مهدی فروغی از حافظان و قاریان بینالمللی و موفق کشور در سال ۱۳۶۳ و در شهر ویست خوانسار در یک خانواده متدین و پرجمعیت متولد شد.
پدر او کشاورز بود و نان حلالی که به واسطه دست رنج پدر بر سر سفره اهالی این خانواده گذاشته میشد و علاقهمندی شدید پدر و مادر به قرآن، موجب رشد او و دیگر فرزندان خانواده در مسیر قرآنی شد و موفقیت آنها در این عرصه را رقم زد.
قد کشیدن در خانوادهای که تمام اعضای آن نسبت به یادگیری قرآن اهتمام داشتند و پخش مداوم صوت تلاوتهای قرآن در این خانه، مسیر زندگی قرآنی او را نیز شکل داد تا جایی که از ۵-۶ سالگی به تلاوت قرآن روی آورد و با تقلید از چند قاری مصری، حفظ سورههای کوچک را آغاز کرد و دیری نپایید که حفظ را دوباره از ابتدای قرآن شروع کرد و در سال ۸۳ موفق به حفظ کامل این کتاب آسمانی شد.
مهدی فروغی می گوید: موفقیت خود در حفظ را حاصل تلاش و ترغیب برادرش حسین فروغی میدانم، برادرم در این مسیر بسیار من را حمایت کرده و زمانی که میخواستم حافظ کل شوم گاهی همت نمیکردم، اما ایشان برای تشویق من به حفظ، جوایز مالی تعیین میکرد و لذا نقش پررنگی در این موفقیت من داشته است.
این قاری صاحب سبک کشور افزود: سالها است که با صوت روحنواز خود آرامش را به قلب علاقهمندان و شیفتگان به کلام وحی الهی هدیه کرده و در مواردی با صدای تلاوت خود، باعث تغییر مسیر زندگی افراد، ایجاد تحول درونی در آنان و مانوس شدنشان با قرآن شده است.
وی با اشاره به فضای قرآنی حاکم در منزلشان بیان کرد: پدر و مادرم با وجود اینکه سواد کمی داشتند، اما به قرآن و ترویج فعالیت قرآنی بسیار علاقهمند بودند، تا جایی که بخشی از منزلمان را که یک سوئیت مجزایی بود به برگزاری کلاسهای قرآنی اختصاص داده بودند که این کلاسها توسط خواهرانم اداره میشد.
این قاری در ادامه گفت: ما ۱۰ فرزند بودیم که من فرزند نهم خانواده هستم و همه خواهران و برادرانم با قرآن سر و کار داشتند و بخشی از قرآن را حفظ بودند؛ حتی مادرم که سواد کمی داشت و با کمک من قرآن میخواند.
فروغی گفت: به حدی تلاوت قرآن صبح تا شب در منزل ما پخش میشد که ایشان هم پس از مدتی صفحات اول سوره بقره را از حفظ میخواند، ما بازی میکردیم و مادر و خواهرانم به امور منزل رسیدگی میکردند و همزمان ضبط روی طاقچه بود و یکسره تلاوت قرآن پخش میشد و همین برای بچهها بسیار اثرگذار بود و به کسانی که میخواهند فرزندانشان با قرآن مانوس شوند توصیه میکنم که این کار را انجام دهند و خودشان هم عهدهدار پخش صدای قرآن در خانه شوند و همراه با صدا، خودشان نیز تلاوت کنند تا بچهها ببینند و با الگوگیری از والدین در این مسیر حرکت کنند، بنابراین قدم اول برای قرآنی شدن فرزندان انجام همین کار است علاوه بر اینکه پخش مداوم تلاوت قرآن در منزل موجب واکسینه شدن بچهها میشود.
این قاری بین المللی ادامه داد: پدرم هر وقت ما بیمار میشدیم جلسه ختم یاسین در خانه برپا میکرد و اعتقاد راسخی به ختم یاسین داشت و واقعا هم این کار او که با ایمان قلبی انجام میگرفت، اثرگذار بود و باعث بهبودی ما میشد. به یاد دارم آن زمان ما برای یافتن نوار کاست قاریان باید کلی در شهرها و استانهای مختلف جستجو میکردیم یا از یکسری از نوارخانهها که امانی بودند به صورت امانت کاست تلاوتها را دریافت میکردیم، اما اکنون هر تلاوتی که بخواهیم به راحتی در فضای اینترنت در دسترس است و کار برای والدین بسیار آسانتر از دوران کودکی ما شده است.
وی درباره نحوه ورود خود به عرصه قرآنی نیز بیان کرد: اواخر دهه ۶۰ بود که اخوی بزرگتر بنده حجتالاسلام محسن فروغی، طلبه گلپایگان بود و آخر هفتهها در شهر ویست و در مسجد محله جلسه قرآن برپا میکرد، آن زمان با وجود اینکه سن کمی داشتم ایشان دست مرا میگرفت و با خود به این جلسات میبرد و نوار کاستهای تلاوت قرآن عبدالباسط، شحات انور، مصطفی اسماعیل، سید متولی عبدالعال و سعید مسلم بدوی را نیز تهیه کرده بود و مرتب برایم پخش میکرد و من از آنان تقلید میکردم و از همان زمان قرائت قرآن را آغاز کردم و وارد عرصه قرآنی شدم. من و برادر کوچکترم که حافظ قرآن بود در آن دوران با وجود سن کمی که داشتیم به برنامههای مختلفی دعوت میشدیم و با هم برنامه اجرا میکردیم من قرائت میکردم و ایشان حفظ جواب میداد. با اینکه آن زمان برادرم ۴ سال بیشتر نداشت، اما دو جزء از قرآن را حفظ بود، اکنون نیز ایشان در عرصه قرآنی فعال هستند و در گلپایگان کلاسهای قرآنی برگزار میکند.
فروغی در همین دوران برای قرائت به شهرهای مختلفی همچون مشهد، شمال و اصفهان دعوت میشد و در سال ۷۱ برای تلاوت قرآن به قم نیز دعوت میشود، شهری که آینده مسیر قرآنی او در آن رقم خورد و موجب ورود جدیتر او به این عرصه شد.
وی افزود: از سال ۷۷ توفیق سکونت در جوار بانوی کرامت را به دست آوردم و وارد شهر قم و تحصیل در حوزه علمیه شدم و به برکت حضور خود در شهر مقدس قم و به واسطه برادر بزرگتر خود حسن فروغی و به تشویق ایشان با اساتید بینالمللی قرآن آشنا و آموزش تکمیلی و حرفهای قرآن را نزد اساتیدی همچون مرحوم استاد شهیدیپور، مرحوم استاد علامی و مرحوم استاد رنجبر فرا گرفتم و در جلسات اساتیدی در تهران نیز همچون استاد سید محسن موسوی بلده، استاد احمد ابوالقاسمی، استاد محمدرضا پورزرگری حاضر میشدم و در مواردی به جلسات دیگر اساتید این حوزه مثل استاد ستودهنیا و استاد شاهمیوه از اصفهان نیز جسته گریخته سری میزدم و از محضر آنان هم نکاتی را دریافت و همزمان تدریس در موسسات و جلسات مختلف را آغاز کردم که فعالیت در حوزه تدریس همچنان نیز با قوت قبل ادامه دارد.
این حافظ و قاری کشور گفت: در سال ۷۸ وارد یکی از گروههای تواشیح قم به نام گروه قدر شدم و سپس در سال ۸۰ به عضویت گروه مدیحهسرایی و تواشیح بقیة الله درآمدم و به واسطه فعالیت در این گروه، سفرهای گروهی خارج از کشور را تجربه و چندین رتبه کشوری را نیز به دست آورد مکه فعالیت در این گروه همچنان ادامه دارد.
این قاری بین المللی افزود: در سال ۸۲ به قرائت اذان و جزءخوانی قرآن در حرم حضرت معصومه (س) میپردازدم و حدود بیست سال است که در جزءخوانی این حرم حضوری فعال دارم.
خانواده کنونی او نیز از فعالین قرآنی هستند، همسرش خدیجه رضایی، حافظ قرآن و سه فرزندش نیز با اهتمام پدر و مادر خود در حال رشد در مسیر قرآنی هستند.
محمد حسین فرزند اول خانواده ۱۳ سال دارد که مسیر پدر را پیش گرفته و اکنون حافظ دو جزء و نیم از آیات کلام الله مجید است، اما بیشتر در زمینه قرائت قرآن فعال است و در گروه تواشیح نیز فعالیت دارد؛ ریحانه فرزند دوم خانواده نیز ۸ ساله و امیرعباس نیز ۶ ساله است که این دو نیز تاکنون ۲۰ سوره از قرآن را حفظ کردهاند.
او در خصوص تربیت قرآنی فرزندان خود میگوید: تلاوت قرآن در ماشین و منزل ما به صورت مداوم پخش میشود و همین موجب شده بچهها کم کم با قرآن انس بگیرند اگرچه ما سعی کردیم به بچهها سخت نگیریم و فشار نیاوریم و آنها تحت هیچ برنامه و کلاسی نیستند و زندگی عادی خود را دارند و بازی آنان هم سرجای خودش است، اما در عین حال در حال آموختن قرآن هم هستند.
فروغی بخش اعظمی از تربیت قرآنی فرزندانش و موفقیتهای خود در ۱۴ سال اخیر را حاصل همکاری و همراهی همسرش میداند و قدردان حمایتها و زحمات او در طی این سالها است.
مهدی فروغی در سالهای فعالیت خود در عرصه قرآنی، تاکنون به مقامهای استانی، کشوری و بینالمللی نیز دست یافته و در مسیر زندگی قرآنی خود خوش درخشیده است.
وی در تواشیح و در رشتههای مختلف قرآنی حائز رتبه کشوری و در انفرادی نیز رتبه کشوری کسب کرده است.
کسب چندین رتبه اول استانی در قرائت تحقیق و ترتیل و به دست آوردن رتبه نخست کشور در رشته قرائت و درخشش در مسابقات دارالقرآن کریم در سال ۸۵ با کسب رتبه سوم کشوری از جمله مقامهایی است که او تاکنون به دست آورده است، همچنین در مسابقات اوقاف در رشته ابتهال نیز مقام دوم را کسب کرده است.
این قاری خوش لحن کشور همچنین در مسابقات بین المللی نیز به خوبی ظاهر شده و سه مقام بینالمللی کسب کرده که کسب رتبه نخست مسابقات بینالمللی عراق در سال ۹۲ از جمله این موفقیتها بوده است.
این قاری جوان کشور همچنین رتبه نخست مسابقات بین المللی طلاب جهان اسلام را در سال ۹۹ بدست آورد که در حقیقت پس از برگزاری مسابقات کشوری حوزههای علمیه و کسب مقام اول، به مسابقات بین المللی راه پیدا میکند و در آن مسابقات نیز حائز مقام اول میشود.
وی همچنین پس از شرکت در مسابقاتی تحت عنوان مسابقه اقرء رادیو قرآن در سال ۹۱ که مسابقه بین المللی اینترنتی بود رتبه نخست این مسابقات را به دست میآورد.
برکات کتاب آسمانی خداوند به گفته خودش همواره در زندگی او جاری و ساری بوده است که در این باره توضیح میدهد: «آنچیزی که من از برکات قرآن برای شخص خود در زندگی دیدهام، همین محبتی است که مردم به ما دارند و این عزتی است که خداوند به ما در سایه قرآن عطا کرده است؛ از دیگر برکاتی که از قرآن دارم این است که هیچگاه در زندگی حتی به گره مادی برخورد نکردیم با وجود اینکه خانواده ثروتمندی نیستیم، اما به لطف خداوند تاکنون محتاج کسی هم نبودیم و برکت از این حیث همیشه در زندگی ما وجود داشته که این را مرهون قرآن میدانم».
تغییر مسیر یکسری از افراد در سایه شنیدن تلاوت این قاری خوش لحن بوده که بارها چه با واسطه و چه بیواسطه به او اعلام شده است.
گاهی حتی از اقصی نقاط کشور با حرم کریمه اهل بیت تماس گرفته میشود و این نکات و این تأثیرپذیریها را ابراز میکنند و علاوه بر این تاکنون نظرات شفاهی و مکتوب بسیاری به او رسیده که اذعان داشتند که از تلاوت او آرامش میگیرند.
وی میگوید: اگر کسی با خدا و قرآن رفیق شود این آرامش را دریافت میکند؛ کسی که تلاوت زیبا را بشنود یا خودش قرآن بخواند این آرامش را با قلبش احساس میکند و خیلی از افراد این را به من رساندهاند که از تلاوتهای من این آرامش را به دست آوردهاند که جای شکرش باقی است.
