عدالت آموزشی به معنای دسترسی یکسان و برابر همه به آموزش است، این روزها با همراهی تلویزیون و آموزشو پرورش بالهای پرواز برای آموزش هرچه بهتر گشوده شده است و این دو نهاد با همراهی یکدیگر سعی بر این دارند که به تحقق این موضوع بکوشند.
رسانه ملی برنامههای متعددی برای عدالت آموزشی و ایجاد بستری برای آموزش بهتر با هدف یکپارچه سازی عدالت آموزشی با همراهی آموزش و پرورش دارد که نمونه آن در برنامه مدرسه تلویزیونی، مدرسه کنکور و هوشیار دیگر طرحها دیده میشود.
مدرسه تلویزیونی ایران بعد از شیوع ویروس کرونا و با هدف آموزش از راه دور کودکان ایرانی در دوران تعطیلی اجباری مدارس راهاندازی شد، اما بعدها با فروکشکردن کرونا تولید و پخش برنامههای آموزشی در قالب این برنامه ادامه یافت.
پس از آن هم شبکه آموزش سیما یک گام جلوتر رفت و برای دانشآموزان باهوشی که توانایی حضور در کلاسهای تقویتی را نداشتند «هوشیار» و برای دانشآموزان سال آخر و کنکوری «مدرسه کنکور» را راهاندازی کرد تا هرچه بیشتر به عدالت آموزشی کمک کند.
علی عبدالعالی، مدیر شبکه آموزش در گفتوگوی ویژه خبری درباره اینکه مسائل مالی تا چه حد در کیفیت آموزش سهم دارد؛ گفت: حتماً موضوع مالی مهم است، اما مطرح کردن این موضوع اساساً اشتباه است یک راهحل این مسئله این است که معلمهای مدارس دولتی از لحاظ دانش و توانایی یک رشد بسیار جدی کنند. دانشگاه فرهنگیان، دانشگاهی بود که با نیت بسیار خوب شروع به کار کرد، ولی حالا شرایط قبل را ندارد چراکه الان در سال ۱۴۰۲ هستیم و بچههای ما بسیاری از آموزشهایشان چه بخواهیم و چه نخواهیم در پلتفرمها شکل میگیرد.
مدیر شبکه آموزش ادامه داد: الآن مدرسه تلویزیونی ایران را داریم و نظرسنجی اسفند ۱۴۰۱ مرکز تحقیقات سازمان صدا و سیما نشان داد که ۲۴ و نه دهم درصد از کل بچههای ایران این محتوا را میبینند البته در مقطع دبستان و متوسطه اول، پس آموزش و پرورش باید به سراغ ابزارهای جدید برود، و باید برای ۲۰ سال آینده نقشه بکشیم نه اینکه بچهها همیشه از ما ۱۰ سال جلوتر باشند این لطمه به نظر بنده به مراتب از موضوع مالی پررنگتر است.
عبدالعالی میگوید: بیش از یک میلیون دانش آموز محروم از تحصیل در کشورمان داریم مدرسه تلویزیونی با دستگاه گیرنده تلویزیون و رایگان امکان آموزش برای همه را فراهم میکند.
وی همچنین افزود: باید سراغ مدرسه مهارت و تولید برویم. بچههای سیستان و بلوچستانی باید بروند مدرسه خرما، بچهی لب دریا باید برود مدرسه شیلات، بچه همدانی باید برود مدرسه سفال، اگر این عزم جدی باشد مشکلات حل میشود.