رئیس قوه قضائیه در جریان این جلسه پس از استماع گزارشات مسئولان بخشهای مختلف دستگاه قضایی در راستای جامه عمل پوشاندن به فرامین مقام معظم رهبری، طی سخنانی اظهار کرد: پس از صدور دستورات و فرامین از ناحیه مقام معظم رهبری در جریان جلسه تیرماه سال گذشته، قرارگاه عملیاتی پیگیری اجرای فرامین و سیاستهای معظمله در قوه قضائیه به ریاست معاون اول تشکیل شد و این قرارگاه جلسات منظمی را برای پیگیری اجرایی شدن این فرامین و سیاستها در بخشهای مختلف دستگاه قضایی برگزار گرداند؛ لهذا ضروری است جمعبندی و ارزیابی جامعی درخصوص میزان اجرایی شدن این فرامین و نقاط قوت و ضعفی که از این حیث وجود دارد، تدوین شود.
رئیس دستگاه قضا با اشاره به اهمیت مقوله پیگیری مستمر عملیاتی شدن برنامهها و سیاستهای ابلاغی، گفت: اعضای قرارگاه پیگیری فرامین مقام معظم رهبری در قوه قضائیه، باید در وهله نخست، میزان عملیاتی و اجرایی شدن این فرامین در بخشهای مختلف و ذیربط دستگاه قضا را سنجش کنند و در وهله بعدی، با جدیت و اهتمام به رفع موانع پیادهسازی این فرامین مبادرت ورزند.
رئیس عدلیه با اشاره به اهتمامی که در امر برگزاری مستمر و دائمی جلسات قرارگاه پیگیری فرامین مقام معظم رهبری در قوه قضائیه، وجود دارد، تصریح کرد: یکی از جنبههای مثبت قرارگاه مذکور، جامعنگری آن نسبت به همه سیاستها، برنامهها و قوانین موجود از جمله سند تحول قضایی است؛ بدین معنا که این قرارگاه در ضمن اهتمام به پیادهسازی فرامین مقام معظم رهبری، در مقاطع مختلف به مفاد سند تحول قضایی و سایر قوانین و مقررات موجود نیز توجه و اهتمام دارد.
قاضیالقضات بیان داشت: هدف از تشکیل قرارگاه پیگیری فرامین مقام معظم رهبری در قوه قضائیه صرفاً تدوین و ارائه گزارش مقطعی مرتبط با هفته قوه قضائیه در تیرماه پیشرو نیست؛ بلکه هدف و مقصود ما، پیگیری مستمر و دائمی پیادهسازی و عملیاتی شدن فرامین رهبر انقلاب و سایر برنامهها، سیاستها و اسناد است.
حجتالاسلام والمسلمین محسنی اژهای در ادامه با اشاره به گزارش ارائه شده مبنی بر توفیقات بدست امده در عمل به فرامین مقام معظم رهبری تاکید کرد: توفیقات و پیشرفتهای حاصله در بخشها و برنامههای مختلف دستگاه قضایی، فینفسه موضوع و امری خوشایند و مقبول است، اما باید توجه داشت که این توفیقات و پیشرفتهای برنامهمحور و بخشی، زمانی ارزشمند است که با خروجی کلی قوه قضائیه که همان گسترش و بسط عدالت اجتماعی و افزایش حس اعتماد و رضایتمندی مردم است، همراه و توأمان باشد؛ چنانچه ما در شاخصهای بخشی و برنامهمحور به توفیقاتی دست یابیم، اما آن احساس رضایت و اعتماد مطلوب در مردم نسبت به دستگاه قضایی وجود نداشته باشد، مشخص میشود که خلاء و کاستیای در مجموعه ما وجود دارد که باید درصدد رفع آن کوشا باشیم.
رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: به موازات اقدامات تحولی، مجموع مسئولان و مدیران قوه قضائیه، در سال گذشته اهتمام زیادی به برپایی و برگزاری دیدارها و ملاقاتهای بلاواسطه و چهرهبهچهره با گروهها و قشرهای مختلف مردمی داشتند؛ عموم مراجعان به دستگاه قضایی، مراجعان دارای پروندههای خاص، تودههای مردم در نقاط مختلف کشور، نمازگزاران در مساجد، فعالان اقتصادی، گروههای نخبگانی، کنشگران رسانهای و ... در زمره آن دسته از گروهها و قشرهای مردمی بودند که طی سال گذشته با مسئولان عدلیه بدون واسطه جلسه و دیدار برگزار کردند؛ بر همین اساس باید بررسیهای دقیق به عمل آید و مشخص شود مجموع اقدامات چه میزان در اعتمادزایی و امیدآفرینی برای مردم مؤثر بوده است.
رئیس قوه قضائیه با تشریح و تبیین نظامات تشویقی و تنبیهی در سازمانها و ادارات، اظهار داشت: در بحث مقولات مرتبط با شیوههای تشویقی و تنبیهی، بحث فقط بر سر الگوهای رایج و مرسوم این حوزه نیست؛ بلکه وقتی کار و اقدام برجسته یک همکار و مدیر قضایی یا حکم و رأی قابل توجه یک قاضی، برای مردم بیان میگردد، خود این موضوع دربرگیرنده و متضمّن آثار تشویقی است.
رئیس عدلیه در پایان خاطرنشان کرد: هدف ما در دستگاه قضایی با اقداماتی نظیر تشکیل و برگزاری جلسات قرارگاه پیگیری فرامین مقام معظم رهبری در قوه قضائیه، کار تبلیغی و شعاری نیست؛ ما میخواهیم اقداماتی عملی را که در راستای خدمت به مردم و گسترش و بسط عدالت انجام میدهیم برای مردم تشریح کنیم و به افکار عمومی پاسخگویی داشته باشیم.