چین در اقدامی متقابل یک دیپلمات کانادایی در شانگهای را اخراج کرد.

چین روز سه‌شنبه یک دیپلمات کانادایی در شانگهای را پس از اینکه اتاوا به یک دیپلمات چینی مستقر در تورنتو گفت که این کشور را ترک کند، اخراج کرد.

به گزارش رویترز، کانادا روز دوشنبه، ژائو وی، دیپلمات چینی را پس از آنکه یک گزارش اطلاعاتی او را متهم به هدف قرار دادن یک قانونگذار کانادایی منتقد رفتار چین با اقلیت مسلمان اویغور کرد، اخراج کرد.

ملانی جولی وزیر امور خارجه کانادا روز دوشنبه مدعی شد: ما هیچ گونه مداخله خارجی را تحمل نخواهیم کرد.

بر اساس بیانیه وزارت خارجه چین، پکن در واکنش به "اقدامات غیرمنطقی کانادا" به جنیفر لین لالوند، کنسول کنسولگری کانادا در شانگهای گفت که تا ۱۳ می‌ باید چین را ترک کند.

وزارت خارجه چین افزود: چین حق پاسخگویی بیشتر را برای خود محفوظ می‌دارد.

تنش‌های دیپلماتیک بین دو کشور از زمان بازداشت منگ وانژو، مدیر اجرایی هوآوی در سال ۲۰۱۸ و پس از آن دستگیری دو کانادایی به اتهام جاسوسی توسط پکن بالا بوده است. هر سه این افراد در سال ۲۰۲۱ آزاد شدند.

سال گذشته، پکن ممنوعیت سه ساله واردات کلزا، بزرگترین محصول کانادا از شرکت‌های تجاری ریچاردسون اینترنشنال و ویترا را لغو کرد. این محدودیت‌ها پس از دستگیری منگ صورت گرفته بود، اما چین نگرانی‌هایی درباره آفات ذکر کرد. چین همچنین یکی از واردکنندگان عمده پتاس و گندم کاناداست.

آژانس جاسوسی سرویس اطلاعات امنیتی کانادا (CSIS) در سال ۲۰۲۱ گزارشی در مورد نفوذ چین در کانادا تهیه کرد که حاوی اطلاعاتی درباره تهدیدات احتمالی برای مایکل چونگ، عضو محافظه کار پارلمان و خانواده اش بود.

جزئیات گزارش CSIS در اول ماه مه زمانی که روزنامه کانادایی گلوب اند میل مدعی شد که چین به دنبال اطلاعاتی در مورد چونگ و خانواده اش در چین است، منتشر شد.

چونگ پس از اعلام این خبر به خبرنگاران گفت: نباید دو سال طول می‌کشید تا دولت این تصمیم را بگیرد.

چین گفته است که هرگز در امور داخلی کانادا مداخله نکرده و هیچ علاقه‌ای به این کار ندارد. سرکنسولگری چین در تورنتو گفت که گزارش در مورد چونگ "هیچ مبنای واقعی ندارد و کاملا بی اساس است. "

رسانه‌های کانادایی گزارش‌های متعددی را به نقل از منابع اطلاعاتی ناشناس منتشر کرده‌اند که مدعی طرح‌هایی از سوی دولت چین برای مداخله در دو انتخابات اخیر کانادا هستند. پکن این اتهامات را رد کرده است.

ترودو قبلاً مدعی شده بود که چین تلاش کرده است در انتخابات ۲۰۱۹ و ۲۰۲۱ دخالت کند، اما این تلاش‌ها نتیجه را تغییر نداد. او یک بازپرس ویژه مستقل را برای بررسی این اتهامات تعیین کرده است.

برچسب ها: چین ، کانادا ، اخراج سفیر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار