مسئول مرکز فراگیر بجنورد یکی ازمهمترین روشهای علاقمند کردن کودک و نوجوان به کتاب را والدین کتابخوان دانست و گفت: والدین باید الگوی فرزندان خود باشند.
فاطمه عطاالهی گفت : همچنین کودکان و نوجوانان را به شیوههای خلاق، چون قصه گویی و بازی نیز میتوان به کتاب علاقمند کرد.
او گفت: به همین جهت برای تشویق کودکان به کتاب خوانی قبل از هر چیزی بهتر است که الگوهای مناسبی برای آنها به نمایش بگذارید، به این معنی که هنگامی که کودک میبیند والدین و یا اطرافیانش حداقل ساعاتی از شبانه روز را مشغول کتاب خواندن هستند و از این کار لذت میبرند به صورت ناخودآگاه آنها نیز به انجام این کار تشویق میشوند.
عطاالهی گفت : برای کودکانی که در سالهای آغازین دبستان با خواندن و نوشتن آشنا شدهاند، مربیان در کانون پرورش فکری کتابهایی با متن ساده و کوتاه را در کارگاه کتابخوانی معرفی میکنند.
او گفت:همچنین بلندخوانی کتاب برای کودکان و به دست گرفتن کتاب توسط کودک میتواند اعتمادبهنفس کودک را تقویت کند.
عطاالهی گفت : کتابهایی با موضوع مهارتهای زندگی، ارزشهای زندگی، محیط زیست و کتابهای تصویری برای این گروه سنی دبستان مناسب است و بهتر است کتابهایی که بهصورت غیرمستقیم به کودکان آموزش میدهند را در دسترسشان قرار دهیم.
او کتابهای مناسب برای نوجوانان را خواندن کتابهایی که به ویژگیهای دورهی بلوغ میپردازند، حائز اهمیت دانست و گفت : پیدا کردن هویت، استقلال فردی، کسب اعتماد به نفس و تقویت مهارتهای حل مساله و رویارویی با مشکلات زندگی، از موضوعاتی هستند که نوجوانان به آن علاقمند هستند به ویژه که در این کتابها یک قهرمان وجود داشته باشد.
او در پایان به اجرای برنامههای گروهی در کانون اشاره کرد و گفت: این فعالیتها به تقویت تفکر جمعی و ارتباط بهتر با همسالان میانجامد و روحیهی کار گروهی را در کودک و نوجوان تقویت میکند.