طیبه محمدی گفت: اوتیسم نوعی اختلال عصبی رشدی همراه با نقص در تعامل و ارتباط اجتماعی، الگوهای محدود و تکراری در رفتار، علایق و فعالیتها است که بر شکلگیری تعامل اجتماعی، ارتباطگیری و رفتارهای انسانی اثر میگذارد.
او از فعالیت مدرسه تخصصی پیش دبستانی و ابتدایی اوتیسم بنفشه همدان از اسفند سال گذشته خبر داد و گفت: این مدرسه در همدان مجهز به اتاق تاریک، اتاق آب درمانی، کلاسهای هوشمند، اتاق آکوستیک و سالن اجتماعات است که هنوز به طور رسمی افتتاح نشده است.
رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان همدان با تشریح خدمات آموزشی و توانبخشی به دانش آموزان طیف اوتیسم استان همدان گفت: مدرسه تخصصی پیش دبستانی و ابتدایی اوتیسم بنفشه همدان اولین مجتمع تخصصی اوتیسم در غرب کشور است و در حال حاضر ۴۶ دانش آموز در مدرسه تخصصی اوتیسم مشغول تحصیل هستند که این تعداد ۳۰ نفر پسر و بقیه دختر است.
او گفت: مدرسه تخصصی اوتیسم بنفشه با اعتبار ۲۰ میلیارد تومان توسط نوسازی مدارس ساخته شده که چهار میلیارد تومان از آن توسط بنیاد برکت و با استفاده از ظرفیت خیّران تامین شده است.
به گفته رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان همدان هم اکنون ۱۴ نیروی انسانی شامل مدیر، معاون، مشاور، گفتار درمان و ۱۰ معلم در مدرسه بنفشه به خدمت رسانی مشغول هستند و این مدرسه با جذب نیروی انسانی کافی، برای پذیرش دانش آموز در مقطع متوسطه نیز ظرفیت دارد.
محمدی می گوید راه اندازی سالن چند حسی، مناسب سازی محتوای آموزشی، آموزش نیروی انسانی با برگزاری کارگاههای آموزشی تخصصی، آموزش خانواده، تامین نیازهای عمومی و تجهیزات آموزشی با جلب مشارکت خیّرین نیز از اقدامات شاخص آموزش و پرورش استثنایی استان به این طیف از دانش آموزان است.
او گفت: اوتیسم بیماری نیست و درمان یا دارو ندارد، اما آموزش و توانبخشی میتواند کمک بزرگی برای زندگی مستقل این افراد باشد.
رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان همدان گفت: جایدهی طیفهای سه گانه اوتیسم در مدارس عمومی یا استثنایی با استفاده از آزمونهای تخصصی تشخیصی در دستور کار آموزش و پرورش استثنایی قرار دارد.
کمبود نیرو چالش اساسی آموزش و پرورش استثنایی همدان است
محمدی کمبود نیروی انسانی متخصص و جذب نشدن نیروهای توانبخشی در سالهای گذشته را چالش اساسی این نهاد برشمرد و افزود: کمبود نیروی متخصص توانبخشی از جمله گفتار درمان، کاردرمان، فیزیوتراپ و مشاور خدمت رسانی به دانش آموزان با نیازهای ویژه را تا حدودی دچار آسیب کرده است.
او از تحصیل یک هزار و ۵۸۰ دانش آموز با نیاز ویژه در ۵۰ مدرسه استثنایی و ۲۲ مرکز اختلالات یادگیری در استان همدان خبر داد و افزود: ۹۵ درصد دانش آموزان مشکل ذهنی و پنج درصد آنها معلولیت جسمی با بهره هوش عادی دارند.
رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان همدان گفت: ۵۱۶ مربی در ۵۰ مدرسه استثنایی و ۲۲ مرکز اختلالات یادگیری در استان همدان به هزار و ۵۸۰ دانش آموز با نیاز ویژه خدمت رسانی میکنند.
محمدی گفت: فضای درونی این مدارس برای جامعه هدف مناسب سازی شده، اما در معابر و اماکن عمومی هیچ گونه مناسب سازی برای افراد با نیازهای ویژه انجام نشده است.
او گفت: این نهاد گروههای مختلفی از کودکان شامل آسیب دیدگان ذهنی، طیف اوتیسم، اختلالات جسمی و حرکتی، آسیب دیدگان ناشی از کم بینایی و ناشنوایی، اختلالات رفتاری و چند معلولیتی را پوشش میدهد.
رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان همدان گفت: ۸۰ دانش آموز با نیازهای ویژه (تلفیقی) با مشکلات جسمی و بهره هوش عادی در مدارس عادی این استان مشغول به تحصیل هستند که در صورت وجود نیروی انسانی مناسب آموزش و پرورش استثنایی معلم رابط در اختیار آنها قرار میدهد.
محمدی تسهیل دسترسی همه دانشآموزان به آموزش و پرورش فراگیر را راهکاری مناسب برای دستیابی به عدالت همه جانبه و تحول در نظام آموزشی دانست و گفت: رفتار با این دانش آموزان توسط مربیان و معلمان با آگاهی بخشیهای لازم فرهنگسازی شده است و نگاه ترحم آمیزی وجود ندارد.
او عدم مناسب سازی فضای آموزشی، سرویس بهداشتی و فقدان رمپ را از مشکلات پیشروی دانش آموزان (تلفیقی) در مدارس عادی برشمرد و افزود: فضاهای آموزشی در مدارس عادی بستر مناسبی را برای پذیرش کودکان دارای معلولیت فراهم نکرده و اجرای این امر نیاز به صرف زمان، هزینه و سیاست گذاریهای کلان دارد.
رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان همدان گفت: آموزش و پرورش استثنایی با ایاب و ذهاب رایگان، پوشش ۹۹ درصدی برای تحصیل دانش آموزان با نیازهای ویژه دارد.
منبع ایرنا