روسیه: به دنبال بسیج دوباره نیرو‌های نظامی نیستیم

سخنگوی کاخ کرملین گمانه‌زنی‌ها درباره فراخوان برای بسیج دوباره نیرو‌ها در روسیه را تکذیب کرد.

روسیه در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ در حالی عملیات ویژه نظامی خود در اوکراین را آغاز کرد که تنها برای این منظور ۱۹۰ هزار پرسنل نظامی را به کار گرفته بود. با گذشت زمان مسکو پی به کاستی‌های خود در نبرد اوکراین برده و برای نخستین‌بار از زمان جنگ جهانی دوم اقدام به فراخوان و بسیج نیرو‌های خود کرد که طی آن ۳۰۰ هزار تن به جبهه‌های نبرد گسیل شدند. اکنون با گره خوردن شرایط در اوکراین، برخی کشور‌های غربی مدعی هستند احتمال دارد مسکو به دنبال فراخوان دوباره و بسیج مجدد نیرو‌های خود باشد. 

به گزارش تل تریدر، «دمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین امروز (سه‌شنبه) با تکذیب گمانه‌زنی‌ها درباره فراخوان دوباره نیرو‌های روسی، اعلام کرد: «ما به دنبال اجباری کردن خدمت سربازی در کشور نیستیم و بسیج دوباره نیرو‌ها به دلیل جنگ اوکراین مطرح نیست.»

وی درباره به روزرسانی سیستم ثبت نام ارتش روسیه گفت: «مسکو در حال رونمایی از یک پایگاه آنلاین است که در آن شهروندان می‌توانند احضاریه نظامی دریافت کنند که این مسئله یک مدرن‌سازی کاملا ضروری سیستم محسوب می‌شود. با این حال تغییراتی در روش فراخوان توسط مجلس دومای ایالتی اتخاذ شده است که براساس آن افراد مشمول را از خروج از کشور پس از صدور احضار منع می‌کند.»

کشور‌های غربی مسکو را به تلاش برای تصرف کامل اوکراین و الحاق آن به روسیه بزرگ متهم می‌کنند، اما «جان مرشایمر» بزرگترین استراتژیست حال حاضر جهان بر این باور است چنین تصوری کاملاً اشتباه است، زیرا اوکراین کشوری پهناور با بیش از ۴۰ میلیون نفر جمعیت است که نمی‌توان آن را با ارتشی ۱۹۰ هزار نفری به تصرف درآورد. 

مرشایمر با اشاره به نمونه‌های تاریخی می‌افزاید: «آلمان نازی در سال ۱۹۳۹ برای تصرف لهستان از ارتشی با یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر نیرو استفاده کرد و مسکو اکنون توانایی چنین کاری را در اوکراین ندارد. با این حال روسیه به دلیل ترس از گسترش ناتو به مرز‌های خود وارد جنگ اوکراین شد و در این موضوع آمریکا و متحدان غربی‌اش مقصر اصلی هستند.»

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار