چندی پیش بود که موضوع افزایش نرخ جرائم رانندگی از سوی پلیس مطرح شد. پیشنهادی که نخستین بار سردار سیدکمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور فراجا در روزهای پایانی سال ۱۴۰۱ آن را با رسانهها در میان گذاشت و اعلام کرد که این آمادگی از سوی پلیس راهور وجود دارد که در صورت تصویب دولت، اعمال قانون خودروهای متخلف در ایام نوروز با نرخهای جدید انجام شود. پیشنهادی که البته به تصویب دولت نرسید تا اینکه هفته گذشته اینبار سردار سید تیمور حسینی، جانشین رئیس پلیس راهور فراجا دوباره آن را مطرح کرد.
حسینی با بیان اینکه «در حال حاضر چندسالی است که در مبلغ جرائم رانندگی بازنگری نشده و همان نرخهای قدیمی در حال اجراست»، گفته بود: «ما در پلیس راهنمایی و رانندگی معتقدیم که باید در کنار اقداماتی مانند فرهنگسازی و ... قدرت بازدارندگی جرائم رانندگی را نیز افزایش دهیم و در واقع اینطور نباشد که فردی پیش خودش تصور کند که هزینه ارتکاب تخلف برایش کم است و اگر تخلفی را انجام دهد برایش به صرفهتر است. در همین راستا هم از طریق وزارت دادگستری پیشنهادی را به دولت مطرح کردیم و خواستیم که مبلغ جریمه تخلفات حادثهساز رانندگی چندین برابر شود. تخلفاتی نظیر سرعت و سبقت غیرمجاز، عبور از چراغ قرمز، تجاوز به چپ، حرکت مارپیچ و نمایشی، رانندگی در حالت مستی و ... جزو تخلفات حادثهسازی است که ما پیشنهاد افزایش جریمه آنها را مطرح کردهایم و امیدواریم که به زودی در هیات دولت مطرح و تصویب شود.»
جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا درباره اینکه مبلغ جرائم چند برابر افزایش خواهد داشت نیز گفته بود: «مبالغ جرائم تخلفات حادثهسازی باید افزایش پیدا کند، پیشنهاد ما این است که چند برابر شود و بالای ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصد افزایش پیدا کند. همانطور که گفتم جریمه تخلفات حادثهساز باید به گونهای باشد که بازدارندگی ایجاد کند چرا که اساس و فلسفه جریمه رانندگی ایجاد بازدارندگی و حفظ جان راننده، سرنشینان خودرو و دیگر کاربران ترافیک است.»
حالا سردار تیمور حسینی، جزئیاتی بیشتر از این پیشنهاد را مطرح کرده است. او با بیان اینکه جریمه در دنیا مختص جلوگیری از وقوع تخلف است، گفت:معتقدیم جریمه بهتنهایی حلال مشکلات نیست و از طرفی بیاثر هم نیست. از نظر ما باید با برنامهریزی دقیق و سیاستگذاری مناسب به گونهای عمل شود تا اقدامات ایجابی کاربران را در معرض رفتار درست قرار دهد.
وی اضافه کرد: در سایر کشورها نیز کارشناسان ترافیک بر این باورند که برای داشتن ترافیک مطلوب باید اصولی را بهخوبی اجرا و پیادهسازی کنیم که مهمترین اصل مهندسی ترافیک است که شامل همه اقدامات زیر ساختی است که در بستر آن کاربران بتوانند نقش و وظیفه خود را دریابند. اصل دوم آموزش است و وقتی مهندسی ترافیک را جاری میکنیم بدون آموزش مردم نقش خود را نخواهند شناخت، پس باید به آموزش نیز توجه کنیم از تمام ظرفیتها در این خصوص بهره بگیریم.
حسینی با بیان اینکه مجازات رانندگی موضوعی جدیدی نیست درباره طرح افزایش نرخ جریمههای رانندگی گفت: طرحی را سه ماه گذشته توسط وزارت دادگستری ارائه دادیم تا در هیئت دولت تصویب و برای اجرا به ما ابلاغ شود. این رویه زمان برخواهد بود و ما امیدواریم که زودتر نهایی شود.
جانشین رئیس پلیس راهور فراجا ادامه داد: ۱۳۰ بند تخلف وجود دارد؛ ولی آن چه از سوی پلیس پیشنهاد شده حداکثر مختص هشت تخلف بسیار خطرآفرین است که شامل سبقت و سرعت غیرمجاز، تجاوز به چپ، حرکت مارپیچ، رانندگی در حالت مستی و استفاده از مواد روانگردان و مخدر و نیز عبور از چراغ قرمز و تخلفاتی این دست است.
وی در واکنش به برخی انتقادها در مورد افزایش مبلغ جرائم رانندگی در شرایط اقتصادی فعلی گفت:کدام عقل سلیم میگوید که به دلیل وضعیت گرانی و تورم با آن عده انگشت شمار و قلیلی که در حالت غیرعادی پشت فرمان مینشینند برخورد نشود؟ چرا باید اجازه دهیم چنین فردی جان دیگر کاربران ترافیک را به خطر بیاندازد؟ اصلا مگر افزایش جریمهها به معنای این است که باید آن مبلغ پرداخت شود؟ اتفاقا ما میخواهیم مبلغ جرائم به گونهای باشد که اصلا کسی سراغ تخلف نرود که بخواد جریمه هم بشود. در حال حاضر روزی ۸۰ تا ۱۰۰ هزار تخلف رانندگی ثبت میشود که عدد قابلتوجهی است، ما دلمان میخواهد که اصلا این عدد به صفر برسد و دنبال جریمه نیستیم، دنبال این هستیم که رانندهای تصور نکند که تخلف کردنش به مبلغ جریمه میارزد.