رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی گفت: شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی در خصوص کشت و کار در محدوده مجاز مرز و همچنین بهره برداری از منابع آبی در شهرستان مرزی کلات طبق قانون عمل کرده و سختگیری نکند.

 حجت الاسلام نصرالله پژمانفر در جمع مردم شهر زاوین کلات گفت: شرکت آب منطقه ای نیز اکنون در حال تخصیص منابع مختلف آبی در این شهرستان است و البته با لحاظ شرایطی در خصوص نحوه کشت موضوع فعالیت کشاورزی تا پنج کیلومتر مرز ترکمنستان نیز در حال پیگیری است و نباید آب منطقه ای با این کشت و کارها مخالفت کند.

وی گفت: مهمترین مساله در کلات موضوع ترغیب اهالی برای بازگشت به این شهرستان است، اگر اشتغال و درآمد روستائیان تامین شود مساله مهاجرت معکوس و بازگشت اهالی محقق می شود.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: مطابق اعلام مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی از سال ۹۲ تا ۹۸، ۱۹۸ درصد درآمد در روستاها نسبت به شهر کاهش داشته است همین مساله موضوع ماندگاری در روستاها را تحت تاثیر قرار داده است.

پژمانفر به مساله دامپروری در کلات نیز اشاره کرد و گفت: تغذیه دام با جو و ذرت در همه کشورهای جهان منسوخ شده است، چنانچه امروز کارخانه ای در مشهد از ضایعات میوه و مواد خوراکی غذایی برای دام تولید می کند که با ۳۰ هزار تومان از آن می توان دام را یک کیلو پروار کرد، قبلا یک کیلو گوشت دام با ۳۰۰ هزار تومان جو تامین می شد.

وی افزود: همانطور در حوزه خوراک دام از روش های نوین بهره گرفته شد، در حوزه آب نیز باید نگاه ها و روشهای قدیمی را تغییر دهیم.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی به مساله کمبود آب در مشهد طی سال جاری اشاره کرد و گفت: آب کلات در مرحله نخست مربوط به اهالی کلات است اما اگر این شهرستان آب مازاد داشته باشد، مردم کلات قطعا می خواهند منابع آبشان به مشهد برسد.

پژمانفر بیان داشت: در حال گفت و گو و پیگیری موضوع آب کلات هستیم اما اگر بخواهد برنامه ای برای انتقال آب کلات باشد حتما این انتقال باید با نظام های خاصی همراه شود.

وی همچنین گفت: دشمنان از ابتدای انقلاب با فعالیت پان ترک ها، پان عرب ها و دیگر گروه های تجزیه طلب و سپس با آغاز جنگ افروزی صدام به دنبال لطمه زدن به امید مردم بودند اما طی ۴۴ سال گذشته حضور، مشارکت و ایثارگری مردم این تهدید ها را تبدیل به فرصت کرد.

پژمانفر خاطر نشان کرد: از جمله اقدامات دشمن برای ناامید کردن مردم بویژه با استفاده از فضای مجازی این است که مردم نتوانند اقدامات مثبت جمهوری اسلامی را ببینید، گاهی دشمن اینقدر فعالیت داشته که فرد حتی قادر نیست هیچ نقطه ای از توانمندیهای جمهوری اسلامی را اداراک کند.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی برای بررسی مسائل شهرستان مرزی کلات با همراهی شماری از مسوولان و مدیران کل خراسان رضوی از دیروز پنجشنبه وارد شهرستان کلات شد. مساله خشکسالی و تامین و مدیریت منابع آبی در این شهرستان از جمله مهمترین موضوعات مطرح شده در این سفر بوده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.