۱۰ میلیون متر مکعب از حجم سد مخزنی یامچی اردبیل کاهش یافت

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: میزان حجم ذخیره آب در سد یامچی اردبیل ۱۰ میلیون متر مکعب کاهش یافته است.

حمید فضایلی همچنین به کاهش ۲۵ درصدی آب مخزن سد یامچی اشاره کرد و گفت: حجم ذخیره آب سد یامچی ۲۷ میلیون متر مکعب است که نسبت به پارسال ۱۰ میلیون متر مکعب کاهش یافته است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اردبیل  می گوید: افزایش دما، تبخیر آب، کاهش بارندگی ، تغییر الگوی مصرف مردم و افزایش ۲۰ درصدی مصرف آب شهروندان نسبت به پارسال احتمال بروز مشکل در تامین آب آشامیدنی اردبیل در امسال را بیشتر کرده است.

او با تاکید بر اینکه امسال ذخیره مخزن سد یامچی بدلیل کاهش بارندگی اجازه استفاده بخشی از آب سد را برای بخش کشاورزی نخواهد داد، گفت: کشاورزان روستاهای حوزه آبریز سد یامچی می‌توانند از آب ۲۲۱ حلقه چاه در محدوده شبکه یامچی برای کشاورزی و آبیاری محصولات خود استفاده کنند.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اردبیل بر لزوم فرهنگ‌سازی در الگوی بهینه مصرف و صرفه‌جویی آب شهروندان تاکید کرد و می گوید: امسال بارش‌ها زیر حد نرمال بوده و امیدی هم برای بارش‌های پرآب در روزهای آتی به دلیل گرم شدن هوا نیست.

فضایلی گفت: طی جلساتی که با شرکت آب و فاضلاب استان اردبیل شده ، قرار است با توجه به رسیدن به مرز هشدار مصرف آب، مشترکین پرمصرف آب در اردبیل شناسایی و اخطارهای لازم به آنها داده شود.

او با اشاره به بروز خشکسالی‌های اخیر در استان می گوید: شهروندان اردبیلی تنش آبی را جدی بگیرند و در مصرف آب آشامیدنی صرفه جویی کرده تا از شرایط کم آبی موجود عبور کنیم.

فضایلی گفت: ضرورت دارد شهروندان با صرفه‌جویی ۲۰ درصدی در مصرف روزانه در ذخیره آب و تامین آب شرب با شرکت آب منطقه‌ای همکاری کنند.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اردبیل با تاکید بر اینکه حدود سه سال آبی در دشت اردبیل خشکسالی شدید و شدید حاکم شده است ، می گوید: شدت خشکسالی موجب کاهش حجم آب در حوزه آبریز رودخانه ارس شده ، در حالی که آب آشامیدنی شهرستان‌های شمالی استان از این حوزه تامین می‌شود.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.