نوشین رهگذر، تهیهکننده رادیو گفتگو و داور دومین جشنواره رادیویی پژواک که در بخش جهاد تبیین و هدایت فرهنگی ارزیابی آثار را بر عهده دارد، گفت: با توجه به ظهور فناوریهای ارتباطی نوین و دیجیتال و رشد فزاینده رقبای اقماری در فضای مجازی و شبکههای اجتماعی، اما همچنان رادیو یک رسانه مرجع محسوب میشود و این جشنوارهها میتوانند علاوه بر ارائه آثار و ایجاد فضای رقابتی بودن، آسیب شناسی حوزه کارکرد رادیو را نیز در دستور اهداف و ماموریتهای خویش قرار دهند و در تقویت قرار گرفتن رادیو در مقام مرجعیت تاثیرگذار باشند.
وی با بیان راهکارهایی برای تقویت جریان مستندسازی در رادیو افزود: باید توجه داشت که ساختارهای روایی و مستند و ... تنها کارکرد سرگرم کننده ندارند، بلکه بخش زیادی از فرایند تولید معنا را در جوامع امروزی بر عهده دارد. ارزشهای فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و ... از طریق محتواهایی از این دست میتواند به گروههای مختلف مخاطب منتقل شود.
رهگذر ادامه داد: آنچه موجب تقویت این گونه برنامهها در رسانه رادیو میشود؛ مخاطب شناسی، شناسایی منابع انسانی کارآزموده و با تجربه علاقهمند به این حوزه و ژانر برنامه سازی، لزوم استقرار تیم پژوهشی متمرکز در شبکهها با توجه به اهداف و ماموریتهای همسو با شبکه است. البته ریل گذاری موضوعی، محوریابی موضوعی، لزوم تیم ارزیابی متمرکز، تامین منابع مالی مکفی و ایجاد رقابت سالم و بانشاط بین برنامه سازان از دیگر مواردی است که میتوان به آنها اشاره کرد.
این تهیهکننده در پاسخ به این پرسش که چرا در رسانه رادیو به ساختار مستند کمتر توجه شده است؟ گفت: مستند سازی یکی از قالبهای پر زحمت و زمانبر است و کمبود منابع مالی و سرمایه انسانی علاقه مند، مصمم و کم توجهی و ضعف آموزش از مهمترین دلایل اقبال کم رادیو به این قالب جذاب و شنیدنی است.
وی تاکید کرد: خوب نگاه کنیم تا خوب ببینیم، جذابترین و بکرترین سوژهها شاید در معرض نگاه باشند، اما دیده نشوند.
مخاطبان میتوانند رادیو جشنواره را روی موج اف. ام ردیف ۹۵.۵ مگاهرتز بشنوند. مستندهای برگزیده جشنواره پژواک، مستندهای قابل اعتنا و مستندهایی که نمره بالایی را در جشنواره کسب کرده اند از این رادیو پخش خواهد شد.
دومین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک ۱۸ اردیبهشت در مرکز همایشهای بین المللی صدا و سیما برگزار خواهد شد.