رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام:

مرکز رادیوتراپی در ایلام راه اندازی می شود

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: مرکز رادیوتراپی و شیمی درمانی برای درمان بیماران سرطانی با سرمایه گذاری ۲۵۰ میلیارد تومان در این استان راه اندازی خواهد شد.

جاسم محمدی رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام اظهار داشت: تفاهم نامه سه جانبه‌ای بین وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، وزارت نفت و دانشگاه علوم پزشکی استان برای همکاری در خصوص ایجاد مرکز رادیوتراپی و شیمی درمانی در بیمارستان رازی ایلام منعقد شده است.

وی افزود: با توجه به افزایش بیماران سرطانی نیاز به مرکز رادیوتراپی به شدت در استان احساس می‌شود که از محل مسوولیت‌های اجتماعی وزارت نفت ۱۵۰ میلیارد تومان بدین منظور تخصیص یافته و وزارت بهداشت نیز ۱۰۰ میلیارد تومان برای تجهیز این مرکز که با مساحت ۶ هزار مترمربع در محوطه بیمارستان رازی ایجاد خواهد شد، در نظر گرفته است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام با اشاره به مشکل راه دسترسی به بیمارستان رازی ایلام مطرح کرد: پیمانکار طرح تعیین و اعتبار لازم نیز پیش بینی شده و در صورت حل معضل معارضان بهسازی مسیر انجام می‌گیرد و مابقی قسمت‌های نیز به تدریج راه اندازی خواهد شد.

وی اظهار کرد: با توجه به مشکلات حوزه دارو واگذاری این قسمت به بخش خصوص از رویکرد‌های وزارتخانه است و تنها حوزه بیماران خاص در مدیریت بخش دولتی باقی می‌ماند.

وی با اشاره به توسعه بخش‌های مختلف بیمارستان امام خمینی (ره) ایلام ادامه داد: بخش اورژانس این مرکز توسعه یافته و تجهیز شده و بخش‌های سوانح، تروما و جراحی آن نیز گسترش یافته و برنامه ریزی برای بخش داخلی در در دستور کار است.

وی به فعالیت بیمارستان‌های شهرستان‌های ۶ گانه استان پرداخت و گفت: برخی از این مراکز تنها با ۲۰ درصد ظرفیت تعیین شده فعالیت می‌کنند، بخش اورژانس بیمارستان‌های ایوان و آبدانان با توجه به محدودیت فضا توسعه یافته و در ایوان دستگاه سی تی اسکن نیز جانمایی شده و راه اندازی این دستگاه در سرابله نیز در دستور کار است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام بیان کرد: یکی از مشکلات پیش روی حوزه بهداشت و درمان در استان بالارفتن قیمت ارز برای خرید تجهیزات پزشکی است، بطوریکه هم اکنون می‌توان نیروی تخصصی مورد نیاز را تامین کرد، ولی نبود تجهیزات عملکرد‌ها را زیر سوال برده است.

وی افزود: افزایش قابل توجه بیماری‌های قلبی و عروقی زنگ خطر را در استان به صدا در آورده است، بر اساس آمار‌ها هم اکنون ۷۵ درصد مرگ و میر‌های غیرواگیر مربوط به بیماران قلبی و عروقی است که متناسب با این موضوع باید امکانات و تجهیزات درمانی نیز گسترش یابد.

وی ادامه داد: راه اندازی مرکز آنژیوگرافی با توجه به هزینه‌های اعزام بیماران به سایر استان‌ها از اولویت‌های دانشگاه علوم پزشکی استان بود که خوشبختانه محقق شد و به عنوان مکمل باید بخش جراحی نیز ایجاد شود که در این خصوص رایزنی‌هایی باید پزشکان معتبر کشور به منظور حضور در استان صورت گرفته است.

وی با اشاره به قانون مصوب جوانی جمعیت و برنامه‌های تدوین شده به منظور جلوگیری از آن بیان کرد: نرخ باروری در کشور و به تبع آن استان به شدت کاهش یافته و در استان به ۱،۴ رسیده است که خطرات ناشی از آنرا باید جدی بگیریم.

وی اظهار کرد: ۲ مرکز ناباروری در استان در مراحل اجرا قرار دارند که مرکز سطح ۲ در شهرستان‌های ایلام و دره شهر راه اندازی شده و مرکز سطح ۳ نیز در مراحل اجرا قرار دارد، با توجه به هزینه بر بودن درمان ناباروری ایجاد این مراکز در کاهش قابل توجه هزینه‌های درمانی بسیار تعیین کننده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام افزود: ایجاد مرکز فوریت‌های پزشکی در مهران با توجه به حجم تردد زوار از مرز و ورود اربعین حسینی به ایام فصل تابستان از اولویت‌های وزارت بهداشت است که هم اکنون در زمینی به مساحت ۲ هزار مترمربع با ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجراست و پیش بینی می‌شود تا پایان خردادماه بهره برداری شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.