فروشندگان مرغ در دوراهی تعزیرات یا تامین نیاز مشتری

فروشندگان مرغ می‌گویند وقتی مرغ را کیلویی ۷۸ هزار تومان می‌خریم چطور آن را با قیمت مصوب ۶۳ هزار تومان بفروشیم؟

مشاهدات عینی نشان می‌دهد قیمت هر کیلوگرم مرغ در بازار‌های مازندران به ۸۰ تا ۹۰ هزار تومان رسیده است در حالیکه قیمت مصوب مرغ همان ۶۳ هزار تومان است و هنوز تغییر نکرده است، رقمی که تولیدکنندگان نسبت به آن اعتراض داشتند و همچنان نیز معترض هستند.

با افزایش هزینه‌های تولید و تغییر نکردن قیمت مرغ پیش بینی می‌شد برخی مرغداران با مکانیسم کاهش عرضه بوسیله افزایش طول زمان پرورش، شرایطی را فراهم کنند که عرضه مرغ کم و بالتبع قیمت آن نیز افزایش یابد، سناریویی که به نظر می‌رسد اتفاق افتاده است.

برای افزایش قیمت مرغ یک سناریوی دیگر را نیز می‌توان متصور بود، کاهش تامین نهاده‌های دامی برای پرورش دهندگان مرغ، اما با توجه به اینکه جوجه ریزی در مازندران کاهشی نداشته است به نظر می‌رسد این سناریو منطقی نباشد.

به هر حال هر سناریویی تخیلی یا واقعی که برای افزایش قیمت متصور هستید به خودتان مربوط است، اما آنچه در واقعیت اتفاق افتاده است و به همه مربوط می‌شود افزایش قیمت مرغ در چند روز گذشته است که نارضایتی مردم و فروشندگان را بدنبال داشته است.

فروشندگان هم ناراضی

یکی از فروشندگان مرغ می‌گوید: تعزیرات از ما می‌خواهد که مرغ را با قیمت مصوب بفروشیم، اما وقتی هر کیلوگرم مرغ ۷۵ هزار تومان به دست ما می‌رسد چگونه می‌توانیم آن را به قیمت ۶۳ هزار تومان بفروشیم.

او می‌گوید: خرید و فروش مرغ برای ما به دلیل این اختلاف قیمت به یک ریسک و خطر تبدیل شده است به همین دلیل ترجیح می‌دهیم بین جریمه نشدن و تامین نیاز مشتری گزینه اول را انتخاب کنیم.

برخی دیگر از فروشندگان برای عبور از این پیچ قانونی، ترفندی به کار می‌برند آن‌ها مرغ کامل نمی‌آورند بلکه مرغ قطعه قطعه شده و بسته بندی را می‌فروشند تا از مجازات ناشی از اختلاف قیمت نرخ مصوب و نرخ بازار فرار کنند.

فروشندگان مرغ در دوراهی تعزیرات یا تامین نیاز مشتری
فروشندگان مرغ با بیان اینکه ماموران تعزیرات و نظارت و بازرسی دائم در حال سرکشی در بازار‌ها هستند، می‌گویند: فروشندگانی که خطر جریمه شدن را به جان می‌خرند سودی از فروش مرغ ندارند بلکه فقط برای تامین نیاز‌های مشتری‌های خود به مقدار محدود و عموما قطعه بندی شده مرغ را عرضه می‌کنند.

آن‌ها می‌گویند بسیاری از فروشندگان مواد پروتئنی برای اینکه با جریمه تعزیرات مواجه نشوند مرغ با قیمت بالا را خریداری نمی‌کنند تا قیمت مصوب را رعایت کنند، اما دیگر نیاز مشتریان را نمی‌توانند پاسخ دهند.

