محمد رضا زیدآبادی،مشاور مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای قم گفت: طرح عملیاتی احداث تقاطع غیر همسطح باغیک - تفرش ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که با تکمیل آن به طور حتم شاهد کاهش چشمگیر حوادث جادهای در طول این محور ارتباطی خواهیم بود.
او افزود: در سفر رییس جمهور به قم (دیماه ۱۴۰۰) از جمله مصوباتی که قرار شد اداره کل راهداری استان قم انجام دهد، اجرای همین تقاطع غیر همسطح باغیک - تفرش بود که این موضوع نشان دهنده اهمیت اجرای طرح یاد شدهاست.
زیدآبادی با اشاره به این که محور سلفچگان - ساوه، هشت کیلومتر به صورت چهار خطه انجام شده و بقیه به صورت رفت و برگشت است، افزود: با توجه به این که محور باغیک - تفرش، دارای موقعیت گردشگری است و تعداد سفر زیادی در آن به خصوص در روزهای تعطیل انجام انجام میشود، نقطه پرحادثهای در تقاطع سلفچگان به وجود آمده بود که در سفر ریاست جمهوری مصوب شد که تقاطع غیر همسطح در آن ایجاد شود، در همین رابطه قرار شد محور سلفچگان به ساوه از رو عبور کند و محور تفرش به سمت سلفچگان یا ساوه به صورت زیرگذر باشد.
او ادامه داد: مبلغ اولیه اجرای این طرح بیش از ۲۳ میلیارد تومان است که در مرداد ماه ۱۴۰۱ قرارداد منعقد شده، مدت قرارداد ۱۲ ماه است، پیشرفت فیزیکی طرح ۴۵ درصد و متناسب با پیشرفت پیشبینی شده در قرارداد است و ما تلاش میکنیم تا پایان تابستان سالجاری عملیات عمرانی طرح به اتمام برسد.
مشاور مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای قم تاکید کرد: اجرای این طرح در محور سلفچگان که بار ترافیکی سنگینی دارد به طور حتم موجب کاهش تعداد حوادث جادهای و تصادفات میشود؛ البته باید توجه داشت در جریان وقوع تصادفات عوامل دیگری همچون خطای انسانی نیز نقش زیادی دارد و نباید تصور کرد با ایمن شدن مسیر دیگر شاهد هیچ تصادفی نخواهیم بود.
او همچنین از تمامی کاربران جادهای که از محل اجرای طرح تردد مینمایند درخواست کرد نسبت به رعایت جوانب ایمنی، تلاش کنند و با مجریان طرح تعامل لازم راداشته باشند.
گفتنیاست طرح احداث تقاطع غیر همسطح باغیک - تفرش در راستای رفع نقاط حادثه خیز و تامین ایمنی سفرهای برون شهری، اجرا میشود. در همین خصوص پس از مطالعات صورت گرفته، نسبت به احداث یک دستگاه پل زیرگذر بهمنظور اجرای تقاطع غیر همسطح در محل، برنامه ریزی شد.
در این طرح یک دستگاه پل باکسی زیرگذر به ارتفاع ۴/۵ متر و دهانه ۱۲ متر درمحل احداث میشود.
از دیگر اقدامات اجرایی برای احداث تقاطع غیر همسطح باغیک، عملیات راهسازی است، در همین رابطه به منظور احداث رمپهای ورودی و خروجی تقاطع، نسبت به عملیات بار برداری و بارریزی و اجرای زیراساس، اساس، آسفالت بیندر و توپکا درسطوح جادهای تقاطع اقدام میشود؛ هزینه مورد نیاز طرح نیز به صورت مشترک و از محل اعتبارات سازمان راهداری و حمل ونقل جادهای و نیز اعتبارات استانی تامین شدهاست.