ملتجی گفت: مهرواره هوای نو برای همه ایران است و در دوره دوم برگزاری آن تلاش می‌کند که به همه هیات‌های سراسر کشور توجه کند.

نشست خبری دومین دوره برگزاری مهرواره هوای نو با موضوع نقش‌ اجتماعی هیات‌ها و تشکل‌های دینی صبح امروز دوشنبه ۲۸ فرودینماه ۱۴۰۲ با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین باباخانی رئیس سازمان هیات‌ها و تشکل‌های دینی، ملتجی دبیر جشنواره مهرواره نو و دیگراعضای این مهرواره و اصحاب رسانه در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی برگزار شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین باباخانی، رئیس سازمان هیات‌ها و تشکل‌های دینی گفت: مجموعه سازمان هیات و تشکل‌های دینی برای جایگاهحاکمیتی جریان هیات و رسیدگی به امور تشکل‌های مذهبی تاسیس شد. یکی از اموری که سازمان هیات‌ها و تشکل‌های دینی دنبالمی‌کند استفاده از ظرفیت جشنواره‌ها برای اثرگذاری است که در این زمینه مجموعه هوای نو طراحی شد.

به گفته رئیس سازمان هیات‌ها و تشکل‌های دینی، مهرواره هوای نو به عنوان یک رویداد ملی و کلان سال گذشته برگزار شد و به دلیلظرفیت بالایی که جشنواره‌ها دارند باید استمرار داشته باشند و استمرار مهرواره هوای نو برای سال دوم و سال‌های بعدی جزو اهدافاصلی ماست و همچنین اینکه تلاش داریم هوای نو مردمی بماند.

جزئیاتی درباره اهداف و بخش‌های مهرواره هوای نو

وحید ملتجی، دبیر مهرواره هوای نو در ادامه این نشست گفت: در سال اول برگزاری مهرواره هوای نو ۵ هزار هیات شرکت کردند ما دربرگزاری مهرواره امسال دو هدف داریم هدف اول کمک به ارتقا سطح نگرش، نگاه و رویکرد هیات‌ها و اصحاب هیات در مواجه با عموممردم به گونه‌ای که همه ایرانیان با سلایق مختلف مخاطب هیاتباشند. هدف دوم اینکه مهرواره هوای نو به دنبال تغییر نگاه عموم مردم بههیات به واسطه تغییر تصویری است که رسانه‌ها از هیات‌ها ارائه می‌دهند به گونه‌ای که هیات محصول زمان خاص مناسبتی و یاسبک‌ها خاص عزاداری نباشد.

به گفته دبیر مهرواره هوای نو، در مهرواره هوای نو چهار سیاست را دنبال می‌کنیم. اول اینکه نقش بانوان در هیات پررنگ تر پرداخته شودو دوم جهاد تبیین است چراکه هیات کانون جهان تبیین است و قرار بر این شد که در همه انتخاب‌های ما مسئله جهاد تبیین به عنوان یکمولفه مهم در نظر گرفته شود. سوم مشارکت و تعامل هیات‌ها با سایر ارگان‌ها است و در برگزاری مهرواره امسال نگاه جدی بهدستگاه‌های دیگر داریم. سیاست آخر اینکه مهرواره هوای نو برای همه ایران است و تلاش می‌کند به همه هیات‌های سراسر کشور بپردازد.

وی افزود: امسال در برگزاری دومین دوره مهرواره هوای نو چهار بخش داریم که این چهار بخش شامل تولیدات هیات، نهاد هیات، ارگانهیات و فرا هیات است.

حجت‌الاسلام سیدمحمد صادقی آرمان، مدیر بخش تولیدات هیأت نیز در این نشست گفت: بخش تولیدات هیأت در سه محور برگزار می‌شود. محور تولیدات محتوایی هیأت، بخش اول است. در هیأت، تولیدات محتوایی و معارفی داریم که موجب رشد هیأت می‌شود که در دو رشته مکتوبات و سایر مکتوبات بررسی می‌شود. آثار نویسندگان و اهل قلم عضو هیأت یا مرتبط با هیأت در بخش مکتوبات بررسی می‌شود. در سایر تولیدات نیز نشریات و فصلنامه‌ها و مقالات و پژوهش‌های تولید شده توسط هیأت‌ها مدنظر است.

