چه زمانی از کود سرک برنج استفاده شود؟

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان محمودآباد درباره زمان استفاده از کود سرک برنج توضیحاتی داد.

محمد هادی‌زاده مدیر جهاد کشاورزی شهرستان محمودآباد با اشاره به اهمیت زمان و میزان کوددهی سرک برنج، گفت: در سرک اول، زمان کوددهی در ارقام زودرس (طارم) ۱۵ تا ۲۰ روز بعد از نشا و در ارقام پرمحصول (شیرودی و ندا) ۲۵ تا ۳۰ روز پس از نشاکاری می‌توان نسبت به استفاده از کود سرک اوره اقدام کرد.

او افزود: در سرک دوم، زمان آن در ارقام زودرس ۳۰ تا ۳۵ روز بعد نشا، ۵۰ درصد کود پتاس و باقی مانده کود اوره و در ارقام دیر رس ۴۰ تا ۵۰ روز بعد از نشا از ۵۰ درصد کود سرک پتاس و باقی مانده‌ی کود اوره استفاده شود.

هادی‌زاده گفت: برای کودپاشی سرک آب کرت‌ها باید به عمق ۵ تا ۶ سانتی متر و ورودی و خروجی کرت‌ها کاملا بسته باشد و پس از اجرای عملیات کودپاشی تا زمانی که ارتفاع آب به صفر نرسد از ورود و خروج آب جلوگیری شود.



او درباره فواید کوددهی سرک برنج، افزود: افزایش راندمان جذب کود‌ها با مصرف کود سرک اول سبب رشد رویشی مناسب و افزایش پنجه زنی و مصرف کود‌های سرک دوم در زمان ابتدای تشکیل خوشه اولیه سبب افزایش طول خوشه، طول دانه، درصد دانه‌های رسیده، وزن هزار دانه، ضریب تبدیل، پروتئین دانه و یکنواختی خوشه‌ها و رسیدگی آن‌ها می‌شود.

عادی زاده گفت: کشاورزان برای کسب نتیجه مطلوب در خصوص زمان و مقدار مصرف کود شیمیایی می‌توانند با کارشناسان مراکز جهاد کشاورزی دهستان‌ها و مدیریت جهاد کشاورزی این شهرستان مشاوره کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.