مهدی حیدری در کمیسیون فنی عمرانی و حمل و نقل و ترافیک شورا با موضوع بررسی طرح هوشمندسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، بیان کرد: شورای ششم از ابتدای دوره به بحث هوشمندسازی در شهرداری تأکید داشته است.
او هدفگذاری مهم در حوزه هوشمندسازی را گسترش در خصوص پرداخت خرد، نظارت، آموزش شهروندی و تبلیغات بیان کرد و گفت: پلتفرمهای پرداخت برای ما بسیار مهم بوده و هدف این است یک سامانه جامع هوشمند در حوزه حمل و نقل عمومی داشته باشیم.
رئیس کمیسیون فنی عمرانی و حمل و نقل و ترافیک شورای شهر همدان ادامه داد: نصب دستگاه در تاکسیها به منظور پرداخت کرایه از طریق کارتهای شهروندی و کیو. آر کد از موارد قابل پیگیری است که البته این دستگاهها باید جامع بوده و تهیه آن برای تاکسیداران به صرفه باشد.
حیدری با تأکید بر اینکه این اطمینان خاطر باید به تاکسیدار داده شود که از محل گردش مالی و تبلیغات، هزینه تهیه دستگاه تأمین خواهد شد، افزود: در این صورت رانندگان ترغیب به تهیه و نصب این دستگاهها خواهند شد.
اوبا بیان اینکه حساب شهروندی یک حساب بوده، اما کارکردهای متنوعی برای شهروندان خواهد داشت، تصریح کرد: پرداخت خرد یکی از کارکردهای این حساب بوده و با توجه به فعال بودن حساب شهروندی در سایر شهرها امکان اتصال آن در نقاط دیگر نیز وجود دارد.
رئیس کمیسیون فنی عمرانی و حمل و نقل و ترافیک شورای شهر همدان ادامه داد: اجرای سامانه هوشمند در کنار نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و اجرای طرحهایی همچون بی. آر. تی قرار میگیرد.
حیدری با اشاره به وجود ۲۰ خط دارای کرایه خرد در شهر، ابراز داشت: اکنون در این مسیرها مشکل پرداخت داریم که راه حل رفع آن، درست کردن سیستم پرداخت و هوشمندسازی آن است.
او با تأکید بر اینکه در صورت راهاندازی سامانه هوشمند، سهم حمل و نقل عمومی در جابجایی مسافر افزایش خواهد یافت، یادآور شد: این مهم با تعامل و رضایت رانندگان و شهروندان قابل اجراست.
رئیس کمیسیون فنی عمرانی و حمل و نقل و ترافیک شورای شهر همدان اظهار داشت: در هوشمندسازی ناوگان حمل و نقل عمومی باید نقشه راه مشخص باشد به نحوی که در صورت عدم توان تهیه دستگاههای مد نظر از سوی رانندگان، شهرداری دستگاهها را تهیه کرده و با شرایطی در اختیار آنها قرار دهد و یا به منظور اجرای هر چه سریعتر با بهرهگیری از یک شرکت هوشمندسازی را اجرا کند.
حیدری با بیان اینکه تقویت درآمد تاکسیداران در نوسازی ناوگان تأثیرگذار است، گفت: سالها افزایش قانونی و منصفانه نرخ کرایه را نداشتیم و امسال نرخ کرایهها تا حدودی واقعی شد و مقایسه نرخ خطوط با یکدیگر از سوی رانندگان یکی از آفات بوده در حالی که مبنای افزایشها قیمت مصوب سال گذشته بوده است.