مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان با اشاره به اینکه روزانه هزار و ۳۰۰ تن پسماند در استان تولید می‌شود، گفت: در حال حاضر فقط جایگاه دفن پسماند شهرستان سقز در سطح استان تاییدیه محیط زیست دارد.

اقبال حمیدی مدیرکل محیط زیست کردستان ظهر امروز در نشست خبری با خبرنگاران که به مناسبت مناسبت هفته زمین پاک در اداره کل محیط زیست کردستان برگزار شد، اظهار داشت: در اصل ۵۰ قانون اساسی آمده است که حفاظت از محیط زیست یک وظیفه همگانی و عمومی است لذا ایجاد هر گونه آلودگی در زمین ممنوع است و با متخلفان برخورد می‌شود.

او خاطرنشان کرد: یکی از وظایف این اداره‌کل پایش واحد‌های صنعتی و پاسخ به استعلامات , استقرار واحد‌های تولیدی است که در همین راستا سال گذشته یک هزار و ۶۲۴ مورد استعلام انجام شد که از این میزان با ۹۳.۵ درصد موافقت و با ۶.۵ درصد آن‌ها هم مخالفت شد.

حمیدی اضافه کرد: در زمینه پاسخگویی به استعلامات بر اساس زمان و تعداد پاسخگویی استان کردستان رتبه دوم کشور را کسب کرده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کردستان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه روزانه هزار و ۳۰۰ تن پسماند در استان تولید می‌شود، اذعان کرد: در حال حاضر فقط جایگاه دفن پسماند شهرستان سقز در سطح استان قابل تایید محیط زیست است و بقیه شهرستان‌ها مشکل دارند.

او خاطر نشان کرد: اهمیت محیط زیست در سالیان اخیر به صورت ویژه مورد توجه قرار گرفته، اما متاسفانه در اکثر جایگاه‌های زباله استان، افراد زباله‌گرد زیادی به صورت کاملا غیربهداشتی و خطرناک مشغول تفکیک زباله از مقصد هستند.

حمیدی با انتقاد از عملکرد شهرداری‌ها در راستای امر تفکیک زباله‌ها، افزود: شهرداری‌ها با ساماندهی این افراد و تفکیک زباله از درب منازل می‌تواند از گسترش مسائل غیربهداشتی جلوگیری و در امر فرهنگ‌سازی تفکیک زباله اقدام کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان با اشاره به اینکه محیط زیست امانتی برای آیندگان است و باید میراث‌دار خوبی باشیم، افزود: مسئولان استان، مطالعات زیست‌محیطی را در راس پروژه‌های صنعتی، تولیدی و کشاورزی خود قرار دهند و نباید صرفا برای ایجاد یک واحد صنعتی محیط زیست را به خطر انداخت.

حمیدی در ادامه با بیان اینکه سالیانه هزار و ۱۵۰ تن پسماند‌های عفونی در استان تولید می‌شود، افزود: ۱۹ بیمارستان استان دارای دستگاه بی‌خطرسازی پسماند عفونی هستند.

او افزود: سرانه تولید پسماند در استان ۹۸۰ گرم است که این میزان در مقایسه با ۷۰۰ گرم میانگین کشوری بیشتر است و وضعیت مناسبی نیست.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.