احضار سفیر روسیه در لهستان

وزارت خارجه لهستان به دلیل تقابل هوایی در دریای سیاه، سفیر روسیه در ورشو را احضار کرد.

لهستان تاریخی تیره از روابط با روسیه و شوروی سابق دارد. توافق پنهان پیش از جنگ جهانی دوم برای تقسیم این کشور و سپس سایه سنگین بلوک شرق بر ورشو در طول جنگ سرد باعث شده است لهستان گذشته تلخی را از مسکو به یادگار داشته باشد. به همین دلیل از زمان آغاز جنگ اوکراین در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲، ورشو نقشی فعال در ارسال تسلیحات و کمک‌های کشور‌های غربی به کی یف ایفا کرده، نقشی که باعث تیره‌تر شدن روابط میان این کشور و روسیه شده است. 

به گزارش تله تریدر، لوکاس جاسینا، سخنگوی وزارت خارجه لهستان امروز (چهارشنبه) در حساب شخصی خود در توییتر نوشت: در پی بروز یک حادثه هوایی مربوط به یک جنگنده سرگئی آندریف، سفیر روسیه در ورشو به وزارت خارجه احضار شد. 

او در این پیام ادعا کرده است: ما رفتار تحریک آمیز و تهاجمی طرف روسی را که منجر به یک حادثه بین المللی شد به شدت محکوم می‌کنیم. 

احضار سفیر روسیه در ورشو پس از آن صورت می‌گیرد که گارد ملی لهستان در گزارشی اعلام کرد یک هواپیمای این کشور در حال گشت زنی بر فراز دریای سیاه بود که یک جنگنده روسی بدون تماس رادیویی وارد منطقه عملیات شده و با انجام مانور‌های خطرناک و تهاجمی باعث خارج شدن کنترل هوایپمای لهستانی و کاهش ارتفاع آن شد. 

تاکنون روسیه به ادعای طرف لهستانی واکنش نشان نداده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار