دلار زدایی از اقتصاد جهان رو به گسترش است

کارشناس اقتصادی گفت کشور‌های زیادی در حال دلار زدایی از اقتصاد خود هستند و می‌خواهند بهای نفت یا مواد غذایی را به واحد پولی غیر از دلار پرداخت کنند.

 شبکه تلویزیونی راشا تودی گزارش داد: دلار زدایی از اقتصاد جهان رو به گسترش است.کشور‌های گروه بریکس با گسترش همکاری‌های تجاری، خود را از دلار آمریکا دور می‌کنند. در گزارشی که اخیرا در نشریه فایننشال تایمز منتشر شد این نکته مورد توجه قرار گرفت که ارزش دلار آمریکا در حال کاهش است.

کریس امز، کارشناس شبکه راشا تودی گفت: اگر نگاهی به وضعیت افتضاح اقتصاد آمریکا داشته باشیم شاهد آن هستیم که تورم افسارگسیخته بر این کشور حاکم شده و ارزش دلار به شدت کاهش یافته است. افراد زیادی دیگر کمتر از واحد دلار استفاده می‌کنند. ما شاهد آن هستیم که کشور‌های زیادی در حال دلار زدایی از اقتصاد خود هستند و می‌خواهند بهای نفت یا مواد غذایی خود را به واحد پولی غیر از دلار پرداخت کنند. آن‌ها به دنبال واحد پولی هستند که باثبات‌تر باشد.

 امز در پاسخ به این سوال که چه واحد‌های پولی می‌توانند جایگزین دلار شوند؟ گفت: ما شاهد آن هستیم که کشورهایی، چون عربستان سعودی در حال انجام تجارت خود با واحد پولی یووان چین هستند. آن‌ها به خوبی به وضعیت اقتصادی چین و مدیریت آن توجه دارند. شما نوسان کمی را در اقتصاد چین شاهد هستید و اقتصاد این کشور ثبات بالایی دارد. به نظر می‌رسد یووان چین در حال اوج گرفتن است. کشور‌های دیگری که از روسیه نفت و گاز خریداری می‌کنند بهای آن را با روبل پرداخت می‌کنند. حتی واحد پول برزیل هم ارزش زیادی پیدا کرده است. این وضعیت به روسیه اجازه می‌دهد نفت و گاز خود را بهتر و راحت‌تر به جهان صادر کند. این موضوع سبب می‌شود شرکت‌های روس هم نفع بیشتری ببرند.

وی افزود: تحریم‌های ضد روسیه راه حل دیگری برای کشور‌ها باقی نمانده است مگر اینکه از واحد روبل استفاده کنند. آمریکا از خرید سهام روسیه با واحد دلار جلوگیری و این دورنمای سرمایه گذاری را دچار مشکل کرد. این موضوع سبب شد که بسیاری از کشور‌ها راه آسان را در پیش بگیرند و آن استفاده از واحد‌های پولی به جز دلار است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۳ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۲
یک متر مربع دلار یک روپیه فقط برای کاغذ دیواری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۶ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۲
ای کاش مسیولین ایرانی هم متوجه می‌شدند و تجارت کلان را با ارز دیگه ای انجام میدادند و سایه شوم دلار از زندگی ایرانی جماعت صفر میشد و یک کالای بی ارزش چند برابر ارزش واقعی اجباری نمی‌خرید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۶ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۲
آمریکا تا اف 35 داره دلار حرف آخره
آخرین اخبار