مسئول دفتر مامایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از راه اندازی اولین کلینیک درمانی "توکو فوبیا" (ترس از زایمان) کشور در کرمانشاه خبر داد.

شیوا کاظمی مسئول دفتر مامایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به خطرات سزارین و لزوم ترویج زایمان طبیعی، گفت : طبق تحقیقات صورت گرفته، بیشترین علت فرار مادران از زایمان طبیعی ترس از درد آن است.

وی افزود: در برخی افراد این ترس طبیعی نیست و حالتی بیمار گونه دارد و حتی برخی مادران هستند که از سزارین هم همپای زایمان طبیعی وحشت و ترس دارند و این ترس آن‌ها از حالت عادی خارج شده است.

کاظمی با بیان اینکه به ترس بیمار گونه از زایمان اصطلاحا "توکو فوبیا" می‌گویند که باید تحت درمان قرار گیرد، افزود: برای شناسایی این مادران از حدود هفته بیستم بارداری که احتمال سقط کاهش می‌یابد، تست‌های روانشناسی به عمل می‌آید و اگر بر اساس این تست مادران ترس بیمارگونه از زایمان داشته باشد، مورد "توکو فوبیا" تشخیص داده می‌شود.

وی تصریح کرد: با شناسایی این موارد، روانشناسان رفتاردرمانی و مشاوره را آغاز کرده و در صدد درمان و از بین بردن این ترس غیرطبیعی برمی آیند و تا زمان انجام زایمان، مادر تحت مراقبت روانشناسی و مشاوره قرار دارد، اما چنانچه این ترس با مداخلات روانشناسی و مشاوره درمان نشود، مادر باردار به روانپزشک ارجاع داده می‌شود تا از طریق تجویز برخی دارو‌ها درمان شود.

وی افزود: مراکزی در دنیا هستند که این بررسی‌ها و درمان‌ها را انجام می‌دهند و جای چنین مراکزی را در ایران خالی احساس کردیم، بنابراین هیات علمی گروه مامایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه برای اولین بار در کشور پیگیر راه اندازی این مرکز شد.

وی افزود: گروه لازم برای راه اندازی این کلینیک، ماما، متخصص زنان و زایمان، روانشناس و روانپزشک است که باید همگی گرد هم آمده و کار‌های شناسایی و درمان را انجام دهند.

کاظمی گفت: برای راه اندازی این مرکز بیمارستان معتضدی که مرکز زایمان در استان است انتخاب شده و به زودی و نهایتا در خردادماه این کلینیک راه اندازی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: تعرفه‌های این کلینیک برای مراجعه کنندگان دولتی خواهد بود و اگر درآینده بتوانیم چنین تیم‌هایی را در مراکز بهداشتی و درمانی جهت درمان ترس از زایمان جمع آوری کنیم، تعرفه آن رایگان خواهد شد .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.