تعطیلی ناخواسته واحد‌های پروتئینی

شهرام طاهری رئیس اتحادیه مرغ و گوشت و ماهی شهرستان محمودآباد می‌گوید: قیمت تمام شده مرغ برای فروشگاه‌های مواد پروتئینی به صرفه نیست و مغازه داران بین دو راهی ماندند، چون اگر نسبت به تامین مرغ مورد نیاز بازار اقدام نکند با مشکل مواجه می‌شود و از طرفی نهاد‌های نظارتی هم به دلیل فروش مرغ با قیمت بیشتر از مصوب آن‌ها را جریمه می‌کنند.

او افزود: هر کیلوگرم مرغ به قیمت ۷۸ و ۷۹هزار تومان برای عاملیت فروشت فاکتور می‌شود و او برابر قانون۳ درصد سود و خرده فروش و مغازه دار هم ۱۰ درصد سود می‌گیرد به همین دلیل قیمت هر کیلوگرم مرغ در محمودآباد ۸۱ هزار تومان شده است.

طاهری ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی فروش مرغ بیشتر از نرخ مصوب یعنی ۶۳ هزار تومان را تخلف و گرانفروشی می‌داند، اما انگار از هزینه‌های تولید و چگونگی عرضه و میزان تقاضا خبر ندارند.

رئیس اتحادیه مرغ و گوشت و ماهی شهرستان محمودآباد گفت: در طی یک هفته گذشته برخی از فروشندگان مواد پروتئینی در محمودآباد به علت افزایش قیمت مرغ، کاهش مصرف مرغ به دلیل قیمت بالا، اختلاف قیمت نرخ مصوب با نرخ بازار و ترس از جریمه‌های تعزیراتی با تعطیلی ناخواسته مواجه شدند.

او با بیان اینکه قیمت گوشت سفید در گذشته یک سوم قیمت گوشت قرمز بود، اما این اختلاف اکنون به حداقل نزدیک شده است، افزود: افزایش هزینه‌های تولید زمینه افزایش قیمت را فراهم کرده است و متولیان اگر مشکلات مرغداران را حل نکنند در آینده دوباره شاهد افزایش قیمت مرغ خواهیم بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
فرهاد
۱۵:۱۶ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
سلام.
خدمت اون دوستی که میگی خوب مرغداران تعطیل کنن.
لازم دیدم بگم اتفاقا تعطیل کردن که الان مرغ نیست.
در ضمن تولید کننده به ملت بدهکاری نیست که بیاد زندگی اش رو فدای ملتی کنه برای تولید کردن منت سرش داره.

شما که تویه اداراه زیر کولر گازی نشستی و کل زحمتی که میکشی اینه که دهنت رو باز کنی و بگی برو فردا بیا

یا اونی که ماشین و ملک رو خرید فروش میکنی یا تویه صف سهمیه خودرو یا دولتی هستی یک دوز بیا تویه زمین کشاورزی فقط وایستا یا یک شب تویه مرغداری بمون ببینم مرد کیه.

من کارگر مرغداریم.

دیدم که مرغدار چه زجری میکشه که حالا شما ملت همیشه زیر کولر بشینید و اثر پدرتون رو ازش طلب کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۳ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲
دروغ محض است مرغ فروش ها یک ریال ضرر نمی کنن فکر کردید با بچه طرف هستید؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۰ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲
همین مرغداری دارها 5-6ماه پیش در رسانه گریه میکردند ای ملت تورخدا بروید مرغ بخرید وذخیره سازی کنید تا ما ضرر نکنیم ملت پول 2تا نان لواش را نداشت میرفتند صف مرغ تا مرغداریها متضررنشوند حالا چرا اینها هوای ملت را ندارند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۱ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲
فقط باید واردات باشه تا اینااز سود چند برابری دست بکشن
Iran (Islamic Republic of)
Saeed
۱۲:۴۲ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲
اصفهان چند تا مغازه مرغ فروشی رفتم که تعطیل بود یکی هم که باز بود مرغ محدود داشت کیلویی 72 تومان
Iran (Islamic Republic of)
ایرانیومU-238.03
۱۱:۵۱ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲
ضایعات مرغ تبدیل به سوسیس کالباس می شود و به قیمت خون فروخته می شود. تازه منت بارمان می کنند که مرغ مجانی پاک می شود. خدا جوابتان را بدهد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۳ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲
بقران زندگی واسه مردم جهنم شده شرم اوره دیگه نمیتونیم ماهی ی مرغ بخریم ایی دولت داره چیکار میکنه اصلا حرفی از معیشت واقتصاد مردم نیس ایی چ وضعیه واسه مردم درست کردین وقتی طلا شده گرمی ۳ میلیون چطو جوونا ازدواج کنن چطو لوازم خانگی بخرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۵ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲
ریاست محترم جمهور یادتونه در نقد و تقبیح رییس جمهور قبلی عدم ثبات قیمت مرغ و تخم و مرغ رو مثال زدید؟!

