متقی:

از خاک افغانستان علیه هیچ‌ کشوری استفاده نمی‌شود

سرپرست وزارت خارجه طالبان در چهارمین نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان به اضافه روسیه در شهر سمرقند ازبکستان سخنرانی کرد.

امیرخان متقی سرپرست وزارت امور خارجه طالبان در سخنرانی در نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان در این شهر گفت این نشست، نشان‌دهنده متعهد بودن کشورهای منطقه به صلح و اتصال اقتصادی است و افغانستان آماده هر نوع هم‌کاری در این زمینه می‌باشد.

وی افزود افغانستان از یک حکومت مسئول و متعهد برخوردار است و افغانستان امن می‌تواند نقش محوری در اقتصاد و ثبات منطقه داشته باشد.

وی با اشاره به چندین دهه جنگ در افغانستان گفت چندین دهه جنگ در افغانستان نه تنها این کشور، بلکه‌ فرصت توسعه اقتصادی کشورهای منطقه را از بین برده بود و اکنون فرصت آن است که افغانستان شریک اقتصادی منطقه باشد.

متقی یک بار دیگر اطمینان داد از خاک افغانستان علیه هیچ‌ کشوری استفاده نمی‌شود و آنان به هیچ‌ کشوری اجازه رقابت سیاسی در افغانستان را نمی‌دهند.

سرپرست وزارت خارجه طالبان تصریح کرد با توجه به تامین امنیت و محو فساد، اکنون افغانستان می‌تواند به مرکز ترانزیت کشورهای منطقه تبدیل شود.

وی افزود طالبان در نزدیک به دو سال اخیر دستاوردهایی همچون تامین امنیت و ثبات، محو فساد اداری، کاهش کشت موادمخدر و ایجاد حکومتی مقتدر داشته است.

متقی از کشورهای منطقه خواست باید به افغانستان از دید تبلیعات شماری از کشورها نبینند؛ بلکه باید از زاویه منافع ملی، امنیت، ثبات و اتصال اقتصادی به این‌ کشور نگاه کنند.

قابل ذکر است که هیاتی به ریاست امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان جهت اشتراک در نشست وزیران خارجه کشورهای همسایه افغانستان، وارد سمرقند ‎ازبکستان شد. متقی در حاشیه این سفر با وزیران امورخارجه ایران و چین به صورت دوجانبه دیدار و گفت‌وگو کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار