رادیو تهران اولین فرستنده رادیویی در ایران در محل بی سیم در جاده قدیم شمیران است که در چهارم اردیبهشت ۱۳۱۹ افتتاح گردید. رادیو تهران از ابتدا در ۲۴ ساعت فقط ۸ ساعت برنامه اجرا میکرد که شامل اخبار، موسیقی ایرانی، گفتار مذهبی، جغرافیایی و تاریخی بود. در سال ۱۳۲۲ رادیو تهران بخش دیگری به تعداد بخشهای قبلی خود افزود و صبحها نیز برنامه آن سه ساعت افزایش یافت. رادیو در سال ۱۳۲۴ برای روزهای تعطیل نیز برنامههای مدون پخش میکرد.
رادیو تهران به عنوان قدیمیترین رسانه فراگیر در ایران
حمیدرضا صحراگرد، مدیر شبکه رادیویی تهران با بیان اینکه رادیو به عنوان قدیمیترین رسانه ارتباط صمیمی و خاصی با مخاطبانش دارد، گفت: شبکه رادیویی تهران به عنوان قدیمیترین رسانه فراگیر در ایران، جایگاه ویژهای در حفظ هویت و قدمت رسانه ملی داشته است و با قدمتی ۸۰ ساله به عنوان یک میراث فرهنگی ارزشمند برای مردم پایتخت و یک میراث معنوی ماندگار برای مخاطبان، تلاش کرده است به عنوان یک رسانه هویت ساز، مطالبه گر و امیدآفرین نقش آفرین باشد. به طوری که این شبکه با شعار صدای پایتخت، صدای همدلی یکی از شبکههای تخصصی معاونت صدای رسانه ملی به شمار میآید.
وی اذعان کرد: با وجود ورود رسانههای تصویری به زندگی مردم و توسعه رسانههای مجازی و شبکههای اجتماعی در یک دهه اخیر، اما رادیو همچنان ارتباط گرم خودش را با مخاطبان حفظ کرده و به عنوان رسانهای فراگیر و قابل اعتماد نقشآفرینی میکند، از همین رو رادیو میتواند با تقویت تعامل دوسویه با مخاطبان و انجام ماموریتهایش در حوزه اطلاعرسانی به لحظه و دقیق، آگاهی بخشی درست و پیگیری مطالبات مردم در ارتقاء سرمایه اجتماعی موثر باشد.
رویکرد تحولی رادیو تهران با معرفی گروههای جدید برنامه ساز
وی در ادامه با اشاره به رویکرد تحولی رادیو تهران که در سال جدید با تغییر گروههای برنامه ساز انجام شد، افزود: با ابلاغ سند تحول رسانه ملی در دوره جدید مدیریتی سازمان و به تبع آن تدوین سند تحول در معاونت صدا، رادیو تهران نیز در همین راستا طرح تحولی شبکه را در سه محور محتوایی، رویکردی و ساختاری در دستور کار قرار داد که پس از تطبیق اهداف و ماموریتهای شبکه با اسناد بالادستی و سیاستهای کلی سازمانی، اجرای آن هم اکنون عملیاتی شد. بر این اساس در ساختار جدید رادیو تهران چهار گروه برنامه ساز با عنوان گروه فرهنگ، جامعه و سلامت -گروه تاریخ و معارف -گروه دانش و اقتصاد و گروه ورزش و تفریحات با ماموریتهای محتوایی و رویکردی مشخص شکل گرفت.
صحراگرد در پاسخ به این پرسش که نامگذاری و تغییر گروهها بر چه اساسی شکل گرفت، افزود: نامگذاری گروهها مبتنی بر رویکردهای سند تحول رسانه ملی، سیاستهای محتوایی معاونت صدا و همچنین ماموریتها و اهداف شبکه رادیویی تهران با توجه به اقتضائات و جغرافیای پوشش مخاطبان تعریف شد. پس از سازماندهی گروههای جدید، در جلسات متعدد شورای محتوایی شبکه رادیویی تهران؛ شرح وظایف، ماموریتها و اهداف هر کدام از گروههای جدید تدوین شد.
برنامهها منطبق با سیاستگذاری و اهداف سند تحول رسانه ملی و معاونت صداست
مدیر شبکه رادیویی تهران ادامه داد: حتی با تغییر نام گروههای برنامه ساز ماموریت و اهداف هر کدام از گروهها در حوزه تولید محتوا و رویکردهای برنامه سازی مورد بازنگری و بازطراحی قرار گرفت و در مرحله اول آرایش محتوایی برنامههای جدول پخش برنامههای رادیو تهران متناسب با شرح وظایف هر گروه انجام شد. در مرحله دوم مقرر شد گروههای برنامه ساز با تطبیق رویکردهای برنامههای هر گروه مبتنی بر اهداف و سیاستهای سند تحول برای بازطراحی محتوایی و ساختاری برنامههای موجود اقدام و براساس ضرورت برای حذف برخی برنامهها و ایجاد برنامههای جدید طرحهای پیشنهادی ارائه کنند.
صحراگرد تاکید کرد: در تدوین اقدامات رویکردی و محتوایی برنامههای شبکه رادیویی تهران در کنداکتور تحول محور، اقتضائات جغرافیایی استان تهران و شهر تهران به عنوان پایتخت جمهوری اسلامی ایران و مطالبات همه مخاطبان به ویژه در مناطق روستایی استان در اولویت قرار گرفته است و صددرصد برنامهها منطبق با سیاستگذاری و اهداف سند تحول رسانه ملی و معاونت صدا در سه حوزه اصلی جمهوریت نظام، جامعه نخبگانی و پیشرفت کشور تعریف شده است.
در پایان از این فرصت استفاده میکنم و چهارم اردیبهشت روز رادیو را به همه فعالان این رسانه به ویژه پیشکسوتان، هنرمندان و برنامه سازان فرهیخته ومتعهد رادیو تبریک و خدا قوت عرض میکنم و آرزو میکنم سال ۱۴۰۲ سالی خوب، پر برکت و همراه با موفقیت برای همه همکاران باشد.