معاون استاندار خراسان جنوبی مطرح کرد؛

فرهنگ سازی لازمه ریشه کن شدن بیسوادی در خراسان جنوبی

معاون سیاسی،امنیتی و فرهنگی استاندار خراسان جنوبی گفت : فرهنگ سازی، لازمه ریشه کن شدن مشکل بیسوادی و کم سوادی در جامعه خراسان جنوبی است.

طالبی معاون سیاسی،امنیتی و فرهنگی استاندار خراسان جنوبی در همایش بین المللی رهیافت نوین سواد آموزی، گفت: شخص کم سواد به دلیل عدم برخورداری از سواد اجتماعی، حقوقی، بهداشتی، اقتصادی و قضایی آسیب پذیر، آسیب زا و آسیب زننده به خود و جامعه است. 

به گفته او؛ گستردگی شهر‌ها و روستاها، پراکندگی بالای جمعیت و کمبود امکانات زیر ساختی و فناوری در برخی مناطق، از مشکلاتی است که خراسان جنوبی با آن دست و پنجه نرم می‌کند.

معاون استاندار با بیان  اینکه این فشار بالای کاری، انگیزه قشر نیازمند به خدمات سواد آموزی را کاهش داده، تصریح کرد: باید با در نظر گرفتن بسته‌های کمکی و تشویقی انگیزه حضور ایشان در دوره‌های سواد آموزی را تقویت کرده و مضاعف سازیم.

طالبی تأکید کرد: زیست بوم خراسان جنوبی می‌بایست در اعتبارات و هزینه‌های مربوط به سواد آموزی متفاوت دیده شود.

او اظهار کرد: برای کاهش هزینه ها، استفاده از تمام ظرفیت‌ها و منابع موجود در بحث سواد آموزی ضروری است.

معاون استاندار عنوان کرد: فرهنگ سازی، لازمه ریشه کن شدن مشکل بیسوادی و کم سوادی در جامعه خراسان جنوبی است.

طالبی ادامه داد: موضوع سواد آموزی باید از حالت دولتی خارج شده و به سوی مردمی شدن حرکت کند.

او  افزود: برای گفتمان سازی نوین سواد آموزی باید از ایده‌ها و راهکار‌های پیشکسوتان، صاحبنظران عرصه تعلیم و تربیت و  صاحبان اندیشه و نوابغ این عرصه استفاده کرد.

به گفته معاون استاندار با مدون سازی و عملیاتی کردن این ایده‌ها با گذر از سواد آموزی سنتی محدود به خواندن و نوشتن، قدم در عرصه‌های جدید سواد، از قبیل سواد رسانه، فضای مجازی، هویتی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی می‌گذاریم.

او به وضعیت سواد آموزی در استان اشاره و بیان کرد: نرخ با سوادی مردان در خراسان جنوبی ۹۹ و ۲ دهم درصد و نرخ باسوادی بانوان ۹۷ و ۶ دهم درصد و در مجموع ۹۸ درصد است.

طالبی تصریح کرد: برای فرهنگ سازی در حوزه سواد آموزی نیازمند تبیین این مسئله همچون سایر مسائل روز کشور از قبیل جوانی جمعیت، نیازمند تبیین موضوع با مشارکت مبلغین مذهبی، صاحبنظران و اندیشمندان عرصه تعلیم و تربیت و تولید محتوای تأثیر گذار در فضای مجازی، هستیم.

او بیان کرد: هر چه نرخ باسوادی بالاتر رود نرخ بهره وری افزایش یافته و شاهد کاهش هزینه‌ها در عرصه‌های مختلف خواهیم بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.