فروغی در این راستا خاطراتی شنیدنی از افرادی دارد که تاکنون به او مراجعه و از تغییر و تحولات خود به واسطه شنیدن صدای تلاوتهایش نقل کردهاند به طور مثال فردی بود که مسلط به آلاتموسیقی و در واقع مدرس موسیقی بود که در حال عوض کردن شبکههای تلویزیون بوده که اتفاقی به شبکه سه که میرسد با تلاوت این قاری در برنامه جزءخوانی حرم مواجه و با شنیدن صدای او به قرآن علاقهمند میشود و موسیقی را به طور کامل کنار میگذارد و اکنون نیز مدام در حال گوش کردن به تلاوتهای این قاری خوش نام است و حتی چند جزء از قرآن را با تلاوتهای او حفظ شده است.
همچنین بانوی دیگری بود که به همراه برادرش در یکی از محافل او حاضر میشود و میگوید که با وجود داشتن خانوادهای متدین، اعتقاداتش را از دست داده بود و با وجود اینکه خانوادهاش منتقد او بودند، اما هیچ اهتمامی به نماز و روزه و حجاب و دیگر فرایض نداشت تا اینکه تلاوتهای این قاری را میشنود و به قرآن علاقهمند و با آن مانوس میشود و مسیر زندگیاش تغییر میکند.
فروغی این اتفاقات را از اعجاز قرآن میداند و میگوید: اینکه کسی فقط با شنیدن صدای قرآن بدون هیچ استدلالی تغییر کند، نمیتواند چیزی به جز اعجاز قرآن باشد، البته که قرآن سراسر استدلال است، اما، چون معنای آن را در بیشتر موارد نمیدانیم لذا متوجه استدلالهای آن هم نمیشویم مگر اینکه در این حیطه مطالعات تفصیلی داشته باشیم، اما در هر صورت وقتی قرآن با صدای زیبا خوانده شود تا این حد میتواند روی افراد اثر مثبت بگذارد».
وی که از قاریان صاحب سبک کشور محسوب میشود، در خصوص نحوه رسیدن به سبک کنونی خود میگوید: در ترتیل مقلد شخص یا مکتب خاصی نبودم و هر چه فکر میکنم نمیدانم چطور به این سبک رسیدهام، اما آنچه اساتید در بررسیهایشان میگویند این است که سبک جدیدی را آوردهام و صاحب سبک هستم؛ اما هرچه فکر میکنم متوجه نمیشوم که این سبک را از کجا گرفتهام برخی از اساتید در نشستهای تخصصی ترتیل هم ارزیابی کردند و در ابتدا برخی از آنان خرده و جبهه میگرفتند که چرا این نوع ترتیل ذیل سبک خاصی قرار نمیگیرد، اما کم کم این سبک برای آنها جذابیت ایجاد کرد و پذیرفتند و مجاب شدند که این خودش یک سبک جدید است و دستیابی به این سبک را فقط از عنایات خداوند میدانم.
این قاری بین المللی تاکنون شاگردان بسیاری را در مراحل مختلف و در عرصه قرآنی تربیت کرده است، تاجاییکه آمار آن از دستش خارج شده است؛ برخی از شاگردان او به رتبههای کشوری نیز دست یافتهاند و برخی از آنان اکنون در جزء خوانی نوجوانان حرم حضرت معصومه (س) فعال هستند.
وی همچنین در مدارس زیادی به عنوان معلم قرآن فعالیت داشته و کلاسهای مختلفی همچون حفظ، صوت و لحن و تجوید را تدریس کرده است.
فروغی در این باره میگوید: «در مقاطع و در لباسهای مختلف اعم از دانشجویی، ارگانی، عموم، آزاد و موسسهای تدریس داشتم که اگر همه را محاسبه کنم با اینکه به عدد آن فکر نکرده ام، اما احتمال میدهم تاکنون به بالغ بر ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ هزار نفر آموزش دادهام؛ البته آموزشها گاهی حضوری و مستقیم بوده و گاهی هم از فایلهای من استفاده کردهاند و آموزش دیدهاند و یا تلاوتهای من را شنیده و از آن نکاتی را دریافت کرده و در تلاوتشان به کار بستهاند که با در نظر گرفتن این موارد، آمار شاگردانم غیر قابل احصا میشود و ممکن است به ده هزار نفر هم برسد».