وی گفت: محور دوم ما محصولات هیأت‌هاست. هیأت‌ها برای خود محصولات فرهنگی و دینی دارند که این محور دارای پنج رشته است. رشته تولیدات فضاسازی محیطی شامل مثل پرچم و کتیبه یا ریسه تزیینی و سازه‌های فضاسازی، رشته تولیدات کاربردی هیأت مانند محصولات پوشیدنی، هدایا و ...، رشته تولیدات رسانه‌ای مانند کلیپ‌ها، نماهنگ‌ها و تبلیغات صوتی و تصویری، رشته بازی و سرگرمی و رشته تولیدات نرم‌افزار‌ها و سکو‌ها یا همان پلتفرم‌ها که هیأت‌ها ایجاد کردند، از رشته‌های این محور است.

صادقی‌آرمان، محور سوم را تولیدات برای هیأت معرفی کرد و گفت: دو محور قبلی تولیدات هیأت‌ها برای خودشان بود، اما در این محور تولیداتی مدنظر است که نهاد‌ها و موسسات و افراد برای هیأت‌ها دارند. رشته‌های تولیدات آموزشی و پژوهشی، رشته تولیدات فضاسازی محیطی، رشته تولیدات کاربردی مانند بازی و سرگرمی، رشته تولیدات نرم‌افزار‌ها و سکو‌های رسانه‌ای، رشته‌های این محور سوم است.

رحیم آبفروش، دبیر جامعه ایمانی مشعر و مدیر بخش نهاد هیأت در این مراسم گفت: عموم مردم سابقه ارتباط با هیأت را دارند یا خادم هیأت بودند یا در نهایت مخاطب هیأت بودند. در مهرواره تلاش داریم، این گنج ذی‌قیمت را به خوبی استخراج کنیم، سپس به خوبی پرداخت کرده و در نهایت به درستی نمایش دهیم. نهاد هیأت اهمیت ویژه دارد، زیرا سالیان سال هیأت به مثابه مراسم بوده است و بنا داریم مانند یک نهاد اجتماعی شود.  

وی افزود: هیأت، کهن الگوی تشکیلات از دیدگاه اهل بیت (ع) است. هیأت محلی برای تمام کار‌های خوب و مامنی برای همه مردم است. مردم با محوریت ثقلین به هیأت پناه می‌آورند. این مهرواره موجب می‌شود که به کمک رسانه این تصور را برای همه مردم ایجاد کنیم. اگر این فضا ایجاد شود، بستر برای حکمرانی مردم با محوریت ثقلین ایجاد می‌شود.

آبفروش با اشاره به اینکه بخش نهاد هیأت دارای سه محور اصلی با هفت رشته، محور ویژه با سه رشته و محور جنبی با ٢ رشته است، گفت: محور اصلی شامل رشته‌های «هیأت و خانواده»، «هیأت و نوجوان»، «هیأت و امداد اجتماعی»، «هیأت و اقتصاد»، «هیأت و هنر و رسانه»، «هیأت و شهدا» و «هیأت و شادی» است که نسبت هیأت با این موضوعات ارزیابی می‌کنیم که دو رشته «هیأت و شهدا» و «هیأت و شادی» جدید است.

مدیر بخش نهاد هیأت با بیان اینکه محور ویژه سه رشته دارد که شامل «هیأت و معنویت و اخلاق»، «هیأت و جهانی اندیشی» و «هیأت و ساختار هیأت» است، گفت: معنویت و اخلاق گم شده امروز جوامع است که بستر مناسب برای این امر، هیأت است که اگر به آن نپردازیم از دست می‌رود. توجه به هیأت‌هایی که جدای از توجه به جنبه‌های رسانه‌ای، پرداختن به معارف را در دستور کار دارند در این رشته مدنظر است. در بخش جهانی اندیشی، بذر بین‌المللی شدن مهرواره را می‌کاریم. البته در این دوره انتخاب هیأت‌های جمهوری اسلامی مدنظر است که به مسائل جهانی توجه دارند. در رشته ساختار و تشکیلات هم موضوع تشکیلاتی شدن هیأت، اداره منابع انسانی و گردش مدیریت بررسی می‌شود.