این هم از شما؛ بیش از این عرضی نیست
Finland
ناشناس
۱۱:۰۴ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲
خب اگه نمیصرفه تعطیل کنن برن سراغ یه شغل دیگه
Germany
ناشناس
۱۰:۵۸ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲
واقعا خدا پدر حسن روحانی رحمت کنه چقدر ریس جمهور خوبی بود اقای ریسی خیلی چیزا رو از سفره مردم حذف کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۶ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲
احسنت روحانی ۱۰۰۰ تومن گرون می‌کرد کلی مصاحبه رسانه با مردم میکردن کلی همین صحفه در موردش بد وبیراه میگفت حالا ک ۲ ساله همچیز صدبرابر شده چرا کسی از رئیسی انتقاد نمیکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۰ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲
این چ وضعشه کم کم باید مرغو هم ازسفرمون حذف کنیم اول گوشت قرمز بود حالا مرغ ماهی روهم ک نمیتونیم بخریم با کیلو صدو سی تومن مردم بیچاره چی باید بخورن همه چی گرون شده ما دیگه کم کم سو تغذیه بایرمونیخ اونوقت چطورتوقع دارید جوان‌ها با این وضعیت ازدواج کنن ؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۰ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲
با شرکت در انتخابات و رعایت حجاب
Iran (Islamic Republic of)
اقدس
۱۰:۳۰ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲
چطور ما کم حقوق می گیریم پول نداریم باید بخریم که تولید کننده ضررنکنه ولی بر عکسش نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
نون به نرخ روز خور
۰۹:۳۶ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲
اونی که گزارش تهیه میکرد مردم رو دعوت به خرید مرغ میکرد تا مرغدار ضرر نکنه وقتیکه قیمت شده بود 48 هزار توان تا قیمت به نرخ مصوب 63 هزا رتومان برسه حالا هیچ اثری ازش نیست که مردم مرغ 75 هزار تومانی میگیرند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۹ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲
75هزار کجاست توبوشهر92هزار تومان است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۲ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲
مردم عزیز مقصر ما هستیم چند ماه قبل یادتون میاد دولت در رسانه ملی به شکل گسترده از مردم می خواست مرغ بخرن تا مرغ دار نابود نشه و ما چنتا چنتا خریدیم خاک بر سر ما .
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۹:۱۴ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲
این وضع به وجود آمده همش تقصیر ما مردم هست
چرا؟
چون اون روزی که رییس اتحادیه مرغداران اومد تو تلویزیون و گردنش رو کج کرد که مردم برید مرغ بخرید همه رفتیم خریدیم
این میشه نتیجه ش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۹ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲
کاملاً درسته، حالا ببینم تولید کننده میاد به نفع خریدار حتی یک هزار تومن از قیمت مرغ کم کنه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۵ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲
این نتیجه زیانهای مرغداران در سال 1401 است که باعث گردید گله های مولّد زودتر از موعد مقرر به کشتارگاه بروند و حالا با کاهش تولید شاهد افزایش قیمت مرغ باشیم !!!!
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۸:۵۴ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲
همین الان تو خوزستان حدود 2 ماهه مرغ نیست
پبدا هم بشه کیلویی 95 تومنه
Germany
محمد
۰۸:۱۶ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲
بعنوان یک شهروند از دولت تقاضا دارم تمام یارانه های مرغداری ها را قطع کند و آنها هم به نرخ کشورهای همجوار مرغ را عرضه کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۴ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲
خرید مرغ بالاتر از قیمت مصوب غلط میباشد عزیزمن نخر ومردم را گرفتار نکن تا حالا کسی از نخوردن مرغ های هورمن دار بی مزه نمرده است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۲ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲
لعنت بر دلالان و محتکران خون آشام خاک بر سر مسوولین منفعل ناکارآمد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۳ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲
احسنت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۷ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲
چون این وسط نصف ماجرا رو حذف میکنید
وقتی یه مرغ زنده خریداری میشه قسمتی از اون که گوشت هست به دست مصرف کننده نهایی میرسه ولی مرغ قسمتهای دیگه ای هم داره
قسمتی از آلایش خوراکی مثل جگر و سنگدون هم فروخته میشه ولی این سود پنهان کشتارگاه و یا شخصی که کشتار میکنه هست ( معمولا برای خود کشتارگاه هست )
پر هم فروخته میشه
کاکل مرغ هم فروخته میشه
پای مرغ هم فروخته میشه . پای مرغ صادراتی قیمتش دست کمی از خود مرغ نداره. دوتا دونه پای مرغ صادراتی سال 93 نزدیک 8 هزار تومن بود ولی خود مرغ 6 هزار تومن ( به چین و تایلند و ... صادر میشه )
کله مرغ هم جدا فروخته میشه
از خون مرغ تو تولیدی غذای ابزیان استفاده میشه
مجموع همه اینها بیشتر از خود مرغ قیمتش هست
پس میشه مرغ همین امروز هم نصف قیمت دست مصرف کننده نهایی رسوند ولی این وسط یه مرد باید باشه جلوی اینها رو بگیره که نیست. آقای رئیسی یادت باشه گفتی دولت روحانی یه مرغ و تخم مرغ رو نمیتونه مدیریت کنه !!! الان هم قیمت هر روز میره بالاتر و هم کمبود داریم تو بازار
یاد آوری کنم که یکی از دلایل که برای پرورش دهنده مرغ این کار به صرفه نیست دلیلش دیر به کشتارگاه فرستادن مرغ هست .! مرغ یخ زده ارزش غذایی بالاتری داره نسبت به اصطلاح مرغ گرم تازه چون فرآیند یخ زدن مرغ به سرعت خیلی زیاد انجام میشه و باعث حفظ بافت گوشت مرغ میشه ولی وقتی شما از بیرون مرغ میخرید نباید بزاریدش تو فریزر خونگی چون این فرآیند یخ زدن که تو یخچال خونگی انجام میشه خیلی زمانبر هست و باعث از بین رفتن بافت گوشت میشه ( تو سردخونه زیر یک دقیقه این اتفاق می افته )
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۳ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲
دقیقا درست میگید و مواردی که اشاره کردید کاملا صحیه. در مورد مرغ گرم و منجمد هم همیشه توی بوق و کرنا کردن که مرغ منجمد ارزش غذایی خیلی کمتر نسبت به مرغ گرم داره. در صورتی که اگه از نظر پروتئین و سایر مواد مغذی، مرغ منجمد غنی تر از مرغ گرم نباشه، کمتر نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۵ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲
مرغداران می خواهند سود چند برابر در هر دوره بدست بیاورند . دولت اگر عرضه داشته باشد در چنین مواقع باواردات مرغ می تواند سناریوهای مرغداران رابرای کسب سودهای چند برابر نقش بر آب کند البته اگر مافیا بگذارد.