مهدی مهدیخانی رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قزوین با بیان اینکه ۶۷ درصد بودجه شهرداری قزوین در سال جدید در بخش عمرانی هزینه خواهد شد، اظهار داشت: به همین خاطر در بخشهای مختلف پروژههای قابل توجهی برای اجرا تعریف شده است. با این حال یکی از مشکلات در مجموعه شهرداری فرآیند طولانی از ایده تا اجراست که باید با پیگیریهای مستمر و حل مشکلات این روند کوتاهتر شود.
وی طولانی شدن اجرای طرح تعریض پل شهرک ناصرآباد را از مصادیق این روند طولانی دانست و گفت: این طرح که مدتها بود به سرانجام نمیرسید، خوشبختانه با همت جهادی در کوتاهترین زمان اجرایی شد و این امر نشان میدهد که اگر بتوانیم مدیریت خوب و اصولی همراه با پیگیریهای مستمر داشته باشیم، پروژهها در کمترین زمان ممکن به بهرهبرداری خواهد رسید و شهروندان هم راضی خواهند بود.
مهدیخانی به دستهبندی پروژههای عمرانی که در بودجه امسال درنظرگرفته شده اشاره کرد و افزود: پروژههای بزرگ همچون احداث میدان میوه و ترهبار مرکزی، برج تجاری حکمآباد، مجتمع خدماتی بیدستان، مرکز پسماند پاکسار و پروژه هوشمندسازی خدمات شهری از جمله مهمترین پروژههایی هستند که در بودجه امسال ردیفهای اعتباری دارند و باید اجرایی شوند.
رئیس کمیسیون عمران و امور زیربنایی شورای شهر قزوین ادامه داد: به نظر میرسد اگر نظارت و پیگیریهای مستمر همراه با تأمین اعتبار برای این پروژهها در سال جاری صورت نگیرد، اتفاق خاصی برای پروژههای مهم یادشده نخواهد افتاد و سالهای سال باید منتظر به ثمر نشستن آنها باشیم.
مهدیخانی تصریح کرد: تأخیر، کندی و عدم پیشرفت در پروژههای عمرانی شهری که موجب جلوگیری از ایجاد مدیریت شهری پایدار میشود، حاکی از وجود موانع و مشکلات ریشهای در اجرای طرحهای ارزشمند شهری است که بازسازی و توسعه فضای شهری را به طور جدی در معرض تهدید قرار میدهد.
دبیر شورای شهر قزوین راهکار تسریع در اجرای طرحهای عمران شهری قزوین را راهاندازی دفتر مدیریت پروژه در شهرداری دانست و اضافه کرد: اگر دفتر مدیریت پروژه راهاندازی شود، به صورت ماهیانه گزارش روند پروژههای مد نظر به اعضای شورا ارائه خواهد شد و اعضا در جریان وضعیت پیشرفت فیزیکی و مشکلات موجود در مسیر پروژه قرار میگیرند و در وقت مناسب چالشها بررسی و حل خواهد شد.
وی با یادآوری اینکه ۳ مدل برای راهاندازی دفتر مدیریت پروژه وجود دارد، ادامه داد: در مدل اول مدیریت پروژه توسط شورا و شهرداری قزوین انجام میشود، در مدل دوم این کار توسط یک شرکت واسط و در مدل سوم هم یک مرکز دانشگاهی مانند دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره) میتواند دفتر مدیریت پروژههای شهری را راهاندازی کند.