایی ساخت، بهسازی و آسفالت شده است.
خرم، ادامه میدهد: ساخت، اصلاح، مرمت و اتمام آزادراههای بستان آباد- سراب، اهر- تبریز، ورزقان- خواجه، فاز اول تبریز- ارومیه، تبریز- عجب شیر از جمله مهمترین پروژههای نیمه تمام سالهای گذشته در استان بود که در یک سال گذشته اجرا شده است.
وی با اشاره به تعطیلی کامل ۲ پروژه بزرگراهی آذربایجان شرقی شامل هشترود- مراغه و صوفیان - تبریز - بازرگان در سالهای گذشته، یادآوری میکند: در سال گذشته دوباره عملیات اجرایی این پروژهها شروع شد و اکنون این پروژهها در دست ساخت بوده و بخشی از این مسیرها تا سه ماه آینده آماده بهره برداری و افتتاح میشود.
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی نیز با بیان اینکه آزادراه تبریز - مرند - بازرگان به طول حدود ۲۵۳ کیلومتر به صورت مشارکت ۵۰ درصدی وزارت راه و شهرسازی و ۵۰ درصدی شرکت ساخت آزادراه تبریز - مرند در حال اجراست، میگوید: قطعه اول این پروژه به طول ۶۴ کیلومتر شامل آزادراه تبریز - مرند در چهار قطعه شامل ۲۵ پل بزرگ و ۲۳۰ پل کوچک ساخته میشود.
امیر بخشی زاده، با اشاره به اهمیت اجرای این پروژه برای دسترسی به بازارهای منطقه قفقاز و ترکیه، میافزاید: تاکنون حدود ۱۳ کیلومتر از آزادراه تبریز - مرند به بهره برداری رسیده و میزان پیشرفت فیزیکی عملیات اجرایی آن در بازه کیلومتر ۱۳ تا ۳۷ حدود ۸۳ درصد و در بازه کیلومتر ۳۷ تا ۴۶ حدود ۶۷ درصد است.
وی اظهار میکند: برای تکمیل و بهره برداری محدوده کیلومتر ۱۳ تا ۳۷ و محدوده کیلومتر ۳۷ تا ۴۶ مسیر برگشت آزادراه تبریز - مرند نیاز به ۹ هزار و ۹۶۵ میلیارد ریال است.
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی با بیان اینکه دولت سیزدهم سهم خود را به موقع برای اجرای آزادراه تبریز- مرند- بازرگان پرداخت میکند، میگوید: از این میزان اعتبار سهم وزارت راه و شهرسازی پنج هزار و ۷۶۷ میلیارد ریال و سهم شرکت ساخت آزادراه تبریز - مرند چهار هزار و ۱۹۸ میلیارد ریال است.
بخشی زاده، ادامه میدهد: برای بهره برداری از محدوده کیلومتر ۱۳ تا ۴۶ در مسیر رفت نیز نیاز به ۲۱ هزار و ۵۹۲ میلیارد ریال است که از این میزان سهم وزارت راه و شهرسازی ۱۱ هزار و ۲۳۵ میلیارد ریال است.
مدیر پروژه آزادراه تبریز - مرند نیز با بیان اینکه ۶۰۰ میلیارد تومان در سفر سال گذشته رییس جمهوری ۶ هزار میلیارد ریال در بازه زمانی ۲ ساله برای اجرا و بهره برداری این پروژه مصوب شد، میگوید: از این میزان ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال در سال گذشته پرداخت شده و امسال نیز سه هزار میلیارد ریال بعلاوه ۷۰۰ میلیارد ریال باقی مانده از اعتبار سال گذشته پرداخت میشود.
فرزین آقازاده پیشرفت فیزیکی کل پروژه را حدود ۲۷ درصد اعلام کرده و میافزاید: این پروژه با برآورد اولیه ۲۱ هزار و ۲۸۹ میلیارد ریال در سال ۱۳۹۸ آغاز شده و قرار بود در سال گذشته به اتمام برسد که به علت عدم تامین مالی راکد ماند که در سال گذشته با تزریق اعتبار دوباره عملیات اجرایی آن شروع شد.
وی اظهار کرد: تجهیز کارگاه، ماشین آلات و نیروی انسانی این پروژه انجام شده است.
بخشی زاده ادامه داد: اکنون یک کارخانه آسفالت با ظرفیت ۱۶۰ تن در ساعت، سه دستگاه سنگ شکن با ظرفیت تولید پنج هزار تن در شبانه روز، ۲ دستگاه بچینگ پلانت هر کدام با ظرفیت اسمی ۴۰ مترمکعب در ساعت، چهار دستگاه باسکول ۶۰ تنی، ۱۱۰ دستگاه ماشین آلات سنگین، ۸۸ دستگاه ماشین آلات خدماتی و ۴۵۰ نفر در این پروژه فعالیت میکنند.
منبع: ایرنا
ابتدا آیا واقعا وزرا تعریف آزادراه و بزرگراه راه را میدانند
2- جاده دو بانده آزادراه است؟
3- حیف این همه هزینه نیست حداقل سه بانده کنید
4- اگر هم نمیتوانید حداقل تونلها و پلها را چند بانده درست کنید تا در آینده بشود آزادراه شما را پهن تر کرد.
....
شونصد باره این موضوع در رسانه ها مطرح میشه ولی تا حالا قسمت های اصلی اجرا نشده آقا کلافه کردید مردم رو
استان خوی
سباست انگلیس توی صد سال پیش این رو میگه
یا چبن!