معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه علت بخشی از کمبود‌های دارویی در داروخانه‌های استان را پیک برخی بیماری‌ها دانست.

مهدی مجرب معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت : در ماه‌های پایانی سال ۱۴۰۱ سامانه‌ای توسط اداره کل امور دارو و مواد تحت کنترل طراحی شده و به صورت ماهانه تمام اقلام کمبودی مشاهده شده در حد نبود، کمبود و یا پیش بینی کمبود به وزرات بهداشت اعلام می‌شود.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: روند اعلام کمبود‌ها از اسفند ماه به این صورت اعلام شده ودر قالب مکاتبات نخواهد بود مگر اینکه مورد ضروری پیش بیاید.

مجرب با بیان اینکه بخشی ازکمبود برخی اقلام دارویی به دلیل پیک بیماری‌های مختلف و یا اشکالاتی که در خطوط کارخانه‌های پیش می‌آید، برمی گردد، ادامه داد: کمبود‌های دارویی قابل نفی نیست، ولی سازمان غذا و دارو سعی بر این دارد تا با تامین منابع و حمایت از شرکت‌های تولید داخلی و یا وارد کنندگان دارو این کمبود‌ها را برطرف سازد.

وی با اشاره به دارو‌های بیماران خاص نیز گفت: سهمیه برخی از این بیماری‌ها مانند تالاسمی، هموفیلی، ام اس و… توسط معاونت درمان وزارت خانه با توجه به آمار ثبت شده و براساس مشخصات هر فرد به استان‌ها وارد می‌شود و امکان افزایش و یا کاهش این آمار وجود ندارد و در این زمینه اگر کمبودی به وجود بیاید کمبود کشوری است چرا که دارو‌ها براساس تعداد بیماران ارسال و توزیع می‌شود.

این مسئول خاطر نشان کرد: میزان کمبود زمینه آنتی بیوتیک‌های خوراکی طی پاییز امسال نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده، ولی در زمینه تامین آنتی بیوتیک‌های تزریقی مشکلات و کمبود‌هایی وجود دارد.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به بیان مشکلات داروخانه هلال احمر در کرمانشاه پرداخت و بیان داشت: تاسیس این داروخانه به دو بخش قبل از ابلاغ آیین نامه جدید تاسیس ارائه خدمات و بعد از آن باز میگردد و در رابطه با اداره داروخانه‌ها و در راستای سیاست‌های کلی مرتبط با اصل ۴۴ قانون اساسی صدور داروخانه غیر بیمارستانی را برای اشخاص حقوقی ممنوع کرده است و برای اشخاص حقیقی این امر ممکن است و در تبصره‌ای از همان ماده تاسیس داروخانه هلال احمر تشریح شده است.

این مسئول با اشاره به اجرای طرح دارویار نیز خاطر نشان ساخت: هدف کلی از اجرای این طرح ارائه یارانه از ابتدای زنجیره به انتهای زنجیره و وجود توجیه اقتصادی برای شرکت‌های تولید کننده دارو است و نظر کارشناسی سازمان غذا و دارو هم اکنون بعد از اجرای این طرح این است که منافعی که برای مردم به دنبال داشته براساس پایش‌های دارویی وضعیت نسبت به بهار سال آینده بهتر است ضمن اینکه اجرای این طرح ضعف‌هایی را به همراه داشته که باید برطرف شود.

وی با اشاره به‌عدم پوشش دارو‌های خارجی توسط بیمه‌ها بیان داشت: معمولا دارو‌هایی تحت پوشش بیمه قرار نمی‌گیرند که نمونه مشابه داخلی آن وجود داشته باشد .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.