در آستانه برپایی سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب، جلسه اعضای شورای مدیران معاونت سیما با حضور وحید جلیلی قائم مقام فرهنگی و دبیر ستاد تحول رسانه ملی در محل برگزاری این دوره از نمایشگاه در مصلی امام خمینی (ره) تهران برگزار شد.
وحید جلیلی قائممقام فرهنگی رسانه ملی در این نشست گفت: خدا را شکر که باز فرصتی فراهم شد در این همایش عظیم و پرشکوه و پرافتخار فرهنگی جمهوری اسلامی حضور پیدا کنیم.
دبیر ستاد تحول رسانه ملى افزود: تعریف مدیر فرهنگی در خیلی از مقاطع و سطوح در کشور این بوده است که باید شناخت خوبی نسبت به تهدیدها، آسیب ها، بحرانها و نابسامانیها داشته باشد و با حساسیت بالا، تهدیدها را رصد و رفع کند. بدون این که بخواهیم این وجه از مدیریت فرهنگی را نفی کنیم، ولی تعریف درستتر از مدیر فرهنگی این است که فرصتها را درست شناسایی و استحصال کند و استفاده حداکثری از آنها داشته باشد.
جلیلی خاطرنشان کرد: در جمهوری اسلامی به برکت انقلاب اسلامی و آرمانهای بزرگ آن، در چند دهه گذشته فرصتهای بسیار بزرگی فراهم شده است که اگر دلبستگان به آرمانهای انقلاب اسلامی از این فرصتهای عظیم در آن اندازهای که هست و به شکل در خور استفاده کنند امکان جهش تمدنی برای ملت ما فراهم میشود.
قائم مقام فرهنگی سازمان صداوسیما خاطرنشان کرد: جای دریغ است بعضی اوقات کسانی از این فرصتهای مغتنم و بعضا بی نظیر در کشور استفاده میکنند، اما آن را برخلاف آرمانهای انقلاب به کار میگیرند. مثل فرصتی که جمهوری اسلامی در حوزه سینما، برای سینما و سینماگر ایجاد کرد.
دبیر ستاد تحول رسانه ملى ادامه داد: از ابتدای انقلاب نسبت به اکران فیلمهای بیگانه و خارجی، در سینماها محدودیتهای جدی اعمال شد و فضایی را فراهم کرد که فیلم سازان داخلی بدون رقابت با فیلمهای هندی، آمریکایی، اروپایی و ... بتوانند به مخاطبان خود دسترسی پیدا کنند که این فرصت در هیچ کشوری شاید فراهم نشده بود. نتیجه این سیاست، بالندگی سینمای ایران از جهات فنی، تکنیکی و رسیدن به جایگاه ۱۰ تا ۱۵ کشور برتر جهان است.
جلیلی تصریح کرد: عدهای از همین فرصت مغتنم و بی نظیری که نظام ایجاد کرده بود استفاده کردند و آن را علیه جمهوری اسلامی به کار گرفتند. جای دریغ است وقتی برخی معاندان از این فرصتها استفاده میکنند، مدیران فرهنگی جمهوری اسلامی به این فرصت ها، پتانسیلها و ظرفیتهای عظیم، کم اعتنایی کنند.
قائم مقام فرهنگی سازمان صداوسیما ادامه داد: نمایشگاه کتاب به عنوان بزرگترین همایش فرهنگی کشور به سبب حضور بیش از هزار ناشر و ارتباط ایشان با دهها و صدها نخبه، فرهیخته و تولید کننده فرهنگی در طی سال، برای رسانه از هر جهت فرصت است که با فعالان با همت، خلاق و مولد فرهنگ ارتباط برقرار کند.
وی خاطرنشان کرد: دهها هزار مولف، نویسنده و مترجم در نمایشگاه بین المللی کتاب حضور پیدا میکنند و ما به عنوان مدیر فرهنگی وظیفه داریم از این فرصت، مبتکرانه استفاده کنیم. در کنار این افراد چند میلیون نفر از اقشار مختلف مردم از نمایشگاه بازدید میکنند و چنین جمعیت فرهیخته و علاقهمند به کتاب در کمتر جایی نمونه دارد.
جلیلی تاکید کرد: در حالی که در اوج تحریم ها، جنگ اقتصادی، روانی و تبلیغاتی آمریکا و غرب این گونه القاء میکنند که ایران مایوس و بی تحرک است، با چنین جشن عظیم، پرشکوه و پرجمعیت فرهنگی و مردمی ـ نخبگانی در ام القرای جهان اسلام مواجه میشویم که باید آن را به رخ همه جهان بکشیم.
وی ادامه داد: همان طورکه مقام معظم رهبری همواره به «عمل به هنگام و به اندازه» توصیه کرده اند، ما اهالی رسانه هم باید متناسب با اهمیت و اندازه از ظرفیتهای این نمایشگاه استفاده حداکثری کنیم.
جلیلی با اشاره به وجود بیش از ۵۰ گروه برنامه ساز در شبکههای سیما خاطرنشان کرد: وقتی که شخصی عمر خود را برای نوشتن کتاب گذاشته چرا نباید به اندازه یک ورزشکار یا هنرمند از آنتن سهم داشته باشد! این وظیفه رسانه ملی است که به او و دیگر نویسندگان و نخبگان فرصت دسترسی به آنتن رسانه ملی بدهد. این امر، شوقی در اهالی فرهنگ و نخبگان کشور ایجاد میکند و سم پاشی دشمنان نظام را هم خنثی میکند.
قائم مقام رسانه ملی ادامه داد: نظام ما نظام ولایت فقیه است و ولایت فقیه یعنی ولایت فهم، ولایت فرهنگ، ولایت معرفت. وقتی معجزه پیامبر اکرم (ص) و کتاب آسمانی ما قرآن کریم است یعنی همه دعوت به خواندن شده اند و سبک زندگی ما هم با قرآن و کتاب آسمانی ممزوج شده است.
جلیلی ابراز امیدواری کرد: این دغدغه در همه سطوح جریان پیدا کند و همه در رسانه از مدیر گروه، تهیه کننده، برنامه ساز، کارشناس تا مجری فهم و همت و ابتکار لازم را برای روایت و بازنمایی این همایش و جشن بی نظیر فرهنگی ـ تمدنی به کار بگیرند.
معاون سیما هم در این نشست با اشاره به اهمیت برپایی نمایشگاه بین المللی کتاب و حضور بیش از ۳ میلیون بازدید کننده آن، به شبکههای سیما ماموریت داد تا به صورت خلاقانه و هنرمندانه به بازنمایی ابعاد مختلف این رویداد فرهنگی بپردازند و برخی از برنامههای زنده خود را از محل نمایشگاه روی آنتن ببرند.
برمهانی تصریح کرد: پوشش رسانهای اخبار نمایشگاه به صورت روزانه و لحظهای موجب خواهد شد تا مردم در جریان اخبار مربوط به بزرگترین گردهمایی دوستداران کتاب قرار بگیرند.
در این نشست مجید صحاف مدیر کمیته روابط عمومی و تبلیغات سی و چهارمین دوره نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران گزارشی از اقدامات این رویداد فرهنگی ارائه کرد.
همچنین در ادامه این نشست برخی از مدیران شبکههای سیما و اعضای شورای مدیران این معاونت، پیشنهادهای رسانهای خود را مطرح کردند.
گفتنی است سی و چهارمین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب از ۲۰ اردیبهشت ماه در مصلی تهران برگزار میشود. همچنین سال گذشته شبکههای سیما حدود ۵۹ ساعت به پوشش اخبار سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب پرداختند.