وی گفت: تلاوت در شهرها و کشورهای مختلف را تجربه کرده و برای تلاوت به سفرهای متعدد داخلی و خارجی دعوت شده است.
فروغی در ماه رمضان سال ۱۴۰۱ نیز در کشور ترکیه جزءخوانی و تلاوت مجلسی داشت که این مراسم از یکی از شبکههای اینترنتی این کشور پخش زنده میشد.
همچنین تلاوت در کشورهایی همچون تانزانیا، پاکستان تاجیکستان، مالزی، تایلند را تجربه کرده و با کاروان نور (قاریان) توفیق تشرف به دو سفر حج در سالهای ۸۶ و ۸۸ و تلاوت در مسجد النبی و کنار کعبه برای حاجیان میلیونی را نیز یافته و در عراق نیز به دفعات مکرر برای تلاوت قرآن سفر کرده است و در حرم اباعبدالله الحسین (ع)، حرم حضرت ابوالفضل (ع)، حرم امامین عسکریین و کاظمین نیز تلاوت داشته است.
این قاری بین المللی ۱۳ رجب امسال نیز به دعوت عتبه علویه برای تلاوت در شب میلاد حضرت علی (ع) در داخل حرم آن حضرت، راهی نجف شد که این سفر هم به یکی از سفرهای به یاد ماندنی زندگیاش تبدیل شد.
این قاری نامی کشور چندین مرتبه توفیق تلاوت در محضر رهبری را نیز یافته که این دیدارها هم خاطرات خوبی را برایش به جا گذاشته است.
فروغی ادامه داد: اگرچه تلاوت در محضر امام زمان (عج) از آرزوهای بزرگ من است، اما به لحاظ مکانی سوریه تنها جایی است که تاکنون به آن سفر نکردم و آرزو دارم روزی بتوانم تلاوت در حرم حضرت زینب (س) را نیز تجربه کنم.
این قاری بین المللی قرآن برای سعادت و نجات افراد دو نسخه قرآن و برخورد صمیمی توام با محبت را تجویز میکند و میگوید: اگر میخواهیم فرزندانمان نجات پیدا کنند با قرآن و برخورد نرم همراه با مهربانی میتوانیم خود و آنها را نجات دهیم و با همین دو نسخه میتوان بچهها را به حجاب و اهمیت دادن به نماز و روزه و سایر احکام رساند؛ روایت داریم که گفته شده "هنگامی که فتنه ها، چون پارههای شب تار شما را در خود پیچید، به قرآن روی بیاورید" لذا فرزندان ما سر سفره قرآن نجات پیدا میکنند و قرآن دل آنان را نرم میکند همانطور که خیلی از افراد تاکنون با شنیدن تلاوت قرآن مسیر زندگیشان تغییر کرده است.
فروغی در پاسخ به این سوال که به کدامیک از آیههای قرآن علاقهمند است، میگوید: برای ما واقعا انتخاب یک آیه خاص سخت است، اما آیهای که در آن گفته میشود "إِنَّ الْحَسَنَاتِ یُذْهِبْنَ السَّیِّئَاتِ" بسیار آیه امیدوارکنندهای است اینکه انجام کار خوب باعث از بین رفتن بدیها و گناهان میشود، امید بسیاری را به انسان تزریق میکند.
همچنین در آیه دیگری گفته شده" إِلَّا مَنْ تَابَ وَآمَنَ وَعَمِلَ عَمَلًا صَالِحًا فَأُولَٰئِکَ یُبَدِّلُ اللَّهُ سَیِّئَاتِهِمْ حَسَنَاتٍ ۗ وَکَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِیمًا" کسانی که از گناه توبه کنند و عمل صالح به جای آرند، پس خدا گناهان آنها را بدل به حسنات گرداند و خداوند بسیار آمرزنده و مهربان است" اینکه طبق این آیه بعد از توبه فقط خداوند انسان را از گناه پاک نمیکند، بلکه گناهان و کارهای گذشته او را نیز نادیده نمیگیرد و آنها را تبدیل به حسنه میکند نکته قابل توجه و قابل تاملی است و خاص بودن نوع بخشش خداوند را به نمایش میگذارد.
منبع:تسنیم