تجلیل از مراقبین سلامت مدارس

در همایش تجلیل از مراقبین سلامت مدارس زنجان که با حضور ۲۰۰ مراقب سلامت برگزار شد، بر استفاده از ظرفیت معلمان و دانش‌آموزان در مردمی‌سازی سلامت تاکید شد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان در همایش تجلیل از مراقبین سلامت مدارس زنجان بر استفاده از ظرفیت معلمان و دانش‌آموزان در مردمی‌سازی و فرهنگ‌سازی سلامت تاکید کرد .

تقی‌لو افزود :  دانش‌آموزانی که به عنوان سفیران سلامت فعالیت می‌کنند باید پیام‌ها و محتواهای سلامت‌محور را در بین همسالان و همچنین خانواده‌های خود منتشر کنند ، تا همه در کنار هم بتوانیم به سمت افزایش امید به زندگی و ارتقاء کیفیت زندگی حرکت کنیم.
وی با بیان اینکه سلامت صرفا به معنای فقدان بیماری نیست و رفاه کامل جسمی، روانی، معنوی و اجتماعی را دربرمی‌گیرد، افزود: در حال حاضر به دلیل پیشرفت‌های علمی حاصل شده در حوزه بیماری‌های واگیر، این طیف از بیماری‌ها به میزان زیادی کنترل شده‌اند و بیماری‌های غیرواگیر به عنوان چالش اصلی در موضوع سلامت جسمانی، مطرح هستند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان، دیابت، قندخون، فشلرخون، کم‌تحرکی، سوءتغذیه و استعمال دخانیات را از مهم‌ترین علل ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر برشمرد و خاطرنشان کرد: بیماری‌های غیرواگیر علی‌رغم اینکه مسری نیستند، شایع‌ترین علت مرگ و میر در جان محسوب می‌شوند و در راس آنها بیماری‌های قلبی عروقی و سکته‌های قلبی قرار دارند.

تقی لو  با بیان اینکه با افزایش سن، بالا رفتن فشار خون اجتناب‌ناپذیر است، خاطرنشان کرد: نباید اینگونه تصور شود که اگر علائم پرفشاری خون در یک فرد میانسال وجود ندارد، پس او دچار فشار خون بالا نیست. زیرا این بیماری به عنوان یک قاتل خاموش، در ابتدا به صورت بی‌علامت در بدن پیشروی می‌کند و عوارض جبران‌ناپذیری در چشم و کلیه ‌بر جای می‌گذارد و اگر تحت کنترل قرار نگیرد زندگی انسان را تحت تاثیر قرا می‌دهد و به مرگ زودرس می‌انجامد.

وی با بیان اینکه سوءتغذیه به منزله کم غذا خوردن نیست بلکه به معنای رژیم غذایی ناصحیح است، گفت: سوءتغذیه، ارتباطی با اقتصاد خانواده ندارد و دانشی است که باید به طور همگانی، آموزش داده شود.

تقی‌لو ورزش را به شرط استمرار، بهترین راه پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر عنوان کرد و افزود: از طرف دیگر باید در خصوص تقبیح استعمال دخانیات و فرهنگ‌سازی برای جلوگیری از مصرف دخانیات تلاش شود.

۴۰ هزار دانش آموز در مدارس استان در قالب طرح سفیران سلامت ساماندهی شده اند تا به همراه مراقبین بهداشت، به ارتقای سلامت دانش آموزان کمک کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.