مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: حجم بارندگی در استان طی سال آبی جاری نسبت به میانگین بلندمدت (۱۰ ساله) ۴۲ درصد کاهش یافته است.

علیرضا طاهری روز سه شنبه افزود: میزان بارندگی سالانه در دوره بلندمدت ۱۴۶ میلی متر بوده است که این رقم در سال آبی جاری ۸۴.۹ درصد شده است.

وی گفت: میزان بارندگی در مشهد نیز در سال آبی جاری نسبت به میانگین بلندمدت ۶۵ درصد کاهش داشته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی افزود: هم اینک ۱۷ درصد از حجم ذخیره سدهای استان آب دارد که این رقم نیز در سال آبی گذشته ۲۸ درصد بود.

طاهری با اشاره به کاهش بارندگی ها و تداوم خشکسالی در استان گفت: مدیریت مصرف، مدیریت تولید و مدیریت توزیع برای گذر از شرایط سخت کم آبی در تابستان امسال ضروری است و گذر از این بحران نیاز به مشارکت همگانی دارد.

وی ادامه داد: حدود ۸۱ درصد از آب تولیدی در خراسان رضوی در بخش کشاورزی، حدود ۱۳ درصد در بخش شرب و بهداشت و بقیه در بخش صنعت و خدمات مصرف می شود.

خراسان رضوی دارای ۳۲ سد فعال است که در شهرستانهای تربت‌حیدریه، قوچان، مشهد، خواف، درگز، سبزوار، تایباد، تربت‌جام، چناران، سرخس، نیشابور، کلات و فریمان قرار دارند.

هم اکنون از مجموع ۳۷ دشت استان خراسان رضوی، نیمی در شرایط ممنوعه بحرانی قرار دارد و وجود چاههای غیرمجاز و برداشت بی‌رویه از منابع آبهای زیرزمینی مهمترین علت بحرانی شدن وضعیت دشت‌های استان عنوان شده‌ است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار