خروش خرم‌رود در خرم‌آباد/ بارندگی در لرستان شدت می‌گیرد/قطع برق برخی از روستاها + فیلم

استاندار لرستان با اعلام شدت بارش‌ها در این استان به ساکنان حریم رودخانه‌های در معرض تهدید سیل هشدار داد.

فعالیت سامانه بارشی جدید از بامداد امروز در لرستان آغازشده و رودخانه خرم‌رود شهرستان خرم‌آباد در پی بارش‌های سیل‌آسا پرآب شده است.

اختلال در تردد، لغزندگی سطح جاده‌ها، ایجاد رواناب، بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها، احتمال طغیان رودخانه‌های فصلی و سیلابی‌شدن مسیل‌ها از مخاطرات سامانه بارشی جدید به لرستان است.

فرهاد زیویار استاندار لرستان در بازدید از شهرستان پلدختر با اعلام هشدار‌های لازم به اهالی مجاور رودخانه‌ها اظهار داشت: بارندگی‌ها با توجه به هشدار‌های سازمان هواشناسی در جو این استان رو به شدت می‌رود.

او افزود: وضعیت لرستان از جهت شدت بارندگی فوق‌العاده است و دستگاه‌های امدادی و خدمات‌رسان با توجه به هشدار‌های هواشناسی در حالت آماده‌باش هستند.

استاندار لرستان با بیان اینکه شدت بارندگی‌ها دیشب بیشتر شده است عنوان کرد: در همین راستا از تمام ساکنان حریم رودخانه‌ها که در معرض تهدید سیل قرار دارند تقاضا داریم از حریم رودخانه‌ها فاصله بگیرند.


بیشتر بخوانید

روستاهای حاشیه سد کمندان ازنا تخلیه شدند/ شدت بارندگی در لرستان زیاد است


او با بیان اینکه مردم از سفر‌های غیر ضروری خودداری کنند، بیان کرد: امیدواریم با همکاری مردم و مدیریت اوضاع طی ۴۸ ساعت بارندگی شاهد خسارت در لرستان نباشیم.

زیویار با بیان اینکه دامداران و روستاییان ساکن حواشی رودخانه‌ها و مسیل‌های لرستان از رودخانه‌ها فاصله بگیرند، گفت: از مدیرکل امور عشایری این استان خواسته‌ایم که تمهیدات لازم را برای دورکردن عشایر و دامداران از حواشی رودخان‌هاه اتخاذ کند.

استاندار لرستان با اشاره به پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی در ارتباط با بارش‌های سنگین طی امروز تا پایان هفته در این استان ابراز کرد: ستاد مدیریت بحران لرستان از ابتدای هفته جاری تشکیل جلسه داد و هماهنگی‌های لازم برای پیشگیری از خسارات سیل احتمالی بین دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط انجام شد.

زیویار اظهار داشت: اطلاع‌رسانی لازم در ارتباط با خطرات احتمالی سامانه بارشی جاری از طریق صداوسیما و سایر رسانه‌های لرستان انجام شده است و انتظار داریم برای دو روز آینده نیز انجام شود.

او در مورد وضعیت ایمنی مناطق در معرض سیل شهرستان پلدختر افزود: محل‌هایی برای اسکان موقت مردم در این مناطق ایجاد شده است.

انتقاد مدیرکل بازرسی لرستان از پروژه‌ نیمه‌تمام دیواره ساحلی پلدختر

مدیرکل بازرسی لرستان با انتقاد از پروژه نیمه‌کاره دیوار ساحلی پلدختر و وجود خطرات احتمالی در این منطقه گفت: مردم معمولان نگران آب پشت دایک حفاظتی این شهر هستند.

پل جهادگران خرم‌آباد زیر آب رفت

 بارش های سیل آسا از شب گذشته در لرستان آغاز شده و به دلیل شدت و تناوب آن صبح امروز پل جهادگران واقع در شمال این شهر زیر آب رفت و مسدود شد.

بیشترین بارش‌های لرستان طی ۱۵ ساعت گذشته در خرم‌آباد با ۲۲.۸ میلی‌متر ثبت شده است. میزان این بارش‌ها در بروجرد ۱۲.۹ میلی‌متر، در کوهدشت ۱۷.۶ میلی‌متر، الیگودرز ۳.۴ میلی‌متر، پلدختر ۲۱.۲ میلی‌متر، دورود ۱۳.۸ میلی‌متر و الشتر ۱۶.۴ میلی‌متر بوده است.

راه ارتباطی پنج روستای شهرستان چگنی بازگشایی شد

فرماندار چگنی گفت: راه ارتباطی پنج روستای واقع در بخش‌های "شاهیوند" و "ویسیان" که به دلیل بارش های سیل آسا مسدود شده بود بازگشایی و ارتباط اهالی با سایر روستاها و مرکز شهرستان برقرار شده است.

"افشین بازگیر"  افزود: در حال حاضر راه دسترسی تمامی مناطق روستایی چگنی برقرار است اما در صورت تشدید و تداوم بارش ها احتمال انسداد دوباره دور از انتظار نخواهد بود.

او ادامه داد: در حال حاضر پل " ورپل" در شهرچم پلک دچار آبگرفتگی و بازگشت آب شده و تردد امکانپذیر نیست به همین دلیل ورودی های پل بسته و مسیر جایگزین برای تردد اهالی این منطقه تعیین شده است.

فرماندار چگنی با بیان اینکه این پل موقت پس از سیل فروردین ۹۸ بازسازی شده است تصریح کرد: ارتباط اهالی این منطقه با روستاهای اطراف امکانپذیر نیست اما مردم می توانند از ضلع شرقی و غربی با مرکز شهرستان ارتباط بگیرند.

جاده بروجرد به ونایی مسدود شد

معاون استاندار لرستان و فرماندار بروجرد گفت: به دلیل بارش شدید باران در شهرستان، عدم دید کافی و خطر ریزش کوه در مسیرهای۲ جاده ونایی و آبسرده به شهر بروجرد تا پایان بارندگی‌ها مسدود است.

مسلم مرادی روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران افزود: ۲ جاده منتهی به شهر گردشگری ونایی و روستای آبسرده از جاده‌ای زیبا و پرتردد بروجرد بوده که به دلیل کوهستانی بودن و عدم دید کافی با خطر ریزش کوه مواجه است.

او تاکید کرد: این ۲ جاده تا پایان بارش نزولات جوی (جمعه ۲۵ فروردین) مسدود است.

 تخریب یک واحد مسکونی در خرم آباد بر اثر بارش باران

شهردار خرم آباد گفت: یک واحد مسکونی در محله اسدآبادی این شهر بر اثر بارش شدید و مداوم باران تخریب شد.

داریوش بارانی بیان کرد: این واحد مسکونی خالی از سکنه بوده است و هیچگونه خسارت جانی در پی نداشته اما آوار ناشی از تخریب آن در مسیر مسیل دره اسدآبادی برجای مانده است.

او با بیان اینکه عوامل شهرداری در حال آوار برداری این ساختمان هستند ادامه داد: ۲ ملک مجاور این ساختمان نیز در معرض خطر قرار دارند که مالک یکی از این ساختمان ها حاضر به تخلیه شده است و با کمک عوامل شهرداری در حال جابجایی و تخلیه این ملک هستند.

شهردار خرم آباد  عنوان کرد: مالک واحد مسکونی دیگر نیز تاکنون حاضر به تخلیه نشده است که در حال رایزنی با دادستانی جهت جابجایی این افراد و تخلیه ساختمان هستیم.

قطع برق ۸۶ روستای لرستان بر اثر وزش باد و باران شدید

سرپرست شرکت توزیع برق لرستان گفت: شبکه برق ۴۱۵ خانوار در ۸۶ روستای استان بر اثر باران و باد شدید قطع شده است.

 مهران امیری در خصوص خسارات ناشی از بارش‌های اخیر افزود: از شب گذشته تاکنون نیروهای شرکت توزیع برق استان در تلاش هستند تا این روستاها در کمترین زمان ممکن برقدار شوند.

او تصریح کرد: هم اکنون ۸۶ روستای خرم آباد، چگنی، کوهدشت، پلدختر، نورآباد و الیگودرز در خاموشی قرار دارند و کار بازسازی شبکه ها با وجود شرایط بد آب و هوا در حال انجام است.

امیری تاکید کرد: مردم هرگونه قطعی برق را با شماره ۱۲۱ اطلاع دهند تا تیم های فنی در سریعترین زمان ممکن جهت رفع خاموشی به محل اعزام شوند.

آبگرفتگی بیش از پنج هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی بروجرد

مدیر جهاد کشاورزی بروجرد گفت: به دنبال بارش‌های شدید باران در ۲ روز اخیر بیش از پنج هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی بروجرد دچار آبگرفتگی شد.

مجید گودرزی افزود: بیشتر اراضی کشاورزی در محاصره سیلاب مربوط به اراضی کشاورزی بخش شیروان با بیش از چهار هزار هکتار است.

او اظهار کرد: همچنین اراضی کشاورزی شهر ونایی بروجرد با ۶۰۰ هکتار در محاصره آب بوده و به طور کامل سیلاب آنها را گرفته است.

گودرزی افزود: منطقه دشت سیلاخور و اراضی کشاورزی آن که بیشتر برنج کاری بوده به طور کامل دچار آّبگرفتگی شده و سطح آب در این منطقه باِلا آمده است.

سیلاب شبکه آبرسانی شهر «برخوردار» دلفان را قطع کرد

فرماندار دلفان با بیان اینکه سیلاب شبکه آبرسانی شهر برخوردار دلفان را قطع کرد گفت: هم اکنون از طریق تانکر آبرسانی به مردم این شهر انجام می‌گیرد.

اصغر قهرمانی در رابطه با وضعیت شهرستان دلفان با توجه به بارش شدید باران اظهارداشت: بر اثر بارش سنگین باران شبکه آبرسانی شهر برخوردار دچار مشکل شد.

او افزود: از آنجا که لوله اصلی شبکه آبرسانی به شهر سه هزار نفری برخوردار از رودخانه عبور می‌کند که سیلاب و طغیان رودخانه سبب شکستگی و قطع شبکه شد.

 فرماندار دلفان عنوان کرد: پس از فروکش کردن بارش‌ها و کاهش سطح آب رودخانه عملیات بازسازی این شبکه انجام می‌گیرد هم اکنون نیز از طریق تانکر آبرسانی به مردم این شهر انجام می‌گیرد.

ریزش کوه در محورهای مواصلاتی پل‌دختر

رییس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای پل‌دختر گفت: به دنبال فعالیت سامانه بارشی در شهرستان ریزش سنگ از کوه در جاده‌های اصلی پلدختر اتفاق افتاده است.

 روح الله شریف زاده اظهارکرد: تمام راه‌های شهرستان باز و تردد در آنها به صورت عادی برقرار است اما محور پل‌دختر– خرم‌آباد با تصمیم مسئولان و ریزش سنگ از کوه و پیش‌گیری از وقوع حادثه مسدود شده است.

او افزود: بامداد امروز در محور پل‌دختر – خرم‌آباد  در گاو زرده و افرینه، در جاده پل‌دختر – اندیمشک در پاعلم و تنگ فنی ، در جاده پل‌دختر – اسلام آباد غرب در گردنه طول کش و جاده کوهستانی پل‌دختر – آزاد راه پل زال ، گردنه دهلیج ریزش سنگ از کوه صورت گرفته است.

آبرسانی به مردم بخش برخوردار دلفان با تانکر
 
 بنا بر اعلام روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب لرستان، آبرسانی به مردم بخش برخوردار دلفان لرستان با تانکر در حال انجام است. 
 
سیلاب به ۳۰ مجتمع پرورش ماهی در بروجرد خسارت وارد کرد

رییس اداره شیلات بروجرد گفت: بارش شدید باران در ۲۴ ساعت گذشته و وقوع سیلاب به ۳۰ مرکز پرورش ماهی این شهرستان خسارت وارد شد.

غلامحسین اکبری  افزود: از مجموع ۴۱ مرکز پرورش ماهی در بروجرد بارندگی‌های شدید ۲ روز اخیر منجر به خسارت ۳۰ مرکز پرورش ماهی شهرستان بروجرد شد.

او  اظهار کرد: سیل باعث خسارت جدی به ابنیه و استخرها نشده فقط گل آلودبودن آب باعث تلفات آبزیان شده که تا ته نشینی کامل گل و لای امکان تخمین تلفات ماهی‌ها وجود ندارد.

اکبری گفت: تعیین خسارت وارد شده به مزارع پرورش ماهی و تلف شدن ماهی ها در آب و خسارت به زیرساخت ها و تاسیسات این مجتمع‌ها در روزهای آینده برآورد خواهد شد.

رییس اداره شیلات بروجرد بیان کرد: بر اثر تخریب مراکز پرورش ماهی، ماهیان قزل آلای این مراکز در مسیر سیلاب قرار گرفته و از بین رفته اند.
اکبری افزود: با توجه به شدت بارش ها و اعلام هواشناسی، هشدارهای لازم در چند روز اخیر به پرورش دهندگان ماهی داده شد.

 
 
 
برچسب ها: بارش باران ، سیل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۵ ۲۴ فروردين ۱۴۰۲
خدایا شکر.خدایا تو رو به عظمت و قدرت و بخشندگی ات فریب خوردگان شیطان را هدایت کن.