مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گفت: اگر مردم در مصرف آب مدیریت نکنند با کاهش بارندگی‌ها شاهد وقوع بحران خواهیم بود.

بحران آب سال هاست که شنیده می‌شود و هشدار‌های کارشناسان نیز هر ساله پررنگ می‌شود، اما گویا گوش شنوایی هم از سوی مسئولان و هم از سوی مردم وجود ندارد.

اندک بارش‌ها نباید اذهان را فریب دهد، زمین آنقدر تشنه است که باید برف و باران ببارد تا بستر‌های زیرزمینی تکمیل شود. فعالیت و مشارکت مردم در قالب تشکل جمعیت ناجیان آب و اطلاع رسانی گسترده چالش‌های حوزه آب از سوی رسانه‌ها هم از جمله راهکار‌های مهم مقابله با بحران آب است.

برای پیگیری بیشتر موضوع آب، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان در برنامه گفت و گوی ویژه خبری حضور یافت.

بیرانوندی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گفت: امسال وضعیت بارندگی آنچنان قابل توجه نبود. بر اساس آمار هواشناسی، در قزوین ۱۷۳ میلیمتر نسبت به سال گذشته که ۱۸۷ میلیمتر بارندگی بود با کاهش ۳۹ درصدی نسبت به بلندمدت مواجه بودیم. در آبیک هم حدود ۴۰ درصد کاهش بارندگی را شاهد هستیم.

در پاییز عملا بارندگی موثر بر سفره‌های زیرزمینی را مشاهده نمی‌کنیم. در آوج هم حدود ۲۹ درصد، در بوئین زهرا ۴۵ درصد، در معلم کلایه ۲۹ درصد و در تاکستان هم حدود ۴۴ درصد شاهد کاهش بارندگی هستیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گفت: این شرایط نشان دهنده ورود به فصل گرما با شرایط نامناسبی است. اگر مدیریتی صورت نگیرد و مشترکان رعایت نکنند بخصوص در روستاها، به مشکل خواهیم خورد. این کاهش ۳ ساله مداوم در نقشه‌ها در طول تاریخ بسیار کم اتفاق افتاده است البته این مساله در مناطق استان‌های نیمه شمالی کشور به این صورت بوده است.

وی گفت: مصرف مردم هم تقریبا با در نظر گرفتن افزایش مشترکان، به اندازه سال قبل‌تر مصرف آب را شاهد بوده ایم. در روستا‌ها که شاهد پرمصرفی بوده ایم با افزایش آب بها میزان مصرف بسیار کاهش یافت. در روستا‌ها بیش از ۱۷۰ روستا را مجبور شدیم در ساعاتی از روستا با تانکر آبرسانی کنیم. بجز آبیک که از آب سد طالقان بهره‌مند شده است بقیه منابع آبی استان از طریق چاه تامین می‌شود.

بیرانوندی گفت: بیش از ۷۵۰ لیتر افزایش داشته ایم که به همین میزان هم آب از دست داده ایم. با مانیتورینگ هم در پی مدیریت مصرف آب هستیم. مصرف آب در قزوین حدود ۲۱۰ لیتر مصرف سرانه است که نسبت به سایر مناطق کشور پرمصرف هستیم. اگر مصرف آب مدیریت شود بیش از ۶۰ درصد مشکلات حوزه آب رفع خواهد شد. البته با وضعیت موجود با کمبود تولید آب مواجه هستیم. در شهر‌های استان در حال حاضر هم اقدام به حفر چاه کرده ایم، اما مدیریت اصلی بر عهده مردم است. در بوئین زهرا ۳ حلقه چاه به خاطر فرونشست از دسترس خارج شد.

وی گفت: حدود ۹۰ درصد آب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود که باید برای آن اقدامی صورت گیرد و این مساله شامل کل کشور می‌شود. در سال گذشته ۴۹ درصد مشترکان خوش مصرف هستند که ۱۲ درصد آن‌ها بین صفر تا ۵ مترمکعب مصرف می‌کنند. ۴۳ درصد هم مشترکان پرمصرف هستند و ۴۱ هزار مشترک هم بدمصرف هستند. بهای آب مصرفی و خدمات فاضلاب به ازای هر مشترک در شهر‌ها ۲۲ هزار و ۸۰۰ تومان بود و در روستا‌ها این میزان حدود ۱۶ هزار تومان بوده است که در مقایسه با سایر خدمات واقعا بهای ناچیزی است و این اعداد مصوبات شورای اقتصاد است.

بیرانوندی گفت: متوسط بهای تمام شده آب حدود ۲ هزار و ۸۰۰ تومان است که فقط حدود ۸۰۰ تومان از مشترکان گرفته می‌شود و باید برای پر کردن این فاصله تدبیر شود. باید اذعان داشت که با افزایش دما به بیش از ۳۵ درجه و روشن شدن کولر‌ها برابر یک نفر به تعداد خانوار‌ها فشار بار افزوده می‌شود و حدود ۲۵ درصد مصرف اب افزایش پیدا می‌کند.

وی گفت: در تابستان امکان بازسازی شبکه به صورت قابل توجهی افت پیدا می‌کند. این بازسازی در روز‌های عادی به اندازه ۵۰ کیلومتر صورت می‌گیرد. ۲۹ شهر و ۵۱۲ روستا با جمعیتی حدود ۲۷۷ هزار نفر تحت پوشش شبکه آب و فاضلاب هستند. یکی از مشکلات ما در این حوزه انشعابات غیر مجاز است که به عنوان سرقت آب در نظر گرفته شده و مقامات قضایی در پی برخورد با این رویه هستند. در سال گذشته بیش از هزار و ۲۰۰ انشعاب غیرمجاز با سامانه اطلاع مردمی کشف و برخورد شد. با سامانه ۱۲۲ آماده دریافت گزارشات مردمی در این زمینه هستیم.

برچسب ها: آب و فاضلاب ، مصرف آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.