سومین نشست جلسه شورای علمی و هماهنگی کنگره ملی آموزش هدفمند، مهارتی و نیاز محور به میزبانی موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی برگزار شد.

علی‌باقر طاهری‌نیا رئیس موسسه و دبیرکل کنگره گفت: در وضعیت فعلی در برخی از رشته‌ها بدون توجه به نیاز بازار و بدون توجه به اشباع بازار همچنان به روش سابق در پذیرش دانشجو حرکت می‌کنیم که این خطا است. هم به لحاظ هدر رفت منابع مالی و هم هدر رفت منابع انسانی و اگر بخواهیم خیلی مصداقی صحبت کنیم بحث آمایش آموزش عالی ناظر به بازتعریف کارکرد رشته‌ها و انتظار ما از رشته‌ها و توجه به نسبت بین آمایش آموزش عالی و آمایش سرزمین است.
وی افزود: اینکه آمایش آموزش عالی ما با آمایش سرزمین مطابت تام و تمامی ندارد یک اشکال است در حالیکه این دو باید در یک راستا باشند. البته همه انتظار از تربیت دانشجو کمک به اشتغال آن‌ها نیست. بخشی از تربیت دانشجو حرکت در مرز‌های دانش است و تربیت استعداد‌هایی است که می‌توانند در حوزه‌های نظری و بنیادی کمک حال جامعه باشند. اما آنچه مورد تاکید است آمایش آموزش عالی به معنای جرح و تعدیل رشته‌ها و کم و زیاد کردن سهم هر رشته در صندلی‌های دانشگاهی است؛ لذا کنگره آموزش مهارت‌محور به این موضوع توجه دارد و در محور‌های مورد توافق، توجه به آمایش آموزش عالی به معنای تعدیل رشته، ظرفیت و پذیرش نیز می‌بایست در دستور کار باشد و به شکل واضح و روشن ورود کند. کما اینکه موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی با توجه به جایگاه خود و سابقه موضوع، در این زمینه مستقلا ورود خواهد کرد.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.