وی در پایان گفت: در بخش جانبی دو رشته جدید داریم. «هیأت و ورزش» و «هیأت و جهاد علمی» در این بخش مدنظر است که البته جدید است و شاید کمتر کار شده باشد، اما بنا داریم جریان‌سازی کنیم. در حال حاضر در کشور هیأت‌هایی داریم که در حوزه ورزش عمومی و قهرمانی فعال هستند. در بخش جهاد علمی هم ایده‌آل این است که نوجوان وارد هیأت‌شده، جایگاه علمی‌اش ارتقا یابد.

سیدابوالحسن حسینی مدیر بخش ارکان هیأت در این نشست گفت: در مهرواره باور جدی داریم که اگر هیأت بخواهد به نهاد اجتماعی تبدیل شود، نباید آن را تک بُعدی دید. در این بخش معتقدیم که هیأت ۴ رکن دارد که بناست به آن بپردازیم.

وی افزود: این بخش دارای چهار محور سخنران، ستایشگر، شاعر و مدیر هیأت است. در یک هیأت، تمام این ارکان اگر به خوبی وجود داشته باشد، هیأت لنگ نخواهد زد و با مشکل مواجه نمی‌شود.  

حسینی گفت: سال گذشته از این محور فقط ستایشگر را داشتیم که تنها یک رشته بود، اما امسال در محور سخنران ۴ رشته، ستایشگر ۴ رشته، شاعر ٢ رشته و مدیر هیأت یک رشته است که برای سال اول این رشته‌ها انتخاب شد. در محور شاعر دو رشته داریم اشعار کلاسیک و نو و دیگری اشعار سروده شده با نغمه است که همان نوحه و سرود است.

مدیر بخش ارکان هیأت گفت: محور ستایشگر دارای ۴ رشته است. اول «مضمون و محتوا» با تاکید بر شعر فاخر، «نوحه و سرود»، «مناجات و ادعیه»، «توجه به آیین‌ها و سنت‌های عزاداری» که افراد در هربررسی و انتخاب می‌شوند.

وی افزود: محور سخنرانان ۴ رشته دارد که شامل منبر برای مخاطب نوجوان، منبر با توجه به موضوع خانواده، منبر در عرصه جهانی و بین‌الملل و در نهایت بانوان سخنران است.

سعیدی نژاد، مدیرکل امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی در این نشست گفت: الحمدلله یکی از سیاست‌های اصلی دومین مهرواره جدی گرفتن تنوع حضور بانوان است. برای همراهی حس و حال جامعه به زنان توجه نکردیم، بلکه جمهوری اسلامی، زن را چشمه زندگی می‌داند و اگر به دنبال نرم افزار انقلاب اسلامی هستیم، ساخت آن یک کار زنانه است و باید نقش‌های زنانه را جدی گرفت.  

وی افزود: ما امسال بنا داریم در مهرواره بستری برای دیده شدن و بازنمایی، فرصت هیأت برای حضور زنانه و ابعاد آن ایجاد کنیم که امسال محور سخنرانان بانو به صورت خاص پرداخته می‌شود. جدای از اینکه در محور‌های دیگر هم به صورت عام به حضور زنان خواهیم پرداخت.

سیدحمیدرضا همراه، معاون دبیر اجرایی مهرواره هوای نو در این نشست با توجه به اینکه حجت‌الاسلام وافی حضور نداشت در معرفی این بخش اظهار داشت: بخش فراهیأت به مجموعه‌هایی می‌پردازد که هیأت نیستند، اما در زیست‌بوم هیأت فعالیت دارند. مجموعه‌هایی که به هیأت خدمات می‌دهند یا حمایت می‌کنند. این بخش دو محور دارد. اول «محور رویدادها» شامل سه رشته فراخوان‌ها، پویش‌ها و ویژه‌برنامه‌ها مانند مسابقات استعدادیابی و برنامه‌های گفت‌وگومحور. محور دوم «حامیان و بانیان» هستند که بخشی از حیات هیأت وابسته به آن است. این حمایت، فقط مالی نیست. این محور شامل رشته‌های خدمات هنری و رسانه‌ای، خدمات آموزشی و پژوهشی، خدمات حمایتی و پشتیبانی و خدمات تشکیلاتی و سازماندهی است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار