عملیات لایروبی اسکله قدیم بندرخمیر به منظور ارتقای ضریب ایمنی تردد‌های دریایی و تحقق مطالبات مردمی و شناورداران سنتی در حال انجام است.

شهرستان بندر خمیر در ۹۵ کیلومتری غرب بندرعباس واقع شده و به واسطه مجاورت با بزرگترین تالاب دریایی ایران و خاورمیانه (تالاب بین المللی خورخوران) دارای ظرفیت‌های تجاری و گردشگردی منحصر به فردی است.

وجود کارخانه سیمان و گچ، کارگاه‌های لنج سازی و مزارع پرورش آبزیان و عقبه و قدمت تجارت دریایی بخشی از مزیت‌های اقتصادی این شهرستان بندری و تاریخی به شمار می‌رود.

اسکله قدیم بندر خمیرکه یکی از قدیمی‌ترین اسکله‌های استان هرمزگان به شمار می‌رود، سالیان طولانی محل فعالیت‌های صیادی، تجاری، ملوانی و گردشگری است و مدت زیادی به دلیل لایروبی نشدن مشکلات زیادی برای شناورداران ایجاد کرده بود تا اینکه در بازدید فروردین ماه سال گذشته علی اکبر صفایی معاون وزیر راه و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی نسبت به لایروبی خور اسکله قدیم توسط کارشناسان حوزه معاونت دریایی اداره کل بنادر هرمزگان قول مساعد داده شد.

احیای این اسکله یکی از خواسته‌های قدیمی مردم، ملوانان و صاحبان شناور‌های سنتی (لنج‌داران) است و با لایروبی از این اسکله علاوه بر رضایت مندی دریانوردان شناور‌های سنتی، شکوفایی و رونق تجارت بیشتر این شهرستان را به دنبال دارد.

اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان نیز همچنان که طرح بر زمین مانده احداث بندرگاه خمیر به عنوان یک طرح مهم و راهبردی مورد توجه سازمان بنادر و دریانوردی را با پیگیری‌های مسئولان و دست‌اندرکاران در دولت سیزدهم به سرانجام رساند و ۲۰ اسفندماه سال ۱۴۰۱ با حضور مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی به بهره‌برداری رسید.

طرح راهبردی بندرگاه خمیر که نقش موثری در بازده اقتصادی منطقه داراست از دولت نهم و در برهه زمانی که مدیرعامل فعلی سازمان بنادر مسئولیت مدیر کلی بنادر هرمزگان را عهده‌دار بود آغاز و پس از مدتی که از آغاز عملیات اجرایی آن می‌گذشت به شیوه‌های مختلف دچار وقفه شده بود.

این اداره کل همچنین در راستای تحقق خواسته‌های مردمی و تعهد به انجام مسوولیت‌های اجتماعی خود در شهرستان خمیر، کار لایروبی اسکله قدیم بندرخمیر را از ۲۷ اسفندماه سال گذشته آغاز کرده است.

لایروبی اسکله قدیم بندرخمیر با هدف تحقق خواسته‌های مردمی

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان در این باره گفت: به دنبال کاهش چشمگیر عمق اسکله گمرک بندرخمیر که در گذشته نقش مهمی در تجارت دریایی منطقه داشته، کار لایروبی اسکله قدیم بندرخمیر در دستور کار سازمان بنادر قرار گرفته است.

حسین عباس‌نژاد گفت: تغییرات اقلیمی منجر به رسوب‌های ناشی از سیلاب‌های سهمگین از یک سو و نیز رعایت نکردن حریم لازم از سازه‌های موثر بر رسوب‌گذاری مجاور از سوی دیگر دلایل کاهش عمق اسکله قدیمی بندر خمیر است.

او با اشاره به لایروبی اسکله قدیم بندرخمیر از ۲۷ اسفندماه سال گذشته گفت: این اقدام اداره کل بنادر استان در راستای تحقق خواسته‌های مردمی و مسئولان شهرستان خمیر و با هدف افزایش ظرفیت پهلوگیری شناور‌های سنتی و ارتقای ضریب ایمنی تردد‌های دریایی در این اسکله آغاز شده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان رونق تخلیه و بارگیری شناور‌های سنتی (لنج‌ها) و امکان ماندگاری شناور‌های سنتی در ساعات مختلف شبانه‌روز و در شرایط جزر و مد را از دیگر اهداف عملیات لایروبی اسکله قدیم بندرخمیر برشمرد.

عباس‌نژاد گفت: مطالعات لازم از جمله هیدروگرافی و شناخت توپولوژی منطقه، بررسی جنس بستر و ارزیابی، هماهنگی شیوه برداشت و تعیین محل لای‌ریزی از ابتدای سال گذشته با هماهنگی سازمان‌های مربوطه انجام و پیمانکار مورد اعتماد در این مورد نیز مشخص شد.

به گفته وی؛ در مرحله نخست با استفاده از یک بیل مکانیکی دوزیست دارای دکل ۱۸ متری انجام لایروبی پای اسکله به میزان ۱۶ هزار متر مکعب و حمل لای به خشکی آغاز و در مرحله نهایی نیز تا میزان ۲۵ هزار متر مکعب لایروبی از طریق افزایش ظرفیت و توان بیل مکانیکی دارای دکل ۲۴ متری برای اطمینان از ترابری ایمن شناور‌ها برنامه‌ریزی شده است.

برای لایروبی در آب‌هایی که برای کشتی‌های معمولی کم‌عمق و عملاً غیرقابل تردد محسوب می‌شوند، از لایروب‌های دو زیست استفاده می‌شود.

برای نگه‌داری کانال‌های کوچک و پای اسکله‌ها نیز از این نوع لایروب‌ها استفاده می‌شود.

طراحی این نوع لایروب‌ها به شکلی است که می‌توانند در آب‌های کم عمق و همچنین در محیط‌های با بستر گل و لای و تغییرات جزر و مدی بالا عملیات لایروبی را انجام دهند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.