ادامه درگیری‌های شدید در پایتخت سودان

حملات هوایی و درگیری با سلاح‌های سنگین در مرکز خارطوم، پایتخت سودان ادامه دارد.

حملات هوایی و درگیری با سلاح‌های سنگین در مرکز خارطوم، پایتخت سودان ادامه دارد و بیشتر درگیری‌ها در اطراف مقر فرماندهی ارتش و کاخ ریاست جمهوری است.

الجزیره روز سه شنبه به نقل از یک مقام رسمی گزارش داد که ارتش سودان نیرو‌های خود را از شمال و شرق این کشور به پایتخت خارطوم مستقر می‌کند، جایی که درگیری‌های مسلحانه با نیرو‌های پشتیبانی سریع برای چهارمین روز ادامه دارد.

به گزارش تلویزیون الحدث، شدیدترین نبرد‌ها اکنون در نزدیکی کاخ ریاست جمهوری در مرکز خارطوم در جریان است. هواپیما‌های جنگی در حال پرواز بر فراز ستاد کل ارتش دیده می‌شوند. صدای شلیک توپخانه در شمال پایتخت شنیده می‌شود.

نیرو‌های واکنش سریع اعلام کرده اند که کنترل فرودگاه بین المللی خارطوم را در اختیار دارند، بیانیه‌ای که ارتش هنوز در مورد آن اظهار نظری نکرده است. نیرو‌های مسلح سودان نیز اعلام کردند که یکی از مقر‌های نیروهای واکنش سریع در پایتخت را تسخیر کرده اند.

نیروهای واکنش سریع گفته‌اند که هدف اصلی آن‌ها تشکیل یک دولت غیرنظامی و حفاظت از انتقال دموکراتیک کشور است.

این نیروها در بیانیه‌ای در توییتر اعلام کردند: «انقلاب جدیدی از روز شنبه آغاز شده که تاکنون چندین پیروزی به دست آورده است و همچنان به دنبال اهداف عالی خود است که اصلی‌ترین آن تشکیل یک دولت غیرنظامی است».

این نیروها اعلام کردند که ارتش مسئول حمله به اقامتگاه سفیر اتحادیه اروپا در خارطوم است و همچنین ارتش را به بمباران محله‌های مسکونی و نقض قوانین بین‌المللی هنگام رسیدگی به اسیران جنگی متهم کردند.

این در حالی است که ارتش سودان اعلام کرد مسئولیت تمام اتفاقات چند روز گذشته از جمله حمله به کاروان دیپلماتیک آمریکا و حمله به اقامتگاه سفیر اتحادیه اروپا در خارطوم و مقر این اتحادیه بر عهده نیروهای واکنش سریع است. برنامه غذایی سازمان ملل نیروهای واکنش سریع را به حمله به مؤسسات پزشکی، نیروگاه‌ها و ایستگاه‌های آبرسانی و انهدام هواپیما‌های غیرنظامی متهم کرده است.

اوضاع در سودان به دلیل اختلافات بین فرمانده ارتش، عبدالفتاح البرهان که ریاست شورای حاکمیتی را نیز بر عهده دارد و رئیس نیرو‌های واکنش سریع، محمد حمدان داگالو که معاون او در این شوراست، تشدید شده است. در ۱۵ آوریل، درگیری بین طرفین در نزدیکی یک پایگاه نظامی در شهر مروا و در خارطوم رخ داد. آخرین داده‌ها نشان می‌دهد که بیش از ۱۸۰ نفر در این درگیری‌ها کشته شده و بیش از ۱۸۰۰ نفر زخمی شده‌اند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار