با رأی نمایندگان دوفوریت لایحه الحاق موادی به قانون ساماندهی خودرو، تصویب شد.

نمایندگان در نشست علنی امروز (دوشنبه، ۱۱ اردیبهشت) مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به دوفوریت لایحه الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو، با ۱۶۲ رأی موافق از مجموع ۱۹۶ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

ادیانی نماینده دولت در تشریح کلیات این دوفوریت اظهار داشت: این دوفوریت قانون مصوب سال ۱۴۰۰ مجلس را در قالب مواد ۱۱، ۱۲ و ۱۳ اصلاح می‌کند و در ۳ ماده این لایحه به مجلس تقدیم می‌شود.

وی افزود: براساس این لایحه دو فوریتی تسهیل گری در روند واردات خودرو مورد توجه قرار گرفته و در عمل شرایطی که مانع تسهیل واردات خودرو به کشور می‌شود را از بین می‌برد.

ادیانی تاکید کرد: این لایحه دوفوریتی می‌تواند با تسهیل واردات تعادل بین عرضه و تقاضا ایجاد کند و با توجه به دغدغه مندی نمایندگان نسبت به بازار این دغدغه مندی پاسخ داده می‌شود و می‌تواند در کل بازار اثر گذارد.

وی تصریح کرد: در بخشی از این لایحه موانعی که برای رعایت استاندارد‌های اروپایی برای خودرو‌ها مشخص شده لغو و استاندارد کشور‌های مبدا با تائید سازمان محیط زیست مورد قبول قرار گرفته، همچنین شرط وجود نمایندگی در داخل کشور به منظور تسهیل در ورود خودرو‌های نو و کارکرده و ماشین آلات راهسازی برطرف شده و وجود نمایندگی در کشور‌های ثالث نیز به رسمیت شناخته می‌شود.

ادیانی در پایان بیان کرد: آنچه که در بازار خودرو نمود دارد دلیلی بر دو فوریت این طرح است و هدف از ارائه این لایحه تنظیم بازار، تنوع بخشی به بازار خودرو با تسهیل واردات است.

محمدرضا احمدی در موافقت با دوفوریت لایحه الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو، گفت: ضمن تشکر از وزیر کشور و وزارت کشور به دلیل قانون حمایت از آمرین به معروف و ناهیان منکر و اقدام وزارت کشور برای برخورد با هنجارشکنان اجتماعی و اخلاقی و کسانی که احکام شریعت را در کشور اسلامی زیر پا گذاشتند، وزارت کشور با برخورد‌های سنجیده و خوب خود مانع از این شد این افراد ایران اسلامی را که مهد دلیران سرزمین شهیدان است به جولانگاه خود تبدیل کنند.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی ضمن تبریک روز و هفته معلم و کارگر، گفت: باید در خصوص دو فوریت این لایحه بحث کنیم، تاثیر خودرو بر بازار شکننده است و تاثیر زیادی بر روی آن می‌گذارد، تصویب دو فوریت این لایحه نیز اثرگذاری بسیار زیادی دارد.

وی با اشاره به اینکه مردم حق دارند از بهترین خودرو‌ها استفاده کنند، افزود: قیمت پراید سر به فلک کشیده است، مردم از ما مطالبه می‌کنند و می‌گویند که خرید خودرو به یک آمال و آرزو تبدیل شده است. در لایحه مذکور تنوع بخشی در بازار خودرو و رفع موانع و مشکلات موردتوجه قرار گرفته است.

رسول فرخی میکال نیز به عنوان دیگر موافق دوفوریت لایحه الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو، گفت: یکی از نیاز‌های کشور تامین خودرو با قیمت و کیفیت مناسب است کاری که خودروسازان داخلی نمی‌توانند انجام دهند و مردم معترض هستند.

نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه واردات خودرو انحصار را می‌شکند و دست مافیا را کوتاه می‌کند، ادامه داد: یکی از موارد دارای اهمیت واردات خودرو بوده و دولت باید واردات خودروی صفر کیلومتر و تامین قطعات را در دستورکار خود قرار دهد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: باید انحصار در بازار خودرو شکسته شود تا به یکی از بهترین تولیدکنندگان خودرو تبدیل شویم.

جواد نیک بین در مخالفت با دوفوریت لایحه الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو گفت: کسی با واردات خودرو مخالف نیست، چرا که خودرو کالای استراتژیک محسوب نمی‌شود و این کالا‌ها عموماً در حوزه بهداشت و درمان و امنیت هستند، اما مخالفتم از این باب است که نباید آنقدر آیین نامه برای لایحه الحاق ساماندهی صنعت خودرو بنویسند که وقتی خودرو از خارج از کشور وارد می‌شود، به چند برابر قیمت به دست مردم برسد. همچنین نباید قوانین حفاظت از محیط زیست تابلو‌های ایست بزرگی در مقابل صنعت خودرو شود.

نماینده مردم کاشمر و بردسکن، خلیل آباد و کوهسرخ در مجلس یازهم ادامه داد: زمانی واردات خودرو می‌تواند نوشدارویی برای صنعت مریض خودرو باشد که آیین نامه‌های سهل و آسانی برای آن تدوین شود تا همه مردم توان واردات داشته باشند، چرا که زمانی که چنین توانی نداشته باشند، باز هم این مهم به دست مافیای ایران خودرو و سایپا خواهد افتاد و در نهایت همان بلایی که سر خودروی داخلی آوردند، بر سر واردات نیز خواهند آورد، لذا باید نظارت کنیم تا مافیایی که سالیان سال ایرانخودرو و سایپا در کشور به راه انداختند و آلات قتاله را در شهر‌ها به حرکت درآورده اند، تکرار نشود.

همچنین سیدکاظم دلخوش اباتری در مخالفت با دوفوریت لایحه الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو گفت: ملت ما شأن بالاتر از این دارند که بخواهند خودروی کارکرده وارد کنند، اگر می‌خواهید واردات خودرو را آزاد کنید، اجازه دهید هر نوع خودرویی که می‌خواهند به ویژه خودروی دست اول وارد کنند.

نماینده مردم صومعه سرا افزود: من با واردات موافقم، اما نباید کشور را به زباله دان خودرو‌های کارکرده تبدیل کنیم و در این بخش صرفاً با لایحه‌ای که دولت آورده، مخالفم و باز هم تاکید می‌کنم به مردم اجازه دهید خودرو را به هر شکلی که می‌خواهند وارد کنند تا مشکل خودرو در کشور حل شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سیدمحمد
۱۶:۰۳ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
سلام خودروی وارداتی بایدمستقیم به دست مصرف کننده واقعی که همون قشرضعیف جامعه هستندکسانی که رایانه دریافت میکنندقشرضعیف هستندکه کسانی یارانه دریافت میکنندوفاقدخوروهستندمستیم به دست آنان برسانیدتادست دلال کوتاه وقشرضیف صاحب خودرو بشوند خودروی داخلی کاهشی شود
Iran (Islamic Republic of)
سیدمحمد
۱۵:۴۶ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
باسلام خدمت دولتی که حامیه مردم است چنان چه که باواردات.خودروانجام شدازدولت خواهش میکنم که خدوری که واردمیکنندمستقیم دست مصرف کننده وباقیمت مناسب که همه قشرضیف جامه بتواننداستفاده کنندگان بیشترکسانی که ازخودروبی نسیب هستتنداشقارکم درامدهستنددولت بایدتمام کسانی که ازخودرو محروم هستند.به نام کندومستقیم به دست مصرف کننده باقیمت مناسب برسدبااین کاردستی دلال ازسودجویی کوتاه وقیمت خودور داخلی بشدت پایین می ایدبنده خودوکل خانواده فاقدخدروهستیم ازجمله برادرپدرعموووووبااین قیمت خودرو که الان دربازاراست دیگربرایمان به رویاتبدیل شدخواهش میکنم خودروی وارداتی مستقیم بدست قشرضعیف ونیازبه خودروبرسانیدنگزاریدحتی دست مافیا یادلال به خودروی وارداتی برسدچون اگررسیددوباره بازاروارداتی هم مثل بازارالان میشودچون تمام گرانی خودرو ازدلال بازی های داخلی است ممنون تشکربه امیدروزی که خودروی آرزوی کسی نباشد
آخرین